Permohonan Kemasukan Politeknik Sesi Julai 2011


Jabatan Pengajian Politeknik, Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) mempelawa calon-calon yang berkelayakan untuk memohon untuk mengikuti program pengajian peringkat sijil, diploma  dan diploma lanjutan di Politeknik KPT bagi sesi Julai 2011.

PoliteknikPoliteknik KPT menawarkan program pengajian di peringkat diploma dan diploma lanjutan termasuk program sijil kemahiran kepada calon berkeperluan khas. Ketika ini terdapat sebanyak 54 program peringkat diploma dan 4 program peringkat diploma lanjutan ditawarkan di 27 politeknik seluruh negara.

Pengambilan pelajar ke Politeknik KPT diadakan 2 kali setahun. Pengambilan pertama di pertengahan tahun manakala pengambilan kedua di hujung tahun berkenaan. Politeknik KPT menyediakan 51,000 tempat pengajian untuk lulusan SPM, lulusan Sijil Politeknik KPT, lulusan Sijil Kolej Komuniti KPT dan pelajar berkepeluan khas (masalah pendengaran) lulusan Sekolah Pendidikan Khas kelolaan Kementerian Pelajaran Malaysia pada setiap tahun bagi mengikuti pelbagai program tersebut.

Kategori Politeknik

Politeknik dibahagikan kepada 3 kategori :

Politeknik Premier

Program pengajian untuk melahirkan graduan yang berinovatif sebagai peneraju industri dan kebolehpasaran tinggi.

Politeknik Konvensional

Program TVET yang akan melahirkan pekerja berkemahiran dan berpengetahuan tinggi.

Politeknik Metro

Fokus kepada program pengajian yang berasaskan bidang perkhidmatan.

Syarat Permohonan

Cara Permohonan

Permohonan ke Politeknik terbahagi kepada 3 kategori.

Permohonan UPU

Permohonan Terus

Permohonan Khas

  • Pemohon Berkeperluan Khas (Masalah Pendengaran) adalah pelajar lepasan tingkatan lima dari Sekolah Pendidikan Khas kelolaan Bahagian Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) atau Program Pencantuman Pendidikan Khas di bawah KPM.
  • Borang permohonan boleh didapati dari Jabatan Pelajaran Negeri atau Bahagian Pendidikan Khas (KPM) dan dihantar kepada Bahagian Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia.
  • Sila rujuk Permohonan ke Program Sijil Kemahiran Khas Politeknik.

Tarikh Tutup

Permohonan kemasukan ke Politeknik KPT sesi Julai 2011 akan ditutup pada 4 April 2011.

Keputusan Permohonan

  • Keputusan permohonan ke Politeknik KPT sesi Julai 2011 akan diumumkan pada :
    • 22 Mei 2011 untuk Program Diploma, Program Sijil Kemahiran Khas Politeknik, Diploma Lanjutan Kejuruteraan Mekanikal dan Diploma Lanjutan Kejuruteraan Mekatronik.
    • 4 Julai 2011 untuk Diploma Lanjutan Kejuruteraan Elektronik(Perubatan) (AEU) dan Diploma Lanjutan Rekabentuk dan Pembuatan Automatif (AAD)

Maklumat

79 thoughts on “Permohonan Kemasukan Politeknik Sesi Julai 2011

  1. poli terbaek!!!

  2. bagaimana caranya nak buat credit transfer dari kolej swasta ke poli? untuk jurusan diploma senibina…

  3. NK TNYA NO PIN YG ISI UPU FASA 2 BLEH GUNA XDLM POLI NIE?

  4. mengapa tiada pilihan untuk *Pusat Latihan* ?

  5. selamat malam…
    ingin bertanya lulusan sijil kolej komuniti ingin sambung belajar di politeknik adakah dinilai berdasarkan HPNM sahaja atau akan dilihat berdasarkan keputusan peperiksaan pelajar kolej komuniti pada semester 1, 2,3, dan 4 oleh bahagian pengambilan pelajar???? (selain pengalaman kerja selama 1 tahun atau dua tahun)

    • achik ain says:

      SALAM.. N CMT MLM.. NK TNY LEY AK?? hrmmmss ain dh bli no pin politeknik tp cm ne ain nk isi borangnye ek?? ain nie lulusan spm 2010… so????????????????

    • Pada asasnya HPNM yang dilihat dahulu di samping pengalaman kerja

  6. dah bli no pin..tp ap laman web dye???coz tase la kart deposit neyh??
    saya dah taye org bank..dye pown ta tao..

  7. budak poly says:

    naper ramai yg dapat result bgs xminat nk masuk poli..masuk la poli sbb lg baik dr masuk kolej kesihatan sains bersekutu kementerian kesihatan malaysia tu..jadi misi atau ma..

  8. makeswary says:

    selamat sejahtera,nak tanya kalau nilai HPNM kurang dari 2.86 boleh apply politeknik tak???

  9. makeswary says:

    pelajar sijil kolej komuniti diterima di politeknik tak jika markah HPNM 2.86,bagi menyambung diploma.

    • Biasanya mereka yg mempunyai HPNM di bawah 2.90 perlu ada pengalaman bekerja sekurang2nya 2 thn utk memohon

  10. salam. sy ny budak lepasan spm 2010. saya nak tnya, borang kemasukan ke politeknik dengn borang upu punya,sama ka ?

    • Salam… xsama… bagi lepasan SPM kalau nak mohon politeknik perlu mohon melalui UPU juga

      • x brapa nak paham………bkankah sume u n (bagian tevt dan ilka ) poli ikbn jmti ciast dn len2 bleh mohon guna 1 no pin jew kan….so pew yg x samemya…….@ nak mck poli kena bli no pin yg lain

  11. salam …nk tnye..klau isi upu kan…klau kta dpat twaran drpd U..poli comfrem x dpat k??k die bgi dua2..then kta plih??…

  12. abang lebai says:

    saper2 taw x cam ne nk mohon pinjaman PTPTN/biasiswa ker.urgent nie!cpat skit bgtau…terima kasih…: D

    • Utk PTPTN blh rujuk rujuk laman web PTPTN. Utk biasiswa pula kena rujuk laman web syarikat/badan/organisasi yg menawarkan biasiswa tu

  13. salam..utk lepasan sijil kolej komuniiti,n ble sambung utk diploma di poli brapa tahun? sblum ni 1 thun,dgr2 pihak poli nk ubah..

  14. SALAM..SY NK TYE KNAPEW SY ISI KEMASUKKAN POLI TP X DPT…SBB KATA LALUAN 2 KNE KITA BUAT KEW ADEW PD SLIP PIN ???/

  15. ble ley cek pat matrik or x

  16. bleh tnya…smua pmohonn ke poli tuk lpsn spm mlalui upu jk kha….jd pin poli y kmi beli nie cm mn???x guna lha

  17. salam…kmsukn ke poli utk lpsn spm smua mlalui upu kha sl kmi ada beli jgk pin poli tue….x guna lha kn pin poli tue

  18. sy dh bli nombor pin poli tp x ley msuk ke borang pemohonan..cm ner ekk???smpai dh ttp trkh pemohonan.

  19. Are-min Jmh says:

    sy dh bli nombor pin tp x ley msuk untuk prmohonan,cm nerr ekk??dh smpai ttp trkh permohonan

  20. saya dpat matrik jdi bleh kew saya dpat poli….sesape tlg jwap…saya ni tul2 nak msk poli

  21. Theressa says:

    Ketika saya boleh tahu, saya telah dipilih dalam politeknik???

  22. Salam..ble tarikh keputusan permohonan politeknik 2011?

  23. nk tgok blik program yg kite mnx cm na ekk???dok try x leh2 ni…tq..tlog gtau ekk

  24. salam semue…. syer nk tyer..!!!!! bila keputusan permohonan ke KKTM KEMAMAN keluar..???????? sy btl999 nak taw…!!! please..!!!!

  25. nk xnye kalo sains xpower leh msok poli x??

  26. Wong Yong Lin says:

    saya telah gagal ditawarkan ke IPTA, adakah saya masih berpeluang ditawarkan ke politeknik?

  27. harapan terakhir poly je…

    agak2 dpt x????

  28. salam..sy nk tnya..bulan brapa kita nk buat prmohonan sesi kali kedua ke politeknik slepas sesi prtama…

  29. salam sy xapply poli coz sy xtau mcm ne nk apply…..so blh x sy nk apply skrg??? tp mcm mane erk???? sy kena tggu sept t bwu blh apply kew???? _harapan terakhir_

  30. salam…..sy pljr lepasan sijil politeknik….sy ign thu….result dh pun keluar n ape yg sy ingin tahu boleh ke sy dpt smbg belajar tuk progrm diploma n cgpa sy cma 2.95???? n mcm mane pulak n transfer credit tu???
    adakah pljr lpasan sjil politeknik boleh mohon progrm diploma di universiti temptn dgn hnya transfer credit???

  31. salam saya nk tanya
    pelajar lepasan sijil poli nk sambung ke diploma politeknik
    berapa tahun, masih kekal 1 thn atau sdh tukar ke 3 thn

  32. assalamulaikum,,
    sya plajar lpasan spm,,
    mcm mne sye na cek politeknik???

  33. salam..

    nk tnye..

    ble kite da thu dpt poli,

    tp mcm mane nk cek kite thu dpt kat poli mane..

  34. assalamualaikum… saya x dapat masuk tingkatan6,maktab pun x dapat, upu pun x dapat biarpun dah buat rayuan. boleh ke saya daftar poli tanpa melalui upu????

  35. sheilani says:

    macam mana nak daftar poli tanpa perlu melalui upu????

  36. hello…sye dpt twran ke politeknik di Terengganu..klu sye nak minta tkar ke politeknik di tempat lain blh x?

  37. Zslayer SkyMental says:

    Hello….sye dpt twran bljar di politeknik di terengganu..sye nak minta tkar ke politeknik lain blh x n mcm mana nak minta tkar?

  38. umiur saya 20 taun ni.blh lg ke apply poly?kalo blh,bile pengambilan yg terdekat?

  39. SALAM UNTUK PELJAR LPASAN SJIL POLITKNK BLE TARIKH UNTUK SMBUNG INTERGRASI KLUAR???

  40. saya nak tahu poli punya intake berapa kali sertahun??
    dan bulan berapa yang kebiasaanya intake akan dibuka??

  41. berapa kali permohonan ke politek setahun….???? kalau…lebih daripada satu….bilakah permohonan yang seterusnya??

  42. assalamualaikum…bolh tnye skit x..
    poli ni klu sy bru nk mohon skunk tok second take still ad bkak lg x…

    • salam… skrg ni rasanya xboleh tapi nanti biasanya akan dibuka lagi dlm bln sept utk pengambilan januari

  43. klu bdop lepasan sjil politeknik nk smbung blajapda thun 2011..agk2 bpe thun ek…sthun lagi kew ataupun 3 thun da skrg ni….

  44. [...] komen-komen di Permohonan Kemasukan Politeknik Sesi Disember 2010 [...]

  45. [...] rujuk komen-komen di Permohonan Kemasukan Ke Politeknik Sesi Disember 2011, Julai 2011 dan Jun 2012 sebagai [...]