Pendaftaran Peperiksaan SPM

Syarat Pendaftaran Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)

  • Pelajar Tingkatan Lima Sekolah Menengah Kerajaan / Sekolah Menengah Bantuan Kerajaan / Sekolah Swasta yang diiktiraf oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
    atau
  • Mereka yang pernah menduduki PMR sekurang-kurangnya 1 (satu) tahun sebelum mendaftar untuk menduduki peperiksaan SPM.
    atau
  • Mereka yang pernah menduduki peperiksaan SPM / SPM(V) / SPVM / MCE / SC / FMC.
    atau
  • Mereka yang telah mencapai umur 19 17 tahun pada 1 Januari dalam tahun peperiksaan SPM semasa.


Mereka yang tidak memenuhi mana-mana satu syarat menduduki peperiksaan tersebut di atas tetapi dapat memberi alasan yang munasabah boleh memohon kelulusan untuk mengambil peperiksaan daripada Pengarah Peperiksaan, selewat-lewatnya akhir Januari tahun peperiksaan. Ini termasuk pegawai kerajaan yang memerlukan kelulusan Bahasa Melayu untuk pengesahan jawatan dan pelajar Institusi Pengajian Tinggi Awam yang memerlukan kelulusan Bahasa Melayu sebagai syarat mendapatkan ijazah.

Syarat Pemilihan Mata Pelajaran:

  1. Calon hendaklah merujuk Kumpulan mata pelajaran dalam buku Peraturan dan Panduan Peperiksaan SPM 2006 dan memastikan mata pelajaran yang dipilih tidak bertembung waktu peperiksaannya. Jika bertembung, calon dikehendaki mendaftar hanya satu mata pelajaran dan menggugurkan mata pelajaran lain yang bertembung dengannya.
  2. Calon yang mengambil Peperiksaan SPM kali pertama wajib mendaftar mata pelajaran berikut:-
    1103 Bahasa Melayu
    1119 Bahasa Inggeris
    1223 Pendidikan Islam atau 1225 Pendidikan Moral
    1249 Sejarah
    1449 Matematik
    1511 Sains

Calon juga boleh menambah mata pelajaran lain seperti yang ditawarkan buku Peraturan dan Panduan Peperiksaan SPM 2006 serta tertakluk kepada syarat mata pelajaran berkenaan dan perkara 1.

Maklumat lanjut sila rujuk Lembaga Peperiksaan Malaysia.

382 thoughts on “Pendaftaran Peperiksaan SPM

  1. Bolehkha ambil SPM tanpa PMR?

    • xboleh.

    • boleh ke nk amik spm semula…sy amik spm 2003..kalu blh amik semula..sy nk wat deterbaik.

      • erinsweet says:

        wahai kekwn, usia erin sekrg dah 33thn, last ambik pmr pd thn 1993, slps tu dah bhenti sekolah.. skrg erin nak ambil spm, alhamdulillah dah daftar pun kt JPN.. last daftar 31hb mac ni.. so kepd sesape yg nak ambil spm, bley.. usia x jd masalah tp dgn syarat penah ambil pmr…nak belajar seribu daya.. hope u all wish me luck… erin sekrg sedang ambil kelas tuisyen utk ambil exam nti..

      • erin boleh tak beritahu saya macam mana nak daftar dan dimana nak daftar? saya sangat bersemangat nak sambung belajar walaupun usia saya sudah 33tahun… tolong saya ye erin…

      • salam erin,,saya nurul nak tumpang tanye ye,,macm mane saye nak ke jpn tue,,saye tak ade pmr pun,,saye nak belajar balek amek pmr dulu tp tak tau..mcm mane nk buat..arap aren sudi tolong saye anta email pade saye ye.

    • sy juga nak ambi spm,sy masih mahu, belajar lagi.masa tahun 2001 tangan sya patah kerana kemalagan diasrama,sy menggambil masa lama untuk sembuh.akhirnya sya berhenti sekolah,sekarang umur sy 23 tahun,banyak macam cara sy cari macam mana nak duduki perpreksaan tapi, semua jln buntu,rumah pun jauh di perdalaman,sy tanya kesana kemari tapi semuanya tak tahu,TOLONG LAH SAYA,SAYA MOHON……………BANTULAH SAYA,

    • boleh

  2. Shafran,

    Syarat kelayakan untuk mendaftar SPM adalah

    1. Pelajar Tingkatan Lima Sekolah Menengah Kerajaan/Sekolah Menengah Bantuan Kerajaan/Sekolah Swasta yang diiktiraf oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.

    ATAU

    2. Mereka yang pernah menduduki PMR sekurang-kurangnya satu (1) tahun sebelum mendaftar untuk menduduki peperiksaan SPM.

    ATAU

    3. Mereka yang pernah menduduki peperiksaan SPM/SPM(V)/SPVM/MCE/SC/ FMC.

    ATAU

    4. Mereka yang telah mencapai umur 17 tahun pada 1 Januari dalam tahun peperiksaan SPM semasa.

    Jika anda memenuhi salah satu syarat di atas anda layak untuk mengambil peperiksaan SPM.

    • jika umur melebihi 17 thn adakah saya dapat menduduki spm

    • saya nak daftar calon spm persendirian secara online ,tapi saya tak taunak nak daftar macam mana

    • aeril nuar says:

      saya pernah mngambil peperiksaan pmr pda tahun 2001 tpi x lulus,sya adalah kakitangan kerajaan tetapi bahasa melayu tidak iuius pyah kenaikan pangkat…bleh ke encik nilam bantu saya?sya nak bahasa melayu lulus je…..

    • emm..saya tahun depan berumur 20…saya ingin menggambil cetificate s.p.msebagai pelajar persendirian, kerana tercicir pada tahun 2009.dimana boleh saya rujuk berkaitan dengan perkara ini?
      02.dimana boleh saya dapatkan maklumat yang lebih jelas yang berkaitan degan perkara ini?
      03.bagi pendapat tuan,masih adakah peluang untuk saya menggambilnya semula?TQ..

      • 1. Pendaftaran boleh dibuat di PPD/JPN
        2. Call PPD/JPN yg terdekat atau laman web Lembaga Peperiksaan Malaysia
        3. semua yg memenuhi syarat ada peluang

    • yee hui chin says:

      Hi saya yee hui chin..umur saya 20 tahun…saya nak ulang spm saya balik pada bulan julai ini.. boleh saya dapat peluang untuk mengambil spm pada bulan julai ini?

    • assalamualaikum saya nak tanya sy berumur 21 tetapi sy nak mengambil semula spm hanya untuk subjek bm boleh x ?

    • saya fail dalm spm .saya nak ambil retake bm dan english.

  3. all is on your hand..right?

  4. Najib,

    Ya benar.

  5. Ahmad,
    Salam… sepatutnya 17, terima kasih kerana memberitahu. Had minima umur adalah 17 dan tiada had umur maksima.
    Maaf, saya tiada maklumat mengenai kelas persendirian. Mungkin anda boleh bertanya kepada pusat tiusyen yang ada sekitar tempat anda tinggal @ bekerja.

  6. salam….

    macam mana dekat atas tulis umo 19..tp dkt komen 17???

    andaikata untuk calon swasta…berapa had minima umo dan berapa had max umo untuk menduduki spm andainya dia belum pernah menduduki peperiksaan spm lg…

    dimana sy boleh dapatkan link atau contact untuk kelas persendirian????

    terima kasih

    • NURUL FAZALINA says:

      SALAM 1 MALAYSIA SAYA NAK AMBIL SEMULA SPM TAPI WAKTU EXAM ARITU TAHUN 2010 BOLEH KE AMEK PADA TAHUN INI NAK SANGAT AMIK LA SAPE2 LEH TLG TAK

  7. Aku umur 30.Keputusan cemerlang dalam UPSR .Tapi tak ada PMR.Hajat di hati nak ambil SPM.Wajib kah saya ambil PMR dahulu sebelum ambil SPM?Harap boleh jawab pertanyaan saya.

    • zanuar.. terima kasih banyak2… kerana saya pun nak tau pasal sama masalah..

    • zanuar,walaupun x de pmr u boleh ambil trus spm,daftar terus ke jpn,di sana nanti mereka akan bagi awak borang yang perlu di isi..tentang bayaran tak la mahal sangat..terpulang kepada matapelajaran yang awak ambil..so tunggu apalagi..

      • HELP ME PLEASE CARA-2 NAK AMBIL SPM , SAYA UMUR 19TAHUN TAPI SAYA TAK PERNAH SEKOLAH . BOLEH KE SAYA DAPATKAN SPM TERUS ? TQ

  8. Zanuar,

    Anda memang boleh mengambil SPM walaupun tidak pernah menduduki PMR. Borang dan pendaftaran peperiksaan boleh dibuat di Jabatan Pelajaran Negeri.

  9. sekiranya seseorang itu berumur kurang sebulan lg 17tahun
    bolehkah mendaftar untuk SPM
    dan juga tanpa PMR

  10. Salam semua…

    masalah kwan sye same spt zanuar…tahun depan kwn sye 2 berumur 31 tahun.. mse pertengah sek. men. tingt. 3 dulu dia kena buang sekolah.. xsempat pun nak amik PMR….tambahan plak dulu2 family susah…adik beradik ramai… tapi skrang menyesal sgt…n teringin hendak memiliki SPM..bagaimana caranya.. hendak berhubung ngan unit mana di Jabatan Pelajaran..sye betul2 serius hendajk membantu kwn sye ni…n harap dapat ambil SPM tahun 2010 ni…tq..

  11. berapa subjek minimum utk spm?

  12. boleh tuan nyatakan tempoh bagi pendaftaran calon persendirian spm 2010.

  13. erm..boleh saye tanye..bgaimana cara untuk mndaftar bgi spm 2010..dan layak ke saye mngambil spm jika tidak masuk mane2 skolah swasta atau krajaan..saye mngambil guru untuk dtg ke rumh…so layak k saye ambil spm..?

  14. Anak saya adalah murid sekolah swasta, dia telah menduduki PMR pada tahun 2008. Dia ingin menduduki peperiksaan SPM sebagai calon persendirian individu tahun 2010.
    Saya ingin tahu
    1. Bagaimanakah dia mendaftarkan diri sebagai calon persendirian? Bilakah tarikh tutup.
    2. Sebagai murid aliran sains, adakah dia dibenarkan untuk menduduki ujian sains amali dan ujian lisan (BM dan Ingg)?
    3. Sebagai calon persendirian, apakah bezanya cara memberi markah berbanding dengan calon sekolah kebangsaan?
    4. Matapelajaran Pendidikan moral – bagaimanakah markah projek diberi?
    5. Jika dia tidak dibenarkan menduduki ujian amali dan ujian lisan, adakah ini bermaksud dia akan kehilangan semua markah tersebut ataupun digantikan dengan ujian lain?
    Terima kasih atas panduan tuan/puan.

  15. saya berumur 23,saya berhenti sekolah tingkatan empat,sebab nak bekerja tanggung keluarga,saya keluar dari sekolah berasrama.sempat juga saya ambil pmr.walaupun saya tiada spm ,saya pandai menggunakan komputer dan sekarang bekerja sebagai kerani disyarikat motor swasta.diperak.saya terfikir sampai bila nak keja dengan cina je.nak juga merasa kerja kerajaan.tapi sya tiada spm.so macam mana saya nak ambil spm persendirian saya kena buat ape.ada ke kelas malam di ipoh,perak.saya kena mendaftar kat mana dulu.kena berbelanja besar ke kalau nak ambil spm persendirian ni.harap anda dapat membantu

  16. macamana nak ambil peperiksaan persendirian ni.kena mendaftar kat mana dulu.banyak belanja tak.saya berumur 23,saya ada ambik pmr.tapi tiada spm.saya belajar smapia ting 4,

  17. Perlukah bagi seorang calon persendirian untuk mengambil ujian lisan/kerja kursus bagi matapelajaran bahasa malaysia, pendidikan islam dan sains?

  18. salam saya mempunyai kawan yang berumur 23 tahun.dia telah berhenti sekolah kerana kesusahan yang di hadapi ketika itu pada tingkatan dua dan tidak sempat untuk mengambil peperiksaan spm.bolehkah jika dia mengambil peperiksaan spm tanpa mengambil peperiksaan pmr.saya berharap pihak tuan/puan dapat membantu menangani masalah kawan saya ini.terima kasih…

  19. Faris,
    Mereka yang ingin mengambil peperiksaan SPM mestilah berumur 17 tahun pada 1 Januari tahun peperiksaan ingin diambil. Anda boleh mengambil SPM tanpa pernah menduduki PMR.

    Faez,
    Salam… Sila rujuk Pendaftaran Peperiksaan SPM, SPMU Dan STAM 2010 untuk maklumat lanjut.

    Iskandar,
    Bagi mereka yang pertama kali mengambil peperiksaan SPM, wajib menduduki minimum 6 matapelajaran iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Islam atau Pendidikan Moral, Sejarah, Mathematics dan Science. Bagi mereka yang pernah menduduki SPM sebelum ini boleh mengambil mana-mana mata pelajaran yang ditawarkan tertakluk kepada syarat yang ditetapkan untuk mata pelajaran tersebut.

    Haziq,
    Pendaftaran untuk SPM 2010 dibuka dari 1 Mac sehingga 31 Mac, sila rujuk Pendaftaran Peperiksaan SPM, SPMU Dan STAM 2010.

    Sai,
    Pendaftaran boleh dibuat di Jabatan Pelajaran Negeri yang berdekatan bagi calon persendirian. Anda boleh mengambil peperiksaan dengan belajar sendiri di rumah.

    Coey,
    1. Boleh mendaftar di Jabatan Pelajaran Negeri yang berdekatan, tarikh tutup bagi tahun ini adalah 31 Mac, sila rujuk Pendaftaran Peperiksaan SPM, SPMU Dan STAM 2010
    2. Memang perlu menduduki ujian amali dan ujian lisan tersebut dan akan ditentukan oleh JPN.
    3. Ujian lisan memang ada perbezaan tetapi saya tidak pasti dengan ujian amali.
    4. Ini saya tidak pasti.
    5. Seperti No.2

    Ziera,
    Anda boleh mendaftar sekarang untuk mengambil SPM 2010, sila rujuk Pendaftaran Peperiksaan SPM, SPMU Dan STAM 2010.
    Anda boleh belajar sendiri atau menghadiri kelas bergantung kepada kemampuan diri anda. Perbelanjaan juga bergantung kepada perancangan anda juga, jika anda belajar sendiri, di samping belanja mendaftar lebih kurang RM100, anda cuma perlu keluar duit untuk membeli buku-buku rujukan dan latihan. Jika anda ingin menghadiri kelas, anda perlu juga menambahkan pembelanjaan untuk kelas tersebut.

    Ash,
    Ujian lisan memang wajib tetapi kerja kursus saya kurang pasti.

    Munirah,
    Salam… Kawan anda boleh menduduki SPM tanpa pernah mengambil PMR.

  20. Salam sejatera…
    Saya sudah menduduki SPM dan keputusannya amat memalukan..Sekarang saya sudah berkerja di Jabatan Kerajaan sebagai kerani sambilan dan mahu diserapkan ke jawatan tetap tidak lama lagi, tetapi terganggu kerana SPM saya Bahasa Melayu tidak kredit.Saya menduduki spm pada tahun 2001..Bolehkah saya mengambil mata pelajaran b.Melayu sahaja @ matapelajaran yang saya mahu sahaja.Masih ada lagi kah peperiksaan paper julai dan boleh kah saya mdudukinya.Jikalau saya mengambil peperiksaan SPM tahun ini,bolehkah keputusan tahun ini digabungkan dengan keputusan tahun 2001..Terima kasih…..

    *Tolong jawab dengan cepat kerana tarikh pendaftaran sudah mahu tamat..

    • boleh,ambil paper julai..

      • aeril nuar says:

        terima kasih..sama la dngan saya.tpi saya ade pmr je semua bahasa tidak krerit kalau boleh saya nak mengambil peperiksaan spm colan persendirian pada tahun hadapan…boleh ke abg man

  21. Peperiksaan spm persenderian seperti paper julai ataupun yang sama waktu dengannya adakah masih ada lagi?

  22. tahun ini sya mgambil ppriksaan spm psendirian…boleh tak sya masuk sekolah krajaan..dan ingin mgkuti pemblajaran sperti biasa..dan di mna sya harus mmohon….

  23. kasih akak says:

    salam..adik sy ingin mengambil peperiksaan sbgai calon persendirian utk spm 2010.adk sy brumur 146thn.berbekalkn pmr,blj tak jika dia ingin mengambil peperiksaan spm?apekah syarat2 atuy tindakan yang harus sy lakukan?

  24. Zul,
    Salam… Anda memang boleh mengambil mana-mana mata pelajaran tertakluk kepada syarat yang ditetapkan untuk mata pelajaran tersebut. Keputusan peperiksaan terbaru yang anda ambil memang boleh digabungkan. Peperiksaan ‘Paper Julai’ masih ada dan dikenali sebagai SPMU tetapi cuma menawarkan 2 mata pelajaran sahaja iaitu Bahasa Melayu dan Matematik.

    Kaseh,
    Masih ada dan dikenali sebagai Sijil Pelajaran Malaysia Ulangan (SPMU) dan menawarkan 2 mata pelajaran sahaja iaitu Bahasa Melayu dan Matematik.

    Syakila,
    Ada kelayakan tertentu untuk memohon masuk ke sekolah bantuan penuh kerajaan. Maklumat lanjut dan permohonan boleh dibuat di Jabatan Pelajaran Negeri yang terdekat.

    Kasih Akak,
    Salam, jika adik anda memenuhi semua syarat di atas, beliau boleh memohon. Sila rujuk Pendaftaran Peperiksaan SPM, SPMU Dan STAM 2010.

  25. crue zero says:

    to arni..
    plez tell him
    just stdy for your future..dont ever look back..i always pray for you..
    and our friend at smk inanam will support you..sincearely from me..0143756249..just sms me if you feel alone..and if you already have couple..just dont forget your study ok…..9A for SPM..gud luck cyg….

  26. sya nk tnya…sy umr 17 ,nk ambl spm,tp pendaftaran da ttp,adakah sy blh ambl spm lg utk thu nie…sy b,hnti sbb ad mslh…sy hrp blh bg jwpn untk sya

  27. feroz spm2009 says:

    asalamuaikum bang nilam.
    saya nk bertanya sedikit nih.
    saye merupakan seorang pelajar spm 2009..
    keputusan saya ok sume nye kredit kecuali bahasa inggeris..
    memandangkan kebanyakan ipta meminta bahasa inggeris kredit
    saya bercadang ingin mengambil spm ulangan untuk subjek bahasa iggeris sahaja.
    jikalau saya kredit untuk spm ulangan ini..
    sijil spm saya subjek bi saye kredit atau tidak??
    kalau nk masuk ipta die lihat untuk spm 2009 atau spm ulangan 2010??
    tolong saye k…
    dan mcm mne saya nk memohon calon persendirian..??

  28. Ema,
    Pendaftaran untuk tahun ini sudah ditutup, sila rujuk Pendaftaran Peperiksaan SPM, SPMU Dan STAM 2010.

    Feroz SPM2009,
    Salam…
    Akan dikira kredit.
    Mana yang lebih baik.
    Sila rujuk Pendaftaran Peperiksaan SPM, SPMU Dan STAM 2010.

  29. salam,saya nak tanya, saya ada seorang rakan yang tamat belajar hanya darjah6 atas sbb masalh kluarga.saya ingin dapatkn kepastian samaada rakan saya masih boleh menduduki spm?sekiranya boleh bilakah tarikh terdekat daftarkan diri untuk menduduki spm?dan seperti yg dinyatakan kita wajib ambil 6 mata pelajaran.bagaimana yang selebihnya?bolehkah kita pilih mengikut apa yg kita inginkn?terima kasih.

  30. selamat sejatera………
    saya berumur 31tahun.keputusan spm saya sewaktu saya dibawah keraajaan amat memalukan.so, saya ingin mengambil spm ulangan kali pertama pada tahun akan datang.boleh tak saya regiter untuk subject saya nk saja walaupun 1 subject sj.kalau saya ambil minimum 3 subject sahaja ada tak keputusan saya akan digabungkan dengan keputusan saya yang lama.katakan daripada 3 subject yang saya ambil result 2 subject lebih baik dan 1 subject lebih teruk markahnya daripada spm lama saya.adakah result ketiga subject tersebut digabungkan dengan keputusan spm lama saya.sila jelaskan secara terperinci………..

  31. salam.sy gagal spm tahun2000.skrg umur sy 27tahun.bolehkah sy ambil paper julai tahun dpn 2011 untuk subject bahasa melayu saja.hanya itu sy nk upgrade. bnyk majikan tolak permohonan kerja disebabkan hal ini.

  32. assalamualailum…
    saya nk tnya pasal peperiksaan spm ulangan untuk kertas bi sahaja…ada ker xda???yg sya baca semuanya untuk ulangan semua mata pelajaran..sedangkan saya hnya ingin mengulangi peperiksaan untuk mata pelajaran bahasa inggeris shaja..harap sgt2 dapat mmberi pnjelasan mengenai permohonan dan bagaimana cara untuk menduduki peperiksaan tersebut…

    • Salam… setahu saya SPM (Ulangan) yang biasanya dijalankan dalam bulan Julai cuma ada untuk mata pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik sahaja. Jika anda ingin mengambil mata pelajaran Bahasa Inggeris, anda perlu duduki peperiksaan yang dijalankan dalam bulan November. Anda perlu berhubung dengan Jabatan Pelajaran Negeri untuk membuat pendaftaran peperiksaan dan mengetahui samada anda dibenarkan mengambil cuma satu mata pelajaran sahaja.

  33. rommy yoseph says:

    salam..
    bila tarikh tutup spm..?

  34. Tahun 2012 nanti saya nak ambik spm (calon persendirian) Nanti ambil spm dekat mana? Dekat sekolah biasa ke ada sekolah has untuk calon persendirian? Dari segi pakaian kena pakai pakaian apa kalau perempuan? Seluar dengan t-shirt boleh ke?

  35. SY BERUMUR 29 THN…SY NAK TAHU ADKAH UMUR SAYA NI MASIH BOLEH MENGAMBIL STPM

  36. jika seseorang itu gagal menghadiri ujian lisan spm calon persendirian adakah memberi kesan kepada keputusan spm?jika mendapat kredit dalam bahasa malaysia dan bahasa inggeris dan ingin menyambung pelajaran adakah kegagalan untuk menghadiri ujian lisan spm itu menyebabkan markah untuk bahasa malaysia dan bahasa inggeris tidak dikira?

  37. sy nak daftar jugak spm……sy mgambil PMR….

  38. pmr tapi dah x bsekolah…blh kah sy mgambil SPM

  39. huhu…..blh menduduki atau tidak…sy mgambil spm…ttpi x dpt smbung blajar menengah atas tingkatan empat…..atas msalah kuarga

  40. sy xpenah mengambil ape ujian pmr xda..spm pon xda..tapi nak ambik ujian ini boleh ke….bersendirian..

  41. btol ke ni
    lpas 2 nak wt mcm mna???

  42. adakah…sy akan dpat menduduki???

  43. kawan saya berumur 44 tahun.tidak pernah menduduki peperiksaan PMR atau SPM. Bolehkah kawan saya mendaftar untuk menduduki peperiksaan SPM tahu 2011.

  44. KAWAN SAYA BERUMUR 44 TAHUN.DIA TIDAK PERNAH MENDUDUKI PEPERIKSAAN PMR DAN SPM. ADAKAH DIA DIBENARKAN UNTUK MENGAMBIL PEPERIKSAAN SPM ?

  45. bilakah keputusan spm(u)matematik 2010 akan keluar??

  46. sy sek kat sek agama di kg…tax pernah ambik mana mana peperiksaan..
    boleh ke saya ambik spm persndirian??

  47. askum..nk tnya..kwan sy sk0lah smpai drjah 4 sbb mslh fmly..blehkh skrnya die nk amik pmr 0r spm??ble trkh buka prmhnan untk thun dpan??adkh taraf sijil sme dngan sk0lah bntuan krjaan??tl0ng la sy untk bntu kwan sy…

  48. Memang benar, terima kasih.

  49. askom. saya sekolah sampai fom2.. boleh tk kalau saya nk amek spm? macam mane cara nk amik spm? nk daftar kat mane?

    • saye berumur 20tahun,saye berhenti sekolah tingkatan 4.sebab masalah kewangan,tapi saya sempat ambi pmr,saya tak bekerja lagi sebab tak tahu nak kerja apa oleh sebab tak ada spm.so boleh ke saya ambi spm semula?macam mana saya nak ambi spm persendirian saya kena buat apa?apa yg perlu d bawa kalau nak mendaftar spm persendirian?

  50. BILA TARIKH TAMAT BAGI MENANMBAH SUBJEK DALAM SPM2010…BOLEH SAYA TAMBAH SEKARANG?

  51. askum…..tahun nie cadang nak ambik spm, kalau ambik ikut sekolah boleh ke???? nak ambik semua mata pelajaran…. sklh sampai form5 tahun 2006 tak lama lagi nak spm berhenti x sempat ambik spm ….

    • Salam… sebagai calon sekolah kerajaan tidak boleh tetapi sebagai calon persendirian memang boleh. Sila hubungi Jabatan Pelajaran Negeri yang terdekat untuk maklumat lanjut

  52. saya harap sangat dapat ambi peperiksaan spm…

  53. saya berumur 20tahun,saya berhenti sekolah tingkatan 4,sebab ada masalah kewangan masa tu..tapi saya sempat ambi pmr..saya tak tahu nak kerja apa oleh sebab tak ada spm..so boleh ke saya ambi spm semula?macam mana saaya nak ambi spm persendirian saya kena buat apa?apa yang perlu d bayar kalau nak ambi spm persendirian?apa yang perlu d bawa masa pendaftaran?saya harap sangat bantuan anda…

    • Sindy boleh mendaftar sebagai calon persendirian di Jabatan Pelajaran Negeri dalam bulan Mac nanti. Boleh rujuk Jabatan Pelajaran Negeri yang berdekatan untuk mendapatkan maklumat lanjut

  54. adik saya sekarang berada di tgkt 4 belajar di sekolah swasta dan tidak mengambil peperiksaan PMR sebelum ini. adakah dia layak untuk mengambil SPM pada tahun hadapan?adik saya genap 17 tahun pada bulan 6 2011..sila beri kan komen…

  55. noorfizura says:

    salam,sy skang berumur 23 thn,..sy sudah berkahwin dan mempunyai seorang cahaya mata lelaki..
    sy na kongsi pengalaman sy.bg calon persendirisn..sy bersekolah sehingga ting 4 sahaja…
    kemudian sy nekad ambik spm dan daftar di jabatan kementerian di jln semarak..
    tetapi dukacitanya keputusan spm sy agak teruk..
    masa sy ambik spm persendirian dulu sy x belajar lngsung dengan mana2 kelas tuisyen..
    tujuan sy cuma na dapatkan sijil spm shj,xkirala lulus atau tidak…
    skang ni bm & sains sy 7D,yg lain 9E dan selebih nya TH(tidak hadir)..
    TH(tidak hadir)kerana kementerian hantar sy ke lain2 lokasi sek untuk satu subjek,,,cth : subjek sain sek di ampang,subjek bm di sek bangsar,subjek bi di sek keramat…
    so sy x dpt cari sek tersebut..so sy ada 3@ 4 subjek sy TH(tidak hadir)
    soalan sy:-
    1..jabatan kementerian di jln semarak da xder,so lepas ni na daftar kat mana lg..coz da pindah ke putrajaya..sy na ulang balik subjek bm,bi.sain,mate..coz calon persendirian kan kena ambil borang di jabatan pelajaran negeri..mana lagi jpn di kawasan kuala lumpur..

    2..ada x kelas tuisyen under kerajaan,khas untuk mengajar calon persendirian @ calon ulangan..
    ada x kerajaan tubuhkan..sek @ institut @ kelas tuisyen ?? dimana??..ok klu xder u bleh rekemen x mana2 kelas tuisyen swasta yg harga berpatutan..coz sy ada juga servay sekitar kl,tp mahal..klu u tahu boleh rekemen x sekitar bandar wilayah persekutuan..tq..

  56. Sy brumur 21 thn.pd 2011 sy brumr 22 thn.sy brhnti sk0lh pd tgktn2,dan ingn mengmbil SPM utk memprbtul kn n jaminan khdupn yg lbh baik dgn mpunyai pkrjaan yg bgus.bgaimana cra nya dan kos pngmbilan pprksaan itu?

  57. saya berumur 34 tahun skrg skolah stakat darjah 6 sahaja
    bagaimana cara saya nak mgambil periksa pmr untuk persendirian
    bagi kegunaan kenaik kan gred sya,saya harap ada yg dapat membantu saya serta menghubungi saya di email yg tertera

  58. koh yuan hao says:

    saya pelajar yang tdk menduduki pmr pd 2008 masa sy tingkatan 3….tapi sy kembalike sklh belajar ting 4 pd 2009 tapi oleh sebab sakit sy terpaksa berhenti sklh pd september 09 selepas setahun sy berasa ingin ambil spm 2010 tapi sudah tamat pendaftaran…bolehkah sy mohon mendaftarkan utk duduki spm 2011??harap mendapat balas drp pihak tuan

  59. dimanakah institut yg boleh sya belajar bg menduduki spm semula..sya berumur 26 thun..keputusan spm sya sgt tidak memuaskan dan saya sentiasa sgt berharap dpt menduduki spm semula bg membetulkan kesilapan sya yg lalu.

  60. sy menduduki peperiksaan pmr tahun lps(2009) tetapi 2010 sy tidak sekolah sy ingin menduduki exam spm?10 julai sy genap 17thn..apa cra perlu sy lakukan?

  61. bagai mna cra untk sy mndftr spm bg tahun2011.?10 julai sy genap msk 17thn

  62. anak saya berhenti sekolah julai tahun ini semasa di tingkatan 4. dia telah mengambil pmr pada tahun 2009. persoalannya, bolehkah dia mengambil peperiksaan spm tahun hadapan sebagai calon persendirian kerana umurnya pada 1 januari 2011 belum genap 17 tahun. (dia lahir bulan februari)

  63. muhamad bakri@baker says:

    akum….Saya muhamad bakri bin abdullah@baker anak bino berumur 34 tahun dan saya dahulu pernah menduduki ujian spm.sekarang saya ingin sekali lagi mengambil ujian tersebut .saya buntu untuk mencari kerja dengan kehilangan sijil pelajaran malaysia saya .saya adalah bekas anggota tentera yang telah berkhidmat selama 15 tahun dan sekarang dah pun berhenti dari perkhidmatan saya.soalan saya bagaimana caranya untuk membantu saya menduduki ujian spm sekali lagi adakah saya layak mendudukinya ataupun tak layak.

  64. saya nak tanya macam mana nak ambil spm semula kerana selepas pmr saya berhenti sekolah..sekarang umo pun da 26thn

  65. salam. umur saya skrng 15 thn tapi belajar di form 4 sm agama negeri.thn depan saya masuk form 5. blhkah saya ambil spm thn depan?

  66. Salam. Sy nak tanye, sy dah pernah ambil PMR,then sy buat pertukaran skola untuk form 4, tp sy x skola pun form 4 tu, so, boleh ke ambil SPM ? dan kalau boleh, nanti nak ambil exam tu kat mane ? berapa kos yer ? * mase nak ambil tu, kene pkai baju skola ke ? bile tarih tutup daftar untuk SPM 2011 ? Terima kasih.

  67. askum,
    sy nk tnye…blh ke amik spm utk thn 2011 bg calon yg berumr 19 thn tp tlh pun menduduki peperiksaan PMR?

  68. apa cara yang boleh dilakukan jika anak saya x pernah ambil UPSR, PMR dan sekarang dah 2 tahun ambil kelas untuk SPM,planingnya cukup umur 17 ni nak ambil SPM, bolehkah ..? sebab tak amik UPSR dan PMR tu kerana saya masukan dia ke madrasah Tahfiz, kalau x boleh ambil SPM, ada ke cara lain yang boleh saya usahakan..??

  69. Anda boleh terus ambil SPM dan pendaftaran biasanya dibuka dalam bulan Mac di Jabatan Pelajaran Negeri

  70. Salam… Dayang boleh mendaftar di Jabatan Pelajaran Negeri dalam bulan Mac nanti.

  71. Salam… boleh mendaftar sebagai calon persendirian di Jabatan Pelajaran Negeri dalam bulan Mac. Memang ada bayaran yang dikenakan tetapi tidak banyak

  72. Salam…
    1. Boleh rujuk Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan, Persiaran Duta, Off Jalan Duta, 50604 Kuala Lumpur. Nombor telefon03-62037777
    2. Saya tidak mempunyai maklumat mengenainya

  73. mohd azlan says:

    salam…

    saya bcadang mahu ambil spm..tetapi adakah saya ini layak untuk mengambil spm…di sbbkan saya berhenti sklh pd tingkatan2 . . adakah saya layak untuk mengambil spm???

    tolong bg jawapan…

  74. anak saya lahir pada 15 desember 1995.tahun 2012 dia berumur 17 thn tapi pada bulan desember.dia tidak mempunyai pmr kerana bersekolah maahad tahfiz tanpa akedemik.adakah anak saya boleh mennagmbil spm secara persendirian pada 2012?

    terima kasih.

    • Kalau ikut syarat yang dinyatakan di atas tidak boleh tapi ada maklum balas yang diterima yang mengatakan boleh. Oleh itu untuk kepastian sila merujuk kepada Jabatan Pelajaran Negeri yang berhampiran

  75. salam…

    saya ingin bertanya adakah calon yg pernah mengambil spm perlu mengulangi semua mata pelajaran yg telah dia ambil…adakah calon itu lyk memohon sebagai calon persendirian dan bilakah calon itu boleh menduduki semula peperiksaan spm pada thn ini ?

    • Salam… tidak perlu mengulangi semula dan boleh mendaftar sebagai calon persendirian.
      Pendaftaran biasanya akan dibuka dan ditutup dalam bulan Mac dan boleh berurusan dengan Jabatan Pelajaran Negeri

  76. salam nk tnya brapa harga papper spm tuk calon psndirian..?

  77. slm..sy ingin brtanya, jika seorg pelajar oku ingin mengambil spm secara calon persendirian di sekolah kerajaan, bagaimana caranya?, dan apakah syarat-syaratnya? serta berapakah perbelanjaan dan bilangan subjek yg blh diambil?..trima ksh

  78. salam..nak tanya… adik sy pada tahun ni berumo 19 tahun… sebelum ni dia telah pun menamatkan persekolahan SMA di Indonesia ataupun kalau di malaysia setaraf dgn SPM. Dia boleh meneruskan pengajian di mana2 ipt tetapi x dpt memohon sebarang pinjaman spt ptptn sebab syarat permohonan memerlukan sijil spm. Justeru, naK Tanya pada sesiapa yg lebih arif. boleh x adik sy ni mngmbil peperiksaan spm sebagai calon persendirian tahun ini. Klu boleh, bila dan di mana boleh buat permohonan..ataupun ada jalan lain utk adik sy ni meneruskan pengajian demi masa depannya..tq

  79. saya nursuhana abdullah berumur 21tahun,saya ingin bertanya apakah saya masih boleh mengambil pmr & spm sebagai calon persendirian secara serentak?bagai mana caranya?

    saya sebenarnya dah mendaftar sebagai calon pmr pada tahun 2005 masa sekolah namun saya tak mendudukki peperiksaan tersebut kerana telah berhenti sekolah sebelum ,peperiksaan disebabkan masalah kewangan.sekarang saya ingin menduduki sebagai calon persendirian secara serentak pda tahun ini memandang kan umur dah lebih,apakah saya masih boleh mengambil kedua-dua nya sekali.bagaimana caranya?tolong lah saya….

  80. nur suhana abdullah says:

    salam,

    tak boleh kah daftar secara online untuk pendaftaran calon persendirian spm 2011?

  81. salam…umur saya 39 tahun,saya x pernah ambil periksa pmr&spm, tapi ada diploma…itupus sbb belajar di luar negara, boleh x saya nak ambil SPM 2011??? t.k

  82. salam…

  83. salam!!! umur saya 39 thn,x pernah ambil pmr&spm…boleh x saya ambil spm 2011…

  84. aneyzsamsudin says:

    boleh ke nak daftar SPM bagi pelajar yang sudah tidak bersekolah ?dan tidak mempunyai sijil PMR ?

  85. lukmanul hakim says:

    sala…sy ni sudah brum0 20 tahun..
    sy dulu sekolah pondok tahfiz..
    sy berpeluang sekolah kerajaan masa ambil UPSR saja..
    sekarang ni sy hendak ambil SPM,sebabnye sy hendak bekerha dgN kerajaan..
    mcm mane cara2 n presuder yg harus sy ikut untuk mendaftar dan mengambil SPM???

  86. salam,

    sy dah 20 thn tp klu sy nk amk SPM smula blh x,coz kputusan lps kurg memuaskan..

  87. salam,

    sy dh umur 20 tahun,Tp sy nk amk SPM balik..agk2 blh x..coz kptusan yg lps kurg memusakan…

  88. salam..

    umur saya 20 tahun. saya sekolah sehingga ting 5 pada tahun 2008. saya sdh mendaftar untuk spm pada tahun 2008 itu,tetapi saya tidak menghadiri peperiksaan spm tersebut krn sebab2 tertentu. sekarang saya ingin mengambil semula spm agar senang apply kerja kerajaan. APAKAH PROCEDURE PENGAMBILAN SEMULA SPM DAN DI MANA?……TQ

  89. slm.sy sudah mengambil spm pd thn 2007.tp kputusan sy kurang memuaskan.paling mengecewakan,sy tidak kredit 1subjek iaitu Physic yang mana telah menghalang sy dari meneruskan minat sy dalam bidang sains. Jika sy ingin meneruskan minat sy dalam jurusan sains, patutkah sy mengulangi spm?kena ulang semua subjek atau boleh pilih subjek2 tertentu sahaja? nanti, boleh ke sy guna keputusan spm terbaru itu untuk mohon balik universiti dan kos yang sy minat?

    • Salam… Nur ada pilihan samada nak ulang SPM atau ambil STPM tapi walaupun ambil terus STPM ada program pengajian di U yg menetapkan syarat berkaitan kelulusan semasa SPM juga.
      Saya cadangkan semak di laman UPU kelayakan memohon utk program pengajian yg anda minat itu.
      Tentang pendaftaran SPM 2011 sila rujuk http://eputra.com/pendaftaran-peperiksaan-spm-dan

  90. hey bolehkah pihak sekolah menghalang pelajar mengambil subjek yang diingini dalam spm________

  91. ishahanani82 says:

    Assalammualaikum.. adik saya dh ambik spm thun 2009.. bila pendaftaran untuk calon ulangan 2011? n.. cmna prosedurnya.. ?

  92. salam…
    mcm mna klau dy nk ulang balik ambk ppriksaan spm???sedangkn sy dh ambik pd thn 2004..result sblm nie kurang mmuaskn…skrg umur sy sdh 23thn…lgpun sijil spm yg lepas hilang sbb sy pindah rumah…

    • LUQMAN JACKSON says:

      bolehkah saya nak ambil peperiksaan spm kali kedua….saya dah ambil spm kali pertama pada tahun 2012 tapi result saya tak capai syarat untuk mintak MAKTAB…..

  93. salam…
    mcm mne klau sy nk ulang ambil pperiksaan spm sekali lg..sedangkn sy sdh mgambil nye pd thn 2004…kputusaan sblm nie kurang mmuaskn hati sy…

  94. salam,saya nak daftar sebagai calon spm persendirian tapi saya tak tau nak daftar macam mana ? saya sudah ber umur 20 tahun ,

  95. nursuhana Abdullah says:

    assalamualaikum,
    Saya nursuhana Abdullah berumur 21 tahun,saya ingin sangat nak ambil peperiksaan spm sebagai calon luar tapi saya tidak mengambil peperiksaan pmr yang sepatutnya saya duduki pada 2005 namun saya dah berdaftar sebagi calon apakah saya masih b oleh duduki peperiksaan tersebut dan menduduki peperiksaan spm tahun ni sebagai calon luar…ataupun boleh duduki spm tanpa pmr…memandang kan saya seorang suri rumah saya tiada masa nak pergi daftar ke jabatan pendidikan so,boleh kah daftar secara online…saya juga berasal dari sabah dan kini menetap di seremban kerana suami bertugas di sini apakah say boleh mengambil peperiksaan di sini(seremban)..tolong lah saya..saya amat memerlu kan penjelasan dari tuan…terima kasih

  96. sy skrng berumur 16 thn 8 bln (lahir pada thn 1994 )
    smsa ditingkatan 3 , sy tlah dibuang sekolah .
    sy teringin sangat ingin mengambil spm sprti kwn2 yg lain…
    bolehkah untuk sy mendudukiny pd thn ini
    sebagai calon persendirian ?
    bgaimanakah pula caranya utk sy mendaftar ?

  97. salam.

    nak tanya spm dalam 1 subjek berapa harga ye?

    • PEROS 2011 says:

      bayaran asas RM 20. bahasa inggeris RM20.50. Kertas yg lain ada yg berharga RM 12 dan juga bernilai RM 10.50. kena tgk dulu harganya dekat borang pendaftaran spm.

  98. PEROS 2011 says:

    Salam. saya nak tanya sedikit boleh. saya ingin mendaftar spm2011 sbg calon persendirian untuk subjek tertentu sahaja tanpa melibatkan bahasa melayu kerana keputusannya memuaskan. ada beberapa subjek tertentu yang saya ambil dulu mendapat keputusan hanya cukup makan. saya mengambil spm pada tahun 2003 dahulu. adakah saya layak mendapat sijil spm apabila saya mengambilnya semula pada tahun ini tanpa mengambil bahasa melayu. atau adakah saya hanya dapat pernyata keputusan sahaja.

    • Slm… klau xslp ada beberapa syarat mengenai jumlah mata pelajaran yg nk diambil. cuba call Lembaga Peperiksaan Malaysia atau Jabatan Pelajaran Negeri atau Pejabat Pelajaran Daerah yg terdekat utk kepastian

      • PEROS 2011 says:

        thanks ye. dah tanya dah jpn dgn lembaga peperiksaan. mereka bebas ambil brp banyak subjek dan boleh ambil satu subjek sekalipun dlm spm asalkan bahasa melayu lulus. dan sijil boleh dpt kalau ambil spm walaupun satu subjek asalkan bahasa melayu yg diambil masa spm yg lalu lulus.

  99. bley saya thu subjek untuk paper julai??

    sains ade?

  100. nayanna andreas says:

    sya org sabah ,sya nak tanya,sya nih dulu skolah kat indonesia bab ayah sya org sana ibu sya pula org sni.sya dah hbs PMR kat sna dan skolah smpai tngkatan 5 tpi x ambil SPM bab org tua dah tak mampu nak biaya,pas tu dtg ke sabah berkrja.skrg sya nak ambil SPM kat sni dan nak smbng kat kolej,umur sya 16 bleh keh ambil SPM persendirian?

    • Nayana hanya boleh ambil SPM tahun depan kerana syaratnya mesti berumur 17 tahun pada tahun peperiksaan nak diambil

  101. harunbinsot says:

    saya skrg umur 25tahun dan saya tidak ada apa apa sijil kecuali sijil berhenti darjah 6 masaalah saya susah dapt kerja dan bolehkah saya dapat sijil spm dengan apa cara pun????……………………………………………eputra tolong dan faham masalah saya yang miskin

  102. nw im 41 years…can i take spm resit nw……………..
    i would like 2 take b cause i want 2 learn more n get a better result………can i take the result…….

  103. my son also wan 2 take spm resit…..whn is the pendaftaran 4 the spm july paper

  104. wan aziman says:

    slam…macam mne nak ambil spm 2011 semula???

  105. asslamualaikum…saya berumur 24 tahun pada tahun ini dan tidak pernah mengambil peperiksaan menengah rendah..adakah saya layak untuk mengabil SPM calon persendiriran…sila berikan jawapan secepat yang mungkin…sekian terima kasih..

  106. we korang per cer……korang tar smbg blajar ker….???

  107. salam…

    sy nak tanya mcm mana nak ambil paper july???

    • PEROS 2011 says:

      PERGILAH MENDAFTAR DI JABATAN PELAJARAN NEGERI ATAU PEJABAT PELAJARAN DAERAH YG BERDEKATAN. TARIKH TUTUP PD 31 MARCH NI

  108. hi…..saye nak amik july paper…tapi…tak tau….care nak aply….boleh tolong…..????

    • PEROS 2011 says:

      PERGI SAHAJA KE JABATAN PELAJARAN NNEGERI ATAU PEJABAT PELAJARAN DAERAH YG BERDEKATAN. CEPATLAH DAFTAR KERANA TARIKH TUTUP PADA 31 MARCH NI

  109. saye amik aliran sains tulen,upsr sy 4a1b dan pmr 7a1b…mslhnye skrg adlh sy tdk suke pergi ke sekolah dan mmg mls na g sekolah..selalu ponteng..sy pnh ckp ngn parents na benti skolah tp spm na amik..kire na dftrla kan..tp blh ke?benti skolah then tp still na amik spm? n skrg kat skolah tgh ururskan pndftran spm..parents bisng gkla..tp sy lbh slese blja sndiri~mmg xske bgaul ngn rkan2~sy xnk g kola bkn sbb xnk ad mse dpn yg cerah…cme xske g skolah..sy mmg na wt trbaik utk spm sy..

  110. As Salam..

    di sini sy ade beberapa soalan yg ingin diajukan, dihrp en. dpt bls dgn scpt yg mgkn.

    1- utk pengetahuan en. umo sy 28thn, masih kah lyk utk ambil SPM?
    2- Bilakah pendaftaran SPM 2012 akan dibuka?

    Terima kasih.

  111. Akum@slmt sejahtera. Saya belum lagi mengambil SPM(atas sebab2 yg sya x boleh ceritakan-Peribadi)
    Kalau boleh tahun depan saya nak ambil SPM(harap2 bukan "hangat2 tahi ayam") tpi ada satu syarat yg saya x faham, syaratnya ialah : Calon yg mengambil peperiksaan SPM kali pertama wajib mendaftar mata pelajaran berikut :- 1.BM, 2.BI, 3.PI, 4.sejarah, 5.math dan 6.sains.
    Bermaksud 6.sains wajib didaftar.Maksudnya mata pelajaran seperti :- 1.fizik, 2.kimia dan 3.bio tidak boleh diambil, melainkan menggugurkan mata pelajaran sains 1511.
    Tolong jelaskan maksud sebenar syarat ini!!!

  112. PEROS 2011 says:

    yg sebenarnya leon, sekiranya anda pertama kali mengambil spm anda perlu mendaftar enam subjek tersebut. BM, BI, MATH, PI , SEJARAH DAN SAINS. Ttp sekiranya anda hendak mengambil matapelajaran fizik,kimia dan bio, anda tidak perlu mendaftar untuk matapelajaran sains. jadi anda cuma mengambil 5 subjek teras (tidak termasuk sains) dan jugak matapelajaran elektif iaitu fizik,kimia dan biologi. syarat calon untuk menggugurkan matapelajaran sains ialah jika calon mendaftar mana-mana dua mata pelajaran berikut (fizik, kimia biologi) .

  113. saya nak tanya d sini.. saya hnya blajar tahap upsr sahaja.. dan kini umur nak masuk 19.. dan saya memegang MyKad Pemastautin Sementara .. bolehkah saya mengambil spm ?

  114. sesiapa?

  115. Saya ingin bertanya. Bilakah tarikh buka untuk pendaftaran BM julai 2011 / BM julai 2012, dan di mana saya boleh dapatkan makmumat pendaftaran tersebut..

  116. Akum..
    boleh tau tak ppriksaan utk SPM 2012 calon sendirian bila bole dpt borang ya? bulan berape?
    thxkiu so much….

  117. salam,saya telah mengambil SPM pada tahun 2006.bolehkah saya mengulang untuk semua subjek teras dan elektif(sains).??adakah dikenakan bayaran.?

  118. macam mana saya hendak tau bhwa borang saya mengambil spm persendirian sudah diterima?

  119. assalammualaikum…

    macam mana sye nk tahu bahwa borang saya mengambil spm persendirian sudah diterima ??

  120. salam blh saya bertanya blh x saya nak ambik spm pada tahun ni jugak?umur saya 18

  121. nabila huda says:

    salam..mcmna nk ambil spm ulangan?sy menduduki spm tahun 2006..saya cuma nak ambil bahasa melayu je..yg tu je gagal..pastu mcmne nk daftar paper july? harap pihak E Putra membalas msg ini..terima kasih

  122. Nurul Wahida says:

    Salam saya nak tahu bilakah pula tarikh pendaftaran sijil pelajaran malaysia ulangan untuk sesi akan datang. harap dapat balas dengan segera

  123. salam,mcmn nak ambil spm balik kerana saya lum pena ambil spm..0leh kerana kesilapan sya tak dpt ambil spm pada thn 2010..

  124. Hai, sy umo 22 tahun dan berminat nak SPMU..sy nak tanya ada x SPMU untk subjek biologi or sciencs….??

  125. admi osmena says:

    Assalammualaikum..sy mohd admi ingin bertanyakan tentang permasalahan SPM Ulangan subjek Bahasa Melayu..sy menduduki SPM tahun 2002 dan mendapat 7D, mengambil subjek Ulangan Bahasa Melayu kertas JULAI tahun 2004 tapi mendapat 7D dalm ulangan julai tersebut..Adakah dalam usia sy sekarang 26 tahun lahir pada 1985 masih boleh mendapatkan ulangan kertas julai sekali lagi… kesusahan untuk mendapatkan tempat pekerjaan dalam sektor kerajaan.. Harap pihak tuan dapat membantu permasalahan sy ini…

  126. salam..??
    dalam calon persendirian,boleh kah tambah 1 mata pelajaran dalam subjek ERT??
    sya pernah mduduki SPM pada 2006, sya nak amik calon persendirian, boleh kah sya amik subjek BM,MATH,BI dan ERT ??

  127. salam..

    sya pernah mduduki exam SPM pada thun 2006, sya nak amik calon psendirian, bleh kah sya amik subjek BM,MATH,BI dan ERT??

  128. Mohd Jumri Bin Basri says:

    Tahun Lepas Terlepas Mengambik SPM Tahun ni belh Ambil x.. kalo sape2 bleh tlong.. tlong replay message saye ni… >D

  129. macam mana cara nak daftar july paper unuk tahun 2012?

  130. macam mana nak daftar july paper 2012?

  131. MARTINEZ DARVISSA ANAK TOM says:

    ,SLAMT MLAM…SY NK TNYA TNTNG NK AMIK SPM BRU..APE BLEH KE AMIK SPM LAGI SEBAB DULU SY BERHENTI FORM 4 TP SKRNG NK AMIK SPM BALIK..???SKRNG NI UMO SY DH 19THN..SY NK AMIK PAPER…

  132. saya berumur 19tahun,saya berhenti sekolah tingkatan 4,tu..tapi saya sempat ambi pmr..saya tak tahu nak kerja apa oleh sebab tak ada spm..so boleh ke saya ambi spm semula?macam mana saaya nak ambi spm persendirian saya kena buat apa?apa yang perlu d bayar kalau nak ambi spm persendirian?apa yang perlu d bawa masa pendaftaran?saya harap sangat bantuan anda

  133. afida68
    Salam.anak sya berumur 13 thn,dia bersekolah di maahad tahfiz tampa akademik.target 3 tahun utk belajar di maahad.Pada umur 15 thn dia hendak mengambil PMR persendirian .bagaimana car

  134. Saya nak ambil "SPM" semula.
    Di daerah besut terengganu, ada tak sekolah swasta?

  135. As Salam…sy berumur 28thn…bersekolah stakat tingkatan 2 saje..x smpt nk amek pmr & spm.berhenti skolah disebabkan mangsa penceraian ibu bapa & dlm masa yg sama adik & mak jatuh saket.terpakse bekerje bg menyara keluarga..ssh mendpt kerja disbbkan tiada spm…tp sy tahu mengendalikan komputer..bolehkah sy mengambil semula exam spm tnpa mengambil pmr…hrp dpt bantu sy…kemanakah harus sy rujuk…

    • Salam…. memang boleh, iris cuma perlu mendaftar sebagai calon persendirian.
      Pendaftaran biasanya dibuka dlm bulan Mac setiap tahun & boleh dibuat di PPD @ JPN yg terdekat

  136. bolehkah anak saya tidak mendaftar spm pada tahun ini tetapi mendaftar untuk tahun hadapan atas alasan sakit? jika boleh ,bagaimana prosedurnya dan adakah anak saya boleh memasuki kelas tingkatan 5 di sekolah kerajaan walaupun berusia 18 tahun?

    • Memamg boleh kalau nak ambil tahun hadapan Sila pastikan samada boleh mendaftar melalui sekolah atau calon persendirian. Kalau persendirian, pendaftaran adalah dlm bulan Mac
      Berkenaan memasuki kelas itu perlu mendapat kebenaran sekolah & PPD.

  137. salam,

    saya hanya dapat 2 c+ dan lulus dalam spm 2010, say nk tambah lagi 1 credit……Apa saya perlu buat utk resit pada tahun 2012???

    • boleh daftar sebagai calon persendirian & pendaftaran dibuka dlm bln mac tapi xpasti berapa subjek minimum kena ambil

  138. selamat pagi, saya BETT dr selangor, saya ingin bertanya boleh kah saya mengambil kertas peperiksaan spm pada tahun 2012 ? dan saya akan berumur 20thn pada tahun tersebut. Encik ini adalah kali pertama saya menduduki spm kerana pd tahun 2009 saya tidak mendaftar dan telah berhenti sekolah pada pertengahan bulan 5 kerana mengalami gangguan akibat daripada penceraian kedua ibubapa saya.tetapi saya mempunyai sijil PMR .Jikalau saya ingin menduduki peperiksaan spm pd tahun hadapan di sabah bagaimanakah saya harus mendaftar? Haruskah saya memasuki tingkatan 4 semula ataupun mendaftar sebagai pelajar persendirian?

    • boleh mendaftar sebagai calon persendirian utk SPM 2012/
      Bett xperlu msk tkt 4 & blh mendaftar di mana pejabat pelajaran daerah @ jabatan pelajaran negeri yg berdekatan dlm bulan mac 2012

  139. salam..
    saya nk ambil semula pepar july, kalau sy nk ambil BI sahaja…boleh x??

  140. salam, saya nak tanya, saya ambil spm ulangan tahun 2011 , tetapi saya ambil pada tarikh spm bukan paper julai. tahun ni juga, novel untuk bm, dah ditukar, so, untuk paper ulang spm ni ikut novel yang mana?

  141. Assalamualaikum, sya ingin mengambil spm pada tahun 2012 sebagai calon persendirian. sya Ingin minta kepastian, benarkah bilangan mata pelajaran spm dihadkan 10 mata pelajaran sahaja? Sekiranya wajib mengambil 6 mata plajarn teras, sya hanya boleh memilih 4 mata pljrn elektif sahaja?

    • salam… bagi calon persendirian tidak terikat utk mengambil semua matapelajaran teras.
      cuba hubungi LLM utk penjelasan

  142. SALAM..saya nk tahu ble saya leh amik borang untuk spm ulangan tahun 2012,saya nk ulang spm untuk subjek bi ngan matematik

  143. alo..saya bhenti sekolah tingkatan 4,pmr ada.boleh saya ambil spm?macam mana cara nya?tolong jawab..

  144. assalamualaikum,sya nk tnya,umur sya skang 24.sya prnah sekolah smpai drja6,tpi x mnduduki peperiksaan upsr,kerna trpaksa brhnti skloa,sebab masalah keluarga dan masa 2 kmi hdup susah,bolehkah sya mengambil calon persendirian spm,tanpa ada sjl upsr,maupun pmr?kerna sya hndak berkerja tpi tanpa ada sijil spm,peluang tuk mendapat kerja amt payah,saya harap ada sesiapa yg bleh tolong sya bgi jawapn…terima kasih

  145. askum sy nk tya klo amk spm prsedirian 1sbjek bpe ye..and sy skg umur da 19 thn dpn 20..nk amk spm la kira ny..tp sy xd spe2 nk ajr ttg pljaran leh x klo sy mtk izin msk sklh smla utk bimbing sy..

    • salam… bayaran tidak pasti tapi blh tanya dgn mana2 PPD terdekat.
      rasanya tidak boleh masuk sekolah kerajaan jadi kena belajar kelas tiusyen berbayar

  146. saya ingin ambil spm juga tahun 2012

  147. NOOR KHAIRIAH BINTI YUSOF says:

    SAYA NK AMBIL PAPER JULAI , TP MCM MANA NK DAFTAR ? KENA BAYARAN BERAPA ? SAYA NK AMBIL PAPER EKONOMI ASAS,ADE TAK?

  148. salam….

    sy ingin bertanyakan beberapa soalan…sy pernah mengambil SPM pd thun 2007. Dan skrg sy berumur 21 thun…boleh kah sy mengambil SPM lg untuk perbaiki keputusan sy?dan boleh kah sy menambah mata pelajaran yg sy telah drop pd SPM 2007?semasa sy mengambil SPM pd thun lalu, sy mengambil 7 subjek…klu sy mengambil SPM nie pd thun dpn adakah sy perlu mengambil ke tujuh2 subjek tersebut?dan boleh kah terangkan sedikit mengenai PENDAFTARAN PEPERIKSAAN SPM (paper julai) nie sy krg phm…

    • memang boleh, jumlah mata pelajaran pun terpulang kepada calon
      semua urusan pendaftaran & maklumat lanjut blh diperolehi dari PPD/JPN yg terdekat

  149. assalammualaikum e putra,pada thn 1999 saya mnghabiskn persekolahan saya hingga ting 5 tetapi mse peperiksaan spm di jlnkn saya tidak mngambil sijil spm krn bapak saya tidak membenarkan saya mngambil peperiksaan dn saya trlalu sdih dn malu krn tiada sijil spm nk di bndingkn dgn kwn2 saya yg ada dn senang mndapat kerja..dn skg umur sdh 29 thn dn susah mndapat kerja dn saya tringin yg amat tuk mngambil smula walau saya sdh mniggalkn alam persekolahn adakah saya layak semula untuk mgambl peperiksaan spm untuk saya mndapat pekerjaan..saya mngharap eputra dpt mmbantu saya yg inginkn kjayaan dlm hidup yg cerah sperti yg lain2..terima kasih

  150. BriarRose89 says:

    Slm,
    Berikut adalah keputusan SPM sy pd thn 2006..
    BM-A2
    BI-B3
    MAT-D7
    KIMIA-D7
    BIO-C6
    FIZIK-D7
    SEJ-A2
    EST-C5
    ADDMAT-D7
    dan saya dh bbrp kali apply di mna2 IPTA tp xdpt. Sy bhnti tgkatan 6 sebab nak msuk Kolej perubatan swasta dan mengmbil bdg pengimejan perubatan. Tahun lepas saya graduat dgn result 3.56. Saya nk mnyambung degree kat UPSI tp requirement dorang mat/addmat/mat krtas julai prlu dpt krdt. Saya nk minta pendapat encik adakah perlu untuk saya mengulang kembali subjek mat sya atau mendaftar sbg calon luar stpm?terima kasih sangat2..

  151. mohammad alif says:

    assalamualaikum….saya mohd alif,kali terakhir saya ambil spm pada tahun 2007…tapi keputusan subjek bm saya amat memalukan sekadar lulus sahaja tapi tidak kredit…blh ka saya ambil exam spm subjek bm pada ulang paper julai nt…dn dimna saya harus saya mendaftar?…

  152. askum…

    sy nk tanya paper julai dgan spm ulangan sama je ke?? spm persendirian pulak mcm mane?? sy dh ambil spm pd tahun 2008.. tp gagal subjek bi, math n ekonomi asas…. boleh x klu sy nk ambil spm balik pd thun 2012… berape subjek yg bleh ambil?? sy nk ambil subjek.. BM, BI, MATH, EKONOMI ASAS, PERDAGANGAN & SEJARAH..

    • betul sama
      calon persendirian perlu mendaftar di PPD atau JPN yg terdekat
      jumlah matapelajaran terpulang kpd calon

  153. salam…bleh ke ambl spm persendirian tanpa pmr?

  154. adakah belum terlambat bagi saya untuk mengambil SPM persendirian pada tahun 2012…tolonglah dijawab sangat penting untuk saya…

  155. salammm.. saya nk tnye ujian lisan bahasa melayu dan bahasa inggeris banyak ke mempengaruhi markah SPM?? agak2 berape peratus???

  156. salam…saya nak tnye macam mana nak chck semula result spm 2006 untuk kwan saya…sebab dia nak chck markah keputusan bahasa melayu dy…dan dy hanye lulus saja….dy nak bhasa melayu dy krdit,, tok dy lepas kenaikan pangkat dkt tmpt kerja dy….kenaikan pagkatnye itu bergantung pada result spm(bahasa melayu)kredit….macam mana caranye tuk sy bantu kawan sy ni???

  157. salam.. sya merupakan mualaf dulu saya ambil pendidikan moral,apabila sya memgambil spm kali ke dua mata pelajaran pm masih boleh sya ambil x?

  158. salam, saya nak ambil spm pesendirian. pada masa peperiksaan saya kena ambil di sekolah atau saya boleh ambil d rumah saja?

  159. Bolehkah saya ambil stpm 2012,sedangkan saya tak ada spm,lagi pun umur saya dah masuk 20tahun.tak kiralah di sekolah swasta ke?please reply…

  160. saya nak tanya,tentang kawan saya..dia nak sangat ambil SPM calon persendirian tapi yang menjadi masalahnya dia tiada sebarang sijil UPSR dan PMR.Jadi dia layakkah mengambil SPM calon persendirian…?

  161. salam…
    sya nak tahu bila tarikh spm 2012??umur sya 26 thn..blajar smpai tingkatan 4…bleh x sya ambik spm balik??sya ada sijil pmr…

  162. salam…
    sya umr 26..sya nk amik spm ..sya sek smpai ting.4…sya harap sgt dpt amik..layak x sya???

  163. ada had umur untuk ambil ulangan neh..?

  164. Salam ,

    Saya syafiq dan ingin mengambil spm ulangan atau spm julai untuk memperbaiki keputusan spm saya yang seblum ini kurang memuaskan . Dan saya disini mempunyai soalan yang untuk mendapatkan kepastian ,

    Sedikit butiran mengenai saya :-
    1. Saya pernah menduduki SPM pada tahun 2009 dan tarikh lahir saya 07/08/1992

    2. Saya pernah menduduki PMR pada tahun 2007

    Tujuan saya untuk mengambil spm julai dan spm ulangan untuk mendapat tempat di pengajian tinggi awam , tapi saya agak keliru dengan syarat kelayakan untuk mendaftar spm julai atau spm ulangan ini . Dan antara 2 spm ini adakah mempunyai perbezaan ? dan mengikut kriteria yang saya bagi kepada pihak admin eputra adakah saya layak untuk menduduki spm julai atau ulangan pada tahun 2012 ? Saya amat berbesar hati sekiranya pihak eputra dapat memberi jawapan diatas segala persoalan saya ini .

    Sekian ,
    Syafiq .

  165. biler pendaftaran 2012 dibuka ?

  166. umur saya 29 tahun. saya sekolah sehingga ting 5 pada tahun 2000. saya sdh mendaftar untuk spm pada tahun 2009 itu,tetapi saya tidak menghadiri peperiksaan spm tersebut krn sebab2 tertentu. sekarang saya ingin mengambil semula spm agar senang apply kerja kerajaan. APAKAH PROCEDURE PENGAMBILAN SEMULA SPM DAN DI MANA?……TQ

  167. hey! saya seorang pelajar tingkatan 5 pada tahun ini(2012), saya mengalami masalah kesihatan menyebabkan saya tidak hadir ke sekolah jangka setahun ini, jadi cikgu kata tak boleh nak ambil spm di sekolah…..boleh tak saya ambil spm sendiri?bagaimana? apa itu calon persendirian spm?

  168. hey! saya seorang pelajar tingkatan 5 pada tahun ini(2012), saya mengalami masalah kesihatan menyebabkan saya tidak hadir ke sekolah jangka setahun ini, jadi cikgu kata tak boleh nak ambil spm di sekolah…..boleh tak saya ambil spm sendiri?bagaimana? apa itu calon persendirian spm? terima kasih!!!

  169. Untuk bm spm(u) biasanya dia guna paper yg tahun seblum punye kew atau paper yang baru??

    Saya keliru sebab dengar cerita buku novel untuk f5 2012 ditukar blik ke konserto terakhir, takut nanti bace konserto untk resit paper julai utk bm tapi kluar soalan dari buku novel 2011 punye “intelok”.

  170. salam.. adik saya berhenti sek tahun ini.. saya meminta dia untuk mengambil SPM tahun nie.. bila kah SPM persendirian dibuka.. bgaimana prosedur untuk pendaftran tersebut.

  171. salam.nak tanya saya hanya lulus + kredit 5 mata pelajaran saja.BM saya kredit.saya nak tambah 2mata pelajaran lg untuk memudahkan proses saya naik pangkat,apa yg patut saya ambil kertas julai ke?atau bolehkah saya ambil mata pelajaran yg sy ingin saja?????tolong ye sapa yg tahu,harap sgt.

  172. saya berumur 28thn,saya pernah menduduki ujian pmr pada tahun 1998..tapi saya tlh berhenti di tingkatan 4,sekarang sya nak ambil ujian spm,masih boleh kah sya mendaftar untuk ujian spm tahun 2012?? kepada sesiapa yg ada maklumat untuk pendaftaran tlg bagi tau sya ye,sesiapa yg ada ambil kelas tuisyen tu bg tau sya jg ye,,thanks.. vincent…johor

  173. dah buka dah ke? pendaftaran spm u nie?? col ppd kulim.. orang xade…

  174. noor sellynah says:

    assalamualaikum,..umur saya 18 tahun,dan hanya prnah mnduduki peperiksaan UPSR,..saya tak dapat melanjutkan pelajaran ke sekolah menengah kerana masalah keluarga dan kad pengenalan,sijil lahir ada memandangkan saya memang di lahirkan di sabah,…sekarang saya sedang memohon dan sedang memegang sijil pengesahan taraf,…persoalan nya…boleh ka saya mengambil peperiksaan SPM tanpa PMR dan haruska sya menunngu hingga saya memegang kad pengenalan,.dan,..adakah kosnya tinggi..??…

  175. assalamualaikum,..saya berumur 18 tahun dan hanya pernah menduduki peperiksaan UPSR,…saya tak dapat melanjutkan pelajaran ke sekolah menengah kerana masalah keluarga dan kad pengenalan,..siji lahir ada memandangkan saya memang di lahirka di sabah dan sekarang saya sedang memohon dan memegang sijil pengesahan taraf,….persoalannya,..bolehka saya mengambil peperiksaan SPM tanpa PMR dan haruska saya menunggu sehingga saya memegang kad pengenalan terlebih dahulu,..

  176. sy da ambil spm tahun2010 tapi result bi sy kurang memuaskan ……mcm mana utuk saya nk daftar paper julai

    • lilvincejr says:

      datang jew ke JPN yg dekat dgn kawasan awak,kat ctu nanti dierang kan bg borang tuk di isi,jgn lambat cos akan tidak di layan klu lewat,buka hingga hujung bulan mac je..cepat jgn lambat,klu tak pakse la tggu next year..

  177. lilvincejr says:

    hallo de sape2 yg calon persendirian di cni tak??hee,sya ni dah daftar p susah tuk sya nak cari class tuition kat johor ni,bg sape2 yg de ambil class or info mengenai class tutition tlg la bg tau sya ye,..sya ni calon pertama kali so kena ambil semua teras subject macam,BM,BI,MATH,SEJARAH,SAINS N PENDIDIKKAN MORAL..klu de yg ambil tutition skrg ni bg tau sya ye,thanks.. oh ye sya kawasan johor so klu de yg ambil tu info ye..thanks..

  178. assalamualaikum.. sy nk bertanya.. boleh sy mohon ke ipta lepasan stpm dgn result sy ini.. STPM pointer 2.75 lulus pngajian am dan 3 sbjek lain … result spm sy hanya 4 kredit.. bm,bi,sej dan pndikn islm.. adakah sy layak atau sy perlu mengambil paper ulgn bg subjek math untuk mndapatlan 5 kepujian dlm spm ?

  179. Saya berumur 20 tahun, dan saya pelajar yang tercicir dan berhenti semasa tingkatan 2, pmr pon x sempat, bolehkah saya buat pemohonan untuk mengambil pmr dan spm?

  180. assalam macammana nk membuat perhonanan paper julai spm…sy mengambil spm tahun 2002..skarang umur saya 27 tahun…susah nk mintak kerja kerajaan sebab result spm tidak memuaskan…boleh tolong saya cara untuk membuat permohonan tu…

  181. marshitah says:

    nk tanya..adik saya dah menduduki exam spm sebelum ni..xpi xbagus sangt dan nak mengulang semula certain2 subjek sahaja..mcmner saya nk apply kan semula untuk dia?

  182. Nor Shakyla Bt Azmi says:

    Assalammualaikum..,saya nak tanye,boleh ke saya ambil SPM?Sebab saya dah berhenti sekolah selepas saya ambil sijil PMR.Pada tahun 2004.Dan sekarang umur saya 23tahun.Saya harap saya masih boleh ambil sijil SPM.Terima Kasih…

  183. Norshakyla Bt Azmi says:

    Assalammualaikum….saya nak yanya boleh ke saya ambil SPM?Sebab saya tak pernah ambil SPM.Saya hanya ambil sijil PMR pada tahun 2004.Dan sekarang umur saya 23tahun.Saya harap saya boleh ambil sijil SPM.Sebabnye saya susah nak carik pekerjaan.Terima Kasih…

  184. salam
    saya berasal dari sabah.. klu saya nak ambil spm mesti ambil kat sabah ke? boleh ke saya ambil kat m'sia?

  185. nie pulak masalah saya……..hope dapat jawapan huhuuh

    keputusan spm saya memang teruk sebab dulu malas nak belajar bila dah lepas belajar baru sedar hidup nie kalau kelulusan teruk memang tak boley nak hidup……..
    jadi macam saya yang dah berumur 22 tahun nie boley k ambik ulangan spm kembali?
    saya selalu teringin nak ambil semula spm
    kalau saya boley ulang kembali memang saya akan cuba buat yang terbaik…….

    • acha natasya says:

      boleh sangat abang dani….awak ambik periksa sebagai calon persendirian…tapi kene lah bayar sikit…abang saya ambik spm buat kali ke 2…x ada masalah pun…baru2 ni dia ada cakap nak ambik lagi…sebab masih x puas hati dengan result nya…saya pun ambik spm sebagai calon persendirian juga…

      • acha natasya says:

        boleh sangat bang….tapi ambik sebagai calon persendirian..hehe…kene lah bayar sikit…..abang saya nak ambik spm buat kali ke 3……tak ada masalah tentang umur atau berape kali kita ambik spm…jangan risau…saya ambik spm tahun depan sebagai calon persendirian,….doa kan saya…

  186. saya budak aliran sains dan mengambil 10 m/pel…
    masalahnya bolehkah saya ambil m/pel tambahan spt agama tanpa memdaftar dgn guru semasa ting. 4? dan mendaftar ketika ting.5…

  187. natalLea ~ ♪ says:

    a'kum .. saya ingin tanya bagaimanakah caranya untuk saya ulangi peperiksaan PMR yang terlepas / tidak pernah duduki pada tahun 2005 dahulu …?

  188. bila tarikh tutup pendaftaran?

    • suzanasaad2 says:

      spm 2012 dh tutup 31 mac lalu… klu nak tunggu next year la. selalunya pendaftaran buka 1 mac -31 mac. utk calon persendirian blh pegi terus ke JPN untuk pendaftaran

  189. nursyamimie says:

    syarat nak ambil paper julai 2012 mengikut matapelajaran yang kurang memuaskan ker atau semua subjek skaly

  190. salam,saya nak tanya ni,saya skunk umo 19,sya blajar smpai form 3 sbb ada mslh yg xdpat dielakkan…sya ingat nak ambil spm tahun depan..tapi terlalu bnyak plajaran yg tertinggal..boleh kew kalau saya nak masuk sek kerajaan pda umo 20 tahun??

  191. macam mana syarat utk pelajar foreigner amek spm? boleh ke kalau dia bawah 17 tahun? ke memang wajib 17 tahun?

  192. carolyne osoh says:

    borang ambik mna ?

  193. salam…sy nk tnye…sy da abiz spm..sy sekolah vokasional…sy hanya amik exam SPM subjek teras n dua subjek vokasional…boleh x sy amik exam calon persendrian utk subjek add maths,fizik,kimia???
    susah sy nk mohon ipta kalo x der subjek sains nie…sekian terima kasih.

  194. askum.. brapa bayaran harga untuk satu subjek?

  195. NORAZURA BT A.AZIZ says:

    SALAM

    SAYA NK TANYA TENTANG SPM TAHUN 2013,,,BOLEH X KALU DAFTAR 6 SUBJEK YANG PENTING NIE,,

    THANKS YOU

  196. salam sy lina…nk tnya brape kos RM..utk pengambilan SPM…sy nk ambik spm dlu xsempat c0z blajar stakt f0rm4…pmr ok,dpt g teknik,disebabkan mslh kewangan n kebetulan arwah mak meninggal sy terpksa berhenti sk0lah,tamat f0rm 4,tp f0rm 5 xg daftar..ingt skali sdh je…sy nk tau c0s utk semua matapelajaran spm,hrp dpt bntu,sy thnks…blh trus ke facebook sy Lina Deli

    • SPM ULANGAN 2013 DIBUKA 1MAC HG 31 MAC DI JABATAN PEALAJARAN NEGERI MASING2

      Pelajar2 yang hendak ambil kertas SPM Ulangan 2013 (BM/MAT) adalah dinasihati daftar juga untuk( Calon Persendirian) kertas November 2013 sebagai “standby strategy” sekiranya keputusan Spm Ulangan tadi kurang memuaskan. Keputusan SPM Ulangan atau SPM-U biasanya akan keluar pada bulan September/Oktober setiap tahun.

      Bagi Calon yang perlukan bimbingan/coaching untuk BM/Math seeloknya dapatkan pusat2 tuisyen yang menawarkan kumpulan khas. Maknanya kelas tersebut terdiri daripada pelajar2 yang akan mengambil SPM-U sahaja agar tumpuan adalah ditahap maksimum.

      Kepada calon2 di Lembah Klang atau berdekatan dengan Taman Danau Kota, Off Jalan Genting Klang, Setapak KL anda boleh la mendaftar untuk kelas “coaching” atau bimbingan khas di Pusat Tuisyen Kesuma(terhad kepada purata 25 orang/kelas – kami buka 2 kelas shj), No. 23& 23A, Jln 6/23E, Tmn Danau Kota, Off Jln Genting Klang, Setapak 53300 KL. Sila hubungi 03-40221232 atau sms 012-2385662(Cikgu Naza) atau http://www.ptkesuma.blogspot.com.

      Kami sedia membantu anda dgn pengalaman yg kami ada. Kami telah beroperasi selama 17 tahun di pasaran. Kami juga adalah Pusat Tuisyen Bertauliah (JPWP 388) daripada Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan, KL (JPWP-KL)

  197. Salam..nk tanya kalau PMR cuma lulus bahasa melayu & yg lain failed still boleh ambil SPM ker?Pls reply ke e-mail.TQVM

  198. sya dah kna buang sklah 2 thun mcm mana sya nak ambik spm ??

  199. saya dah kena buang skolah sejak 2011 sampai 2012 macam mana saya nak ambik spm???

  200. ali sulong says:

    salam …
    saya dah ambil spm pada tahun 2009 tapi bm saya gagal tak ada kredit bolehkah saya ambil spm dan saya mahu tambah peper lain selain spm yang lepas…..

  201. assallam,,,
    sye sudah mngambil PMR,tetapi…sye terpakse brhenti skolah pde tingkatan empat…sekarang ni..umur sye sdah 20 tahun….dan sye ingin mngambil SPM…tapi..sye tidak tahu care untuk mndaftar dan pembayaran… hrap dapat bgi sdikit info..

  202. dalam spm ulangan (june paper) tidak bolehkah ambil matapelajaran lain selain bahasa melayu dan matematik

  203. hello saye ingin mengambil spm semula utk tahun 2013 ,siapakah mahu dirujuk

  204. assalamualaikum…… tumpang tanya ,,,, skrg saya dah berumur 21 tahun… saya ambil spm pda 2009… tp keputusan x baik …nak ulang beberapa sabjek tp sy x tau …..bila tarikh boleh memdaftar….saya mohon sapa2 yg tahu bila tarikhny blh bgtau saya ya……………

  205. asalamualaikum…saya aliff..asal serawak,berkerja di shah alam seksyen 28..umur 19…saya nak ambil spm tahun ne,tapi tk tau ape nak buat….so tolong berikan pertolongan kepada saya..spttnya saya ambil spm pada thun 2011,tapi ada msalah keluarga,terpaksa berhenti sekolah…sekarng saya betul2 hendak mnduduki spm…..0194383037….saya nak daftar untuk tahun ne…kkalau boleh balas seceptnya..terima kasih…

  206. luqman hakim says:

    sebenarnya borg pndftran kna ambil kt mna ya…sya nk ulang pper mathematic..

  207. salam..saya nk tny pendapat,sy ada upsr,pmr,spm,sijil kolej komuniti,diploma politeknik,tetapi yang x best nya..spm sy sgt memalukan iaitu 3 subjek ja yg lulus..lain subjek E…persoalannya adakah saya diterima bekerja menggunakan kelulusan diploma dengan spm yang teruk..pada pengalaman en. selama en. bekerja..pernahkah berjumpa dengan situasi mcm sy ni..sy nk apply penolong jurutera..kerajaan..

  208. nurliana says:

    saya nak tanya..cmna nk ambek paper bahasa inggeris balik..adik saya spm tahun 2009..cuma nk repeat satu ppaper tu ja..boleh ke dia ambek paper julai untuk tahun 2013 punya..dan macm mana nk daftar?

  209. i have sit for my spm in 2011. can i retake 2 subject for spm in this year? can i know how much is the payment for per subject? will i sit back for the same paper? :)

  210. saya berumur 30 tahun dan saya ingin menduduki peperiksaan spm kertas julai bagi mata pelajaran
    bahasa malaysia…saya nak tahu bagaimana caranya

  211. salam..saya ingin bertanya, saya menduduki spm tahun 2010 dan mengambil subjek sains tulen…keputusan bagi subjek sains tulen saya iaitu fizik n kimia saya tidak kredit hanya peringkat lulus.sekiranya saya ingin mengambil subjek sains (teras) sebagai calon persendirian yang pertama kali menduduki subjek tersebut adakah permohonan saya diterima sedangkan saya sudah mengambil subjek sains tulen?

  212. salam..sya nak tnya klau nak ambil spm lgi bleh tak..sbb result spm sya krang memuaskan..sya ambil spm 2012..

  213. salam..sya nak tnya..klau nak ambil spm smula bleh tak..sbab result spm sya krang memuaskan..sya ambil spm 2012..

  214. Jika saya ambil 9 subjek dalam spm,tapi semasa spm saya tidak hadir 1 subjek,adakah ia memberi impak kepada keputusan saya seperti TH atau tidak diteterakan dalam slip?

  215. July paper untuk subjek matematik bila bukak daftar ?

  216. asalam,nk tnye..ade harapan ke dpt msuk ipta dgn mngambil spm persendiriran nie?

  217. hello .. sy nk tnya .. klu kta gagal dlm SPM yg 1st .. blh tk ambl SPM skali lg??

  218. i hope have the answear … plzzz

  219. Batrisyia Rais says:

    salam…
    sy dh berumur 20 tahun…sy bersekolah sehingga 2006-2010…tpi keputusan spm sy x memuaskan…blh ke sy nk ambik balik spm…mcm mna cara nk ambik balik…

  220. salam, blh sy tau bila tarikh pendaftaran bg b.melayu julai d buka dan bagaimana cara untuk pendaftaran nya? trima kasih

  221. SAYA INGIN TAHU TENTANG KEDUDUKAN PELAJAR KOLEJ VOKASIONAL MCAM MANA MEREKA NAK SAMBUNG BELAJAR SBB MEREKA TIADA SIJIL SPM SEDANGKAN SISTEM PENDIDIKAN MALAYSIA MELETAKKAN SPM SEBAGAI ASASS PERMOHONAN.

  222. salam kat mana bolih ambik kelas untuk spm

  223. ASSALAMUALAIKUM..UMUR SAYA 25,DAH KAWIN,,DAH ADA ANAK… SAYA HANYA SEMPAT KE SEKOLAH SAMPAI FORM 1, ATAS MASAALAH PERIBADI KELUARGA…SAYA STOP TAK SEKOLAH TERUS… TAPI SEKARANG BARU ADA NIAT NAK SAMBUNG BELAJAR??/ BOLEH TAK YE… RESULT UPSR SAYA DULU 1A,2B,2C..TAHUN 2001..PENDAFTARAN NAK AMBIK PEPERIKSAAN CALON PERSENDIRIAN…DAH TAMAT KE?/ SEKARANG SAYA TINGGAL DI FELDA…BOLEH AMBIK PEPERIKSAAN DEKAT SEKOLAH TERDEKAT??

  224. macam mne nk mngulang spm yer ?

  225. noor shahadah says:

    macam mane kalau saye umo 17 , terlambat nak daftar tok spm sbb sye dh 2 tahun x skola ?saye berhenti skola mse form3 . ape yg diperlukan untok daftar peperik saan ?? dn boleh kh sye daftar pde tahun hadapan ??? kwn mama sye ckp boleh , cme kne daftar sblom habis bulan march , betul ke ?
    tolong berikn jaWAPN secepat mungkin ye . terima kasih .

  226. apa yang diperlukan untok daftar spm ? sila beri tahu ?

  227. Saya ingin bertanya. Umur saya sekarang sudah 34 thn. Saya tamat sekolah masa darjah 6 shj. Sbb masa tu keluarga saya susah xmampu nk sara sekolah saya. Tp sekarang saya ign ambil spm layakkah saya untuk mengambil spm n bagaimana caranya. Trima kasih

  228. Sy nak sgt ambk pmr.n spm..sy hnti dulu atsmslh klurga..sbb adik berdik ramai..sy skrg dh bkwin n ade anak satu..umo sy 22..kat ipoh perak ni kat mn nk ambk ujian ..sesapa tau plse bantu sy..sbb sy nk ambk ujian ni nk capai impin sy yg lama dh trpahat dihati..

  229. hazlinda says:

    masih buka lagi untuk pendaftaran peperiksaan spm 2014

  230. kalau saya tak menduduki pmr 2013 bolehkah saya ambil spm 2015 nanti ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title="" rel=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>