Kalendar Sekolah 2010

Jadual Persekolahan dan Cuti Sekolah Bagi Tahun 2010

Kementerian Pelajaran Malaysia telah memutuskan bahawa Penggal Persekolahan bagi sesi persekolahan tahun 2010 akan bermula pada 3 Januari 2010 dan tamat pada 18 November 2010 bagi sekolah-sekolah Kumpulan A, manakala sekolah-sekolah Kumpulan B akan bermula pada 4 Januari 2010 dan tamat pada 19 November 2010.

Cuti dan Hari Persekolahan

Mula

Akhir

Hari

Hari Persekolahan

4 Januari 2010

12 March

50

Cuti Pertengahan Penggal

13 March

21 March

9

Hari Persekolahan

22 March

4 Jun

55

Cuti Pertengahan Tahun

5 Jun

20 Jun

16

Hari Persekolahan

21 Jun

3 September

55

Cuti Pertengahan Penggal

4 September

12 September

9

Hari Persekolahan

13 September

19 November

50

Cuti Akhir Tahun

20 November

2 Januari 2011

44

Jumlah hari persekolahan termasuk cuti am adalah 210 hari.
Jumlah hari cuti sekolah adalah 78 hari

Jadual di atas adalah untuk sekolah-sekolah di Negeri Perlis, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Wilayah Persekutuan Labuan, Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Putrajaya.

Manakala bagi Negeri Kedah, Kelantan dan Terengganu bermula satu hari lebih awal daripada tarikh di atas.

Maklumat hari persekolahan dan cuti sekolah yang lebih terperinci boleh didapati di laman web Kementerian Pelajaran di Kalendar Sekolah 2010. Sementara itu pindaan Cuti Pertengahan Tahun telah dibatalkan dan cuti kekal seperti yang tertera di atas.

Jika ingin mengetahui cuti umum Malaysia untuk 2010 sila rujuk Malaysia Calendar 2010, Public And School Holidays.

Sila rujuk juga Tarikh Peperiksaan Awam 2010.

35 thoughts on “Kalendar Sekolah 2010

  1. […] details school holiday please refer Kalendar Sekolah 2010. addthis_url = 'http%3A%2F%2Fwarkah.com%2Fmalaysia-calendar-2010-public-and-school-holidays%2F'; […]

  2. kenapa tarikh cuti penggal kedua lewat dari 5 jun-20 jun sedangkan sabah & sarawak menyambut pesta kaamatan pd 30/5 & 1/6, dan dah diumumkan sebagai cuti perayaan seluruh malaysia.

  3. yup.apesal pelik sangat jadual ni.sedangkan sebelum ni semua orang tahu sarawak ada sambutan gawai 1jun.jadi akan cuti bulan 6 selama 2 minggu termasuk 1jun..pelik

  4. Frida dan Liza,
    Harap Kementerian Pelajaran dapat memberi perhatian kepada perkara ini.

  5. Cuti pertengahan tahun ke-2 berakhir pada 12 Sept 2010. Sedangkan Cuti Raya adalah pada 10 Sept dan 11 Sept. Cuti Hari Malaysia jatuh pada 16 Sept pula. Adakah ini bermakna tahun 2010, sekolah dapat cuti pertengahan tahun ke-2 sepanjang 2 minggu? Saya rasa tiada siapa yang akan hadir ke sekolah pada 13 Sept – 15 Sept.

  6. Dodo,
    Pihak Kementerian Pelajaran pasti akan membuat sesuatu mengenainya kerana semasa jadual persekolahan ini dikeluarkan, 16 September belum diumumkan sebagai cuti umum.

  7. Macammana I Malaysia dapat menyambut perayaan ini kalau ia jatuh pada masa persekolahan 2010? Adakah orang Sarawak dan Sabah yang berkhidmat di semenanjung diberi cuti khas untuk balik merayakan perayaan ini?Adakah ini caranya untuk merapatkan jurang silaturahim antara Semanjung dan Malaysia Timur?

  8. apa rasionalnya perubahan kalendar persekolahan ni?
    yg selama ni sangat memberi ruang kat negeri sabah dan sarawak utk menyambut gawai dan keaamatan…tetapi tiba2 tanpa diduga,sambutan gawai dan keaamatan tahun ni tidak akan dapat dirasakan jika ini la kalendar yg muktamad…

  9. 1Malaysia dan Ucha,
    Semoga Kementerian Pelajaran akan mempertimbangkan perkara ini.

  10. Apuuuuuuuuuu!!!!!!!! Apelah nasib kita ni(Sabah&Sarawak)??? Ingat 1 MALAYSIA mendekatkan hubungan kita. Bukan kita tak setuju dgn apa yang kita lihat, tapi takkan lah kerajaan lupa tentang 1 Jun merupakan hari yg diisytiharkan cuti utk Sabah & S’wak. Harap-harap kerajaan timbang & sukat balik tentang pekara ni. Wassalam……!

  11. Pai Dom,
    Begitulah diharapkan…

  12. Jadual persekolahan 2010 ni memang tak masuk akal. MOE sila beri perhatian dalam perkara ini.

  13. Salam sejahtera, saya pun amat berharap agar pihak kpm memberikan cuti tambahan kpd semua sek di seluruh sabah dan sarawak iaitu cuti bermula 31 mei to 4 jun sempena pesta keamatan dan gawai. ini adalah kerana pelajar2 yg menyambut hari tersebut akan pulang ke kg yg terletak di kawasan pendalaman. kebanyakkannya menggunakan pkhidmatan bot yg mengambil masa lebih drp 1 hari. Cara yg kedua ialah memberikan cuti ganti @ cuti peristiwa kpd semua sek di sabah dan sarawak. Harap2 cadangan ini dpt pertimbangan drp pihak kpm.

  14. Plis dan Msahid,
    Semoga pihak yang berkenaan memberi perhatian mengenai situasi ini.

  15. jd xm kitaowg, dak22 stpm mula 17 0 18 nov???.. awl nya….

  16. Nama meh nyadi ngagai bala anak kami. Iga ga kemisi sekula bulan 6 kena 5hb. bakani kami ka nyambut Hari Gawai? Nadai utai ulih………….. Ni 1 Malaysia kitak wai? Rakyat Di Dahulukan (Tidak Termasuk Swak & Sabah )Pencapaian diutamakan (Kira Pukal lah ) Asai ku bakanya lah maksud ya. 30hb/05 and 01/06 udah nadai agik dalam kalendar. Enda masuk akal. Tepaksa ngaga kemisi diri empu. 30/5 n 01/06 nadai nembiak sekula.

  17. susah………………………………………………………………………………………….

  18. anak dara ibuk says:

    apu!!!!!!amat 5hb enam nembiak cuti sekula???raya gak nya..sigi udh nyadi siti adat bansa iban ngintu ari gawai nya,,,nama meh kebuah nembiak sekula nda cuti dah….ndai reti 1 malaysia t knya atur perintah..nyukung amat ku penemu nuan nya apai endun…

  19. brain unggong says:

    kami anak sabah sarawak amat kecewa dgn jadual cuti kementrian baru,

    ‘GAWAI AMAT PENTING UNTUK EKNIK DAYAK’

    ‘AWAS’

  20. org sarawak says:

    kementerian pelajaran jangan main-main dgn orang sabah dan sarawak…. kementerian nak lihat orang borneo mengamuk ke????? Nnt Polis juga yg susah2x jaga keamanan bila org borneo mengamuk org gara-gara cuti sekolah…. cegah sebelum terlambat!!! kementrian tolong TUKAR!!!!!!!!!

  21. pesta keamatan dan perayaan gawai dsambut pd 30mei dan 1Jun/2Jun tp cuti sekolah bermula pd 5Jun…keluarga sabah/sarawak yg berkerja d semenanjung yg mempunyai anak yg bersekolah tidak dpt balik merayakan perayaan terbesar mrk krn cuti sekolah pd 5Jun.Sekiranya mrk balik awal pun persekolahan anak mrk tertinggal 1minggu, lainlah d sabah/sarawak ada cuti gantian.Bagaimana pula dgn mrk yg perkampungan yg jauh d pedalaman(ulu-ulu kapit)perlukan masa sekurang-kurangnya 2 hari utk sampai ke kampung masing-masing.Minta kerajaan pertimbangkan cuti sekolah 1 minggu lbh awal.Buktikan gagasan 1 malaysia rakyat ddahulukan pencapaian dutamakan…kasihan keluarga sabah/sarawak nak balik kampung 1 tahun sekali(utk family yg besar)nak bertemu sanak saudara di hari penuh bermakna.Thank q

  22. penantian 1thn utk menyambut perayaan gawai pd 1Jun bersama saudara mara tidak kesampaian krn cuti sekolah hanya akan bermula pd 5Jun.Keluarga yg bekerja d semenanjung dan mempunyai anak yg bersekolah berasa kecewa. Mohon pihak KPM pertimbangkan utk menberi cuti sekolah 1 minggu lbh awal krn bg mrk yg jauh d pedalaman perlukan masa sekurang-kurangnya 2 hari utk sampai ke kampung halaman. Bayangkan perjalanan mengunakan 3 jenis pengangkutan -Mula naik kapal terbang->bot express->perahu panjang. Dimanakah gagasan 1malaysia utk masyarakat sarawak/sabah yg hendak menyambut perayaan terbesar mrk. Fikirkanlah………tq

  23. Anak Malaysia says:

    Sangat kecewa dgn jadual cuti pertengahan thn ini. tidak pertimbangkan mereka yg berasal dr sabah n sarawak dan bekerja atau belajar di semenanjung. mereka juga ada keluarga tunggu mereka balik utk menyambut perayaan.

    Harap MOE tambah satu minggu cuti lagi di cuti pertengahan thn ini dan kurangkan satu minggu cuti di cuti akhir thn.

  24. amat dukacita cuti seklah ni jadual ni macam tak masuk akal mintalah pihak berkenaan pertibangkan lah kami d perantauan ni terutama kami yang d k.lumpur hanya setauan sekali saja balik s.wak tu pun ujung may pada tiap tauan d mana 1 malaysia yang d walkan

  25. tolonglah……………………….?

  26. mak n goh selamoh says:

    adoi……ari tu ckp sabah sarawak leh amik cuti peristiwa tuk kaamatan or gawai…sekarang dibatalkan???
    ini bkn soal anak sabah sarawak jer…kami yg keje d sabah sarawak pun nak balik… xkan lah asik tukar tiket jer..kayalah airasia

  27. cuti gawai da lps. cuti dpt 3minggu. mcmna pulak dengan cuti raya aidilfitri. kenapa cuti raya sampai 13 september je? kami guru2 yang asal di semenanjung yg mengajar di pedalaman sarawak hanya dapat cuti tambahan sebanyak 2 hari je slps raya. cuma berhari raya 3 hari kat rumah. dah la kami susah nak pulang ke kampung halaman. mana konsep satu malaysia. dah la kami susah untk menghubungi keluarga dan selalu ada kesukaran sepanjang berada di sekolah. harap2 cuti hari raya dapat di panjangkan. fahamilah keadaan kami disini.

  28. harap KPM considerla guru2 yang bertugas di Sabah n Sarawak..guru2 sanggup bertugas di pedalaman demi anak bangsa.. bukannya dpt balik selalu, raya pun tak dpt balik. Pastu ramai guru yg dah beli tiket, dahla tiket mahal, pastuh nak balik pun perjalanan jauh dan amik masa.. takkan nak burn jer..
    harap tahun dpn KPM rancangla cuti sekolah dgn lebih baik.. tq.

  29. lambat sangat announce cuti raya..buatnya tambah lagi, dah kena tukar flight.. dah la mahal.. naper la seksa org yg dok jejauh cam ni???

  30. memang susahlah orang sarawak d sabah yg bekerja di semenanjung,yang hanya dapat balik dengan flight..mohon KPM beri perhatian..

  31. Memang merepek le sesape yg buat takwim ni. Langsung tak prihatin…..

  32. Salam semua, bukan setakat mereka yg bertugas di sabah n sarawak je nak raya. kami yg kat smnanjung pun nak raya jugak. mengajar bukan di negeri sendiri. setakat beraya tiga hari tak ke mana. pegi umah mak, balik umah mertua. tu je la. sehari spend more than 12 hours atas kereta mengharungi jem balik ke ibu negara. KPM tolong la pertimbangkan cuti raya tahun ni. cuti untuk perayaan lain2 boleh dipanjangkan kenapa tidak untuk cuti kaum utama di Malaysia?

  33. 20/11 cuti akhir tahun…hari raya aidiladha 17/11…….abis tak sambung terus ke??? tinggal 2-3 ari je lgi

  34. hamba ALLah says:

    salam.-
    t’masuk sekolah menengah kee.?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title="" rel=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>