Pendaftaran Peperiksaan SPM, SPMU Dan STAM 2010

Pendaftaran bagi menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Pelajaran Malaysia Ulangan (SPMU) dan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) bagi tahun 2010 akan dibuka mulai 1 Mac 2010 sehingga 31 Mac 2010 ini. Perkara ini telah diumumkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia pada 22 Februari 2010 lalu.

Borang Pendaftaran

Calon Sekolah
  • Borang pendaftaran bagi calon sekolah boleh didapati di sekolah masing-masing.
Calon Persendirian
  • Bagi calon persendirian borang pendaftaran boleh diperolehi di Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) yang terdekat.

Tarikh Tutup

  • Tarikh tutup pendaftaran peperiksaan SPM, SPMU dan STAM bagi tahun 2010 adalah pada 31 Mac 2010.
  • Semua pendaftaran perlu dibuat dalam tempoh yang ditetapkan.
  • Pendaftaran yang lewat tidak akan dilayan.

Maklumat

Sumber :  BERNAMA

50 thoughts on “Pendaftaran Peperiksaan SPM, SPMU Dan STAM 2010

  1. terlalu sukar untuk mencari panduan mengisi borang persendirian spm

    • godzila firefox says:

      alalalalalalal… smua panduan ada dalam borang pendaftaran… ikut jala.. dia minta nama… tulis nama… dia minta jentina… ko bagila jentina apa ko… itu ppun tak reti ka… jang amik spm la.. gaagagagagagagaaaaaaalllllllllllllll

  2. perlu kah untuk bertanya pown guna kata laluan?…kan menyusahkan…

  3. perlu kah untuk bertnya pown kne guna kata laluan?menyusahkan…

  4. segerakan kenaikan taraf jpn pulau pinang ianya telah menyukarkan saya untuk mencari maklumat.

  5. sye nk tAhu tentaNg pendaftaran BAGI PELAJAR YANG MENDUDUKI PMR PADA TAHUN 2010 INI

  6. Ema,
    Pelajar yang berada di Tingkatan 3 Sekolah Menengah Kerajaan / Bantuan Kerajaan atau sekolah-sekolah lain yang diiktiraf oleh Kementerian Pelajaran Malaysia layak menduduki PMR.
    Bagi calon persendirian pula syarat untuk menduduki PMR adalah pernah mengambil Penilaian Menengah Rendah atau Sijil Rendah Pelajaran atau Lower Certificate of Education atau Sabah Junior School Certificate atau Sarawak Junior School Certificate atau calon yang telah mengikuti satu kursus pengajian yang diakui oleh Pengarah Pelajaran Negeri mempunyai nilainya yang sama dengan Tingkatan 3 di sekolah yang menerima bantuan kerajaan.
    Maklumat lanjut sila hubungi Pejabat Pelajaran Negeri yang terdekat.

  7. salam….

    saya perlukan borang untuk SPM 2010 secara persendirian..

    boleh tk tlg saya selesaikan masalah saya…

  8. tat means i need to wait for another 2011 to take the exam ??

  9. Julia,
    Salam.. Borang boleh diperolehi dari Jabatan Pelajaran Negeri atau Pejabat Pelajaran Daerah yang berhampiran.

    Miromiro,
    Sepatutnya memang telah tutup tempoh pendaftarannya semalam tetapi cuba sahaja pergi ke JPN atau PPD yang berhampiran untuk bertanya.

  10. boleh x lg nk daftar spmu untuk tahun 2010

  11. Ayu,
    Pendaftaran untuk SPMU 2010 telah ditutup walaupun begitu cuba hubungi Jabatan Pelajaran Negeri untuk sebarang pertanyaan.

  12. adakah perlu membayar untuk setiap subjek?? jika ya, berapa kos?? ujian lisan dan kerja kursus memerlukan panduan dari siapa ?? dan hantar kepada siapa?

  13. saya mahu ambil spm,mcm mana cara nya ya..

  14. saya di beritahu bahawa setiap pelajar yang nak jadi doktor wajib dapat atleast B untuk semua sains subjek!then bila saya nak mohon pula dah lambat!so saya rugi satu tahun!next year baru boleh ambik spm balik!tapi pihak kolej saya ada minta lembaga peperiksaan bagi calon ulangan lambat!harap ada pegawai atasan yang nampak komen saya tolong kami palajar yang nak ambik spm balik ambik tahun ni. kalau kami miss kali ni kami akan rugi…….

  15. salam…. adakah calon persendirian atau menduduki kertas julai di wajibkan mengambil ujian lisan semula (lulus ujian lisan bm 1997)..

  16. sy berusia 18 tahun, berhenti sekolah ketika beumur 14 tahun kerana ade masalah keluarga.. dan sekarang sy ingin menyambung pelajaran sy sepeti kwn2 yg lain.. tp sebelum tu sy harus mengambil spm…bole tak tlg sy mcm mane nk selesaikan masalah ni….mintak tlg sgt….klu diberikan peluang yg ke dua, sy janji akn buat yg sebaik mungkin ………

    • Anda boleh mengambil peperiksaan SPM atau STPM sebagai calon persendirian. Pendaftaran untuk tahun ini telah pun ditutup jadi anda boleh mendaftar pada tahun depan. Walaupun begitu anda boleh menyiapkan diri daripada sekarang dengan pergi kelas/tiusyen atau belajar sendiri.

  17. ples help me………saya nak ambil calon persendirian tapi saya x tau cam na

  18. Saya ni dah berenti sekolah masa darjah 4. Sekarang umur saya 16. Saya teringin nak sekolah balik macam budak2 lain pegi sekolah. Boleh ke lagi ni?

  19. cm ne nk ambik spm ek?kalau umur da 20lbey boleh ambik lg kew spm??plz2 tlng da pningg..

  20. hm… macam mana nie? saya pelajar ting. 5 tahun 2009… tapi malangnya saya berhenti sekolah pada ting.4. macam mana kalau saya nk ambik ujian persendirian… dapat tak? apa requirement yang perlu?

  21. assalamualaikum…..jika pelajar calon persendirian SPM mendapat keputusan cermerlang,boleh ke mereka meminta kerja kerajaan…

  22. Assalamualaikum..saya pelajar tingkatan3,umur sekarang suda 19tahun..tetapi saya mahu sekolah balik,boleh lagi ka skolah balik mbls spm..

  23. apa yang perlu di bawa ketika mendaftar spm persendirian?

    • saya berumur 20tahun,,saya berhenti sekolah di tingkatan 4..boleh lagi ke saya ambi spm semula sekarang?apa yg perlu d bawa ketika mendaftar?

  24. salam,boleh isi borang spm 2011 scare 0n9 x?
    N umo sya skrng 21 thn…stil boley lg k amik exam…

  25. salam,boleh kah daftar melalui online utk calon persendisrian spm?thanks…

  26. Pendaftaran SPM Ulangan bagi Matematik dan Bahasa Melayu biasanya di buka pada 22 Februari 2011 hingga 31 Mac 2001. Sila call JPWP utk kepastian tel 03-62037777.

    Pelajar2 yang hendak ambil kertas SPM Ulangan adalah dinasihati daftar juga untuk kertas November 2011 sebagai "standby strategy" sekiranya keputusan Spm Ulangan tadi kurang memuaskan. Keputusan SPM Ulangan atau SPM-U biasanya akan keluar pada bulan Oktober setiap tahun.

    Bagi Calon yang perlukan bimbingan/coaching untuk BM/Math seeloknya dapatkan pusat2 tuisyen yang menawarkan kumpulan khas. Maknanya kelas tersebut terdiri daripada pelajar2 yang akan mengambil SPM-U sahaja agar tumpuan adalah ditahap maksimum.

    Kepada calon2 di Lembah Klang atau berdekatan dengan Taman Danau Kota, Off Jalan Genting Klang, Setapak KL anda boleh la mendaftar untuk kelas "coaching" atau bimbingan khas di Pusat Tuisyen Kesuma(terhad kepada purata 25 orang/kelas – kami buka 2 kelas shj), No. 23& 23A, Jln 6/23E, Tmn Danau Kota, Off Jln Genting Klang, Setapak 53300 KL. Sila hubungi 03-40221232 atau sms 012-2385662(Cikgu Naza).

    Kami sedia membantu anda dgn pengalaman yg kami ada. Kami telah beroperasi selama 14 tahun di pasaran. Kami juga adalah Pusat Tuisyen Bertauliah (JPWP 388) daripada Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan, KL (JPWP-KL)

    Kepada pelajar2 di luar KL sila rujuk JPN (Jabatan Pelajaran Negeri) masing2.

  27. nayanna andreas says:

    salam umur sya 16 tahun brhenti skolah dulu tngkatan 5 tpi x ambil spm bab tak ad biaya nak sklh,skrg kwn2 sya dah masuk kolej smua sya tringin sngt nak skolah balik,sya nak ambil spm persendirian blh tak?

  28. paklahsyok says:

    As Salam..
    apa yang perlu di bawa semasa membuat pendaftaran SPM calon persendirian?..

  29. saya nak ambil spm ulangan tetapi sudah melebihi tarikh tutup permohona.bolehkah saya mmohon lagi??

  30. asalammualakom.sye nk ambil spm tpi sye tk ambil pmr,perlu ke sye ambil pmr sebelom spm..

  31. err .
    aslm .
    sy na amek spm persendirian .
    t law na dftar , jpn tanye ke sbb na amek persendirian ?
    n klau ckp berhenti , diterima ke ??
    reply please .
    thengz.

  32. faridah abu bakar says:

    sy nk ambik paper perdagangan..boleh x mendaftar untuk paper november nie?pls reply segera..

  33. sya nak ambil spm persendirian,tapi sya x ada sijil UPSR dan PMR.Skrg sya bljar di institut kemahiran mara dalam progaram titian (pengukuhan) sbelum sya masuk program perdana…Jadi bolehkah sya ambil spm persendirian…? Harap balas….

  34. salam,
    sya nak tnya..sya nak ambil spm calon persendirian,tpi sya x ada sijil UPSR dan PMR.Skrg sya bljar di institut kemahiran mara (IKM) dalam program titian (pengukuhan) sebelum sya masuk program perdana.Jadi bolehkah ambil spm calon persendirian supaya sya dapat masuk program perdana IKM pada tahun 2012…?

    • Kalau pelajar fresh tak pernah ambil SPM, paling tidak pun kena berumur minima 17 thn pada tahun peperiksaan hendak diambil

  35. salam saya lepasan spm 2012 dan keputusan saya tak berpa memuaskn dan tahun ini say terlpas pendaftrn untk spm jadi tahun depn say bolh ka ulnag spm jadi pelajr di sekolh seperti pelajr biasa harp maklum dan jawb scpat mungkin terima kasih.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title="" rel=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>