Tarikh Keputusan Permohonan Kemasukan ke Sekolah Berasrama Penuh Tingkatan 1 2010

TERKINI : Keputusan Permohonan Kemasukan ke Sekolah Berasrama Penuh Tingkatan 1 2010

Keputusan pemilihan dan penempatan pelajar ke Tingkatan 1 Sekolah Berasrama Penuh (SBP) akan diumumkan selewat-lewatnya 25 Disember 2009 ini. Kementerian Pelajaran menerima 95,826 permohonan untuk kemasukan Tingkatan Satu SBP bagi 2010 untuk mengisi 6,600 tempat yang ditawarkan.

Semakan mengenai keputusan ini boleh dibuat melalui laman web rasmi kementerian iaitu www.moe.gov.my dan mereka yang berjaya dijangka akan mendaftar diri di semua 53 SBP yang ditawarkan pada 11 Januari tahun depan.

Kementerian masih mengekalkan dasar 70 : 30 dalam pemilihan dan penempatan murid ke SBP bagi 2010, iaitu 70 peratus tempat untuk murid sekolah luar bandar dan 30 peratus untuk murid sekolah bandar.

Matlamat SBP pada dasarnya untuk memberi keutamaan menempatkan murid dari kawasan luar bandar. Oleh itu hanya sebahagian kecil daripada 48,171 murid yang memperoleh gred A bagi semua mata pelajaran dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini akan mendapat tempat di SBP.

Sementara itu pengetua SBP diberikan kuasa autonomi bagi memilih 20 peratus murid untuk ditempatkan di sekolah masing-masing. Pengetua akan memberi pertimbangan berdasarkan kebitaraan sekolah. Sebagai contoh, jika kebitaraan sekolah bidang muzik, murid yang mempunyai kemahiran dan latar belakang muzik akan diberikan keutamaan untuk dipanggil temu duga serta menjalani proses pemilihan oleh pihak sekolah.

Kementerian juga memberi keutamaan kepada anak daripada keluarga berpendapatan di bawah Paras Garis Kemiskinan (PGK). Murid dalam kategori ini akan dibantu dari segi bayaran persekolahan, makanan dan keperluan asrama. Mengikut data SBP sehingga 31 Oktober lalu, daripada 32,836 murid di SBP, seramai 5,794 murid diberikan bantuan untuk meneruskan pendidikan mereka dengan lebih sempurna.

Bagi menampung jumlah pelajar cemerlang yang semakin meningkat kelas khas untuk murid yang memperoleh keputusan 5A dalam UPSR akan diwujudkan di sekolah menengah harian biasa, bagi membolehkan mereka merasai suasana pembelajaran seperti di Sekolah Berasrama Penuh (SBP).

Langkah ini bagi memastikan supaya murid cemerlang itu dapat mengekalkan prestasi masing-masing walaupun tidak terpilih untuk mengikuti persekolahan di SBP atau Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) di seluruh negara.

Pelajar cemerlang ini juga boleh meneruskan pembelajaran di sekolah kluster atau sekolah cemerlang, bezanya cuma mereka tidak tinggal di asrama.

Sumber : Berita Harian

52 thoughts on “Tarikh Keputusan Permohonan Kemasukan ke Sekolah Berasrama Penuh Tingkatan 1 2010

  1. khairul ameer says:

    saya nak masok teknik

  2. salam nilam..

    bolehkah saya mengetahui keputusan kemasukan ke asrama lebih awal dr tarikh yg diumumkan?? jika saya ingin menyemak di http://www.moe.gov.my, laman apa yg perlu saya klik???

  3. salam..adik sy mdapat 5A dlm UPSR baru2 ni. Selain aktif dlm kegiatan koko (sukan dsb) sehingga ke peringkat kebangsaan, pengawas, pelajar terbaik akademik, pelajar terbaik sekolah, adik sy tidak mendapat panggilan temuduga ke SBP. sy amat kecewa dan keliru. Apakah faktor lain pengambilan pelajar ke SBP? sedangkan adik sy bersekolah di kawasan luar bandar.

  4. fina,
    Selain drp faktor yg disenaraikan diatas, anda mesti ada cable yg besar dlm politik dan juga JPN/PPD, baru dapat…. kawan anak saya daripada keluarga mewah, berkereta BMW dan Merc, belajar cukuo mkn tapi dpt ke Seri Putri kerana bapaknya ada cable besar…renung2 kan lah

  5. salam,sy mndpt 4a1b dlm upsr,tpi blh ke sy masuk sbp,sy dh isi borang sbp,agaknya blh x sy msk sbp?

  6. Khairul Ameer,
    Permohonan ke sekolah teknik sila rujuk Permohonan Kemasukan Ke Sekolah Menengah Teknik dan Vokasional 2010.

    Ain,
    Salam… Biasanya tidak boleh. Bila keputusan telah diumumkan baru satu laman web khas akan ditunjuk di laman web Kementerian Pelajaran.

    Fina,
    Salam… Saya difahamkan panggilan temuduga itu hanya untuk pemilihan yang dibuat oleh pihak sekolah. Setiap pengetua SBP diberi kuota 20% untuk memilih pelajar daripada keseluruhan jumlah pengambilan untuk sekolah mereka. Baki 80% akan dipilih oleh pihak Kementerian tanpa melalui temuduga.

    Rickysul,
    Memang ada sungutan mengenai perkara ini, harap pihak yang berkenaan dapat memberi perhatian.

    Iqah,
    Salam… Mereka yang tidak mendapat 5A agak tipis peluang mendapat tempat di SBP.

  7. salam nilam…..

    sy dh gi tgk laman kementerian pelajaran tuu…….sy x tau nak klik ape utk check keputusan kemasukan ke SBP…..lg pun ni kan dh selewat-lewat 25 december

  8. hi… adk sy bru2 ni die dpt 5a… die da isi borng untk kmsukn ke sbp… so, mcm mne nk check kmasukan itu….

  9. kalau pemilihan untuk ke sbp, murid yg dipilih GB mmg kene temu duga k.kenape???tapi kalau kementerian x pula.

  10. Salam. Jika anak saya tidak dipilih utk ke SBP, boleh ke saya membuat rayuan?

  11. Assalamualaikum…..
    Saye baru je lps mnduduki peperiksaan UPSR dan saye tlh mndpt 4a 1b. Kalau 4a1b saye tu BERKUALITI,dptkh saye masuk SBP? Sye juge cemerlang dlm bidang kokurikulum,akademik dan saye tlh mnjdi tokoh pelajar di sekolah saye.. saye ckp ni bukan bangga diri,tp kenyataan… JADI,BAGAIMANA? BOLEHKAH SAYE MEMASUKI SEKOLAH SBP DGN RESULT YG SEBEGITU JIKA SAYA DH MOHON? KLU 4A 1B BIASE PON BOLEH GK KE?????????????????????????? :)

  12. BOLEHKAH SAYA MEMASUKI SBP DGN RESULT SAYA 4A 1B YG BERKUALITI SETELAH SAYA MENGISI BORANG TERSEBUT?? :)

  13. BOLEHKAH SAYA MEMASUKI SBP DGN RESULT 4A1B??

  14. Najwati dan Ayinfai,
    Salam… Setakat pagi hari ini memang laman web untuk menyemak keputusan kemasukan ke SBP masih belum disiarkan. Kami akan memaparkannya di ePutra apabila sudah ada nanti.

    Nabila,
    Pelajar yang dipilih oleh Pengetua adalah berdasarkan syarat-syarat yang ditetapkan oleh Pengetua mengikut kepentingan sekolah. Sebagai contoh jika sesebuah SBP tersebut mempunyai kelebihan dalam sukan ragbi, maka Pengetua akan memilih mereka yang mempunyai latar belakang sukan ragbi semasa proses temuduga tersebut.

    Sallehali,
    Salam… Memang boleh.

    Areena,
    Salam… Mereka yang mendapat keputusan 5A mempunyai peluang yang lebih baik untuk dipilih ke SBP. Walaupun begitu mereka yang mendapat 4A dengan latar belakang yang tertentu mungkin akan dipertimbangkan juga tetapi peluang untuk mendapat tawaran agak sukar.

  15. Salam semua,nak tumpang kemusykilan sikit.Keputusan permohonan sekolah asrama Yayasan Selangor dah keluar! Adakah pelajar yang berjaya mendapat tempat tidak ditawarkan ke Sekolah berasrama penuh dibawah Kememterian Pelajaran yang akan keluar keputusannya pada 25hb.ni….??

  16. salam…
    saya mendapat 5a dalam upsr baru2 nie.
    saya ingin bertanya kepada sesiapa yg nk menjawab persoalan saya.
    saya difahamkan oleh guru di sekolah bahawa temuduga ke sbp akan berperingkat.
    jadi, sesiapa yg nama nyer xde dalam senarai keputusan kemasukan ke sbp masih ade harapan unt0k ke sbp?

  17. vanessa scully Jp Francis says:

    Saya berasal dari pedalaman selatan sipitang Sabah

    Soalan saya….keputusan UPSR saya 3A 2B….Permohonan online telahpun diajukan untuk kelulusan untuk dipertimbangkan…bolehkah saya memasuki MRSM cawangan kota-kinabalu, kerana apa yang saya ketahui murid2 dari kawasan pedalaman Sabah akan diberikan keutamaan memasuki sekolah MRSM….betul ke….harap cerahlah peluang saya….terima kasih

    Murid Merayu untuk diberikan peluang mengubah masa depan

  18. saya dapat 5a, tapi pasal kokurikulum ni sampai zon aje. boleh ke dapat.

  19. salam, saya dpt 5A upsr bru ni dan dh isi borg sbp n mrsm. saya dh dapat tawaran kemasukan ke sekolah kluster di kota bahru dan akam melapor diri pada 2hb Jan 2010. sy nk tau adakah saya masih berpeluang mendpat tawaran ke sbp? sy cemerlang dalam Ko dan akademik. keluarga saya adalah orang susah.

  20. Nursyafiqah says:

    assalamualaikum..

    kenapa keputusan sbp lmbt sngt???susah klau mcm ni..x ada lmn web sprti ini ke yg mengeluarkn kputsn lbih awal..ini sdh selewatnya2 25 hribln..susah nak tahu sbp mna yg kami smua bleh dpt…

  21. Ahmad Hafizie says:

    Salam….

    Betulkah sye dengar bhwa keputusan kemasukan ke asrama akan dkeluarkan pd 23-12-09.Jika btol di,anakah sye melihat keputusan itu???

  22. Adakah pelajar yang gagal mendapat penempatan ke tingkatan 1 SBP 2010 yang gagal dan telah mengemukakan e-rayuan , tidak layak untuk mendapat tempat ke MRSM juga? Adakah nama mereka yang telah membuat e-rayuan tersebut,nama mereka tidak akan di hantar ke MRSM kerana setahu saya priority adalah ke SBP dahulu, kemudian jika tidak layak , secara automatiknya nama tersebut akan dihantar ke MRSM (maknanya mereka ini layak ke MRSM ) sila jelaskan dengan terperinci kerana sebenarnya memanglah niat saya nak ke MRSM tetapi memandangkan priority oleh KPM adalah SBP dahulu, so saya terpakasa ikut sahaja prosidur yang diberi dan diarahkan. …

  23. abg saya dgr radio ptg td..esok result ke sbp keluar…cuba cek sok pagi kt http://www.moe.gov.my/ ….selamat berjaya…adik saya pun mintak…kalo ade rezki dptlah…

  24. saya nak sangat masuk ke SBP untuk membahagiakan ibu bapa saya

  25. salam…
    saya ingin bertanya, jika sesiapa yg tidak dpt masuk ke sbp, adakah dia berpeluang untuk masuk ke mrsm?

  26. Anak sedara saya dpt 5A tahun lepas, duk sekolah kampung. Tak dapat mana2 sekolah asrama pun. Tahun nih pun ada sorang lagi anak sedara yang dapat 5A. Harap2 dapat la sekolah asrama. Yang saya musykil, kenapa ramai anak org miskin dan sekolah kg tak dapat?? adakah dalam result 5A tu..KPM tgk plak markah?

  27. Ada sesiapa tahu, macammana nak tahu samada result UPSR yang A tu samada A1 atau A2? Lagi satu macammana nak tahu result aptitude test? Tq

  28. sufia faisal says:

    sy tlh mndpt 5a dlm upsr..,sy juge mnerima anugerah plajar trbaik akedemik.sy amat aktif dlm bidang skn,musik.slain 2,sy mrupakn ketua pngwas sklah dn tlh bnyk mwakili skola dn mnjadi juara dlm acara olahraga n pelbagai jnis skn..sy amat kecewa krana tidk dtawarkn mmasuki SBP..pda hemah klarga sy dn juga guru pmimbng sy..mreka mrasa sy amat layak mmasuki SBP..

  29. sufia faisal says:

    sy ingin tanya..sy spatutnya mnghadiri temuduga sri ptri pd hari yg dtntukn.. malangnya sy tdk dpt hadir..dn sy tlh email dn mmbritahu pihk skola tntang kejayaan sy..so adakh sy msih lgi layak mmasuki SBP

  30. salm..sy tlh mndpt 5A dlm upsr..sy dikehendaki mnghdri temuduga sri ptri pd hri yg dtntukn.mlangnye sy tdk dpt hdir temuduge trsebut.sy tlh mnghntar email dn mmbritahu pihak skolah tntng kejayaan sy.adkh sy layak mmasuki SBP?

  31. kalau tdk dpt mnghadiri temuduga msih layak lgi ke mmasuki SBP dngn mndpt keputusn 5a?

  32. assalamualaikum diucapkan kepada para muslim
    good day diucapkan kepada para non muslim
    saya nak tanya bilakah keputusan kemasukan ke sbp diumumkan untuk pengambilan tingkatan 4

  33. salam sumenye…. saya nk tnya bile keputusan kmsukan sbp untk form 4 2010 klua ek?????? sya ade mohon untuk sbp dan sya prlu tahu bile kputusan tu klua….

  34. dengarnya SBPI selandar ada 30 kekosongan. betul ke? kalau nak buat rayuan kena jumpa pengetua ke?

  35. >>> fina,
    Selain drp faktor yg disenaraikan diatas, anda mesti ada cable yg besar dlm politik dan juga JPN/PPD, baru dapat…. kawan anak saya daripada keluarga mewah, berkereta BMW dan Merc, belajar cukuo mkn tapi dpt ke Seri Putri kerana bapaknya ada cable besar…renung2 kan lah
    <<<<

    dunia 1 malaysia….apa nak wat….bersabarjelah…
    dapat 5A..sekolah kategori luar bandar….PSRA mumtaz….UPKK terbaik peringkat negeri….kokorikulum ok…wakil sampai pringkat daerah…tapi..SBP tak dapat…..mungkin pasai TAK ADA KABEL….jadi..tak boleh lah nak masuk….
    dunia..duniaaaa….

    *** takat ada kabel seterika baju jer…uhuk..(sedih sungguh)

  36. haiyark…..comment under moderation?….kalau tau dari awal…tak mo ler nak komen…..adoi….

  37. tuan…saya nak tanya pasal kemasukkan ke ipta 2010.saya telah disahkan dapat kursus lelong ke utem (kejuteraan electrik) sedangkan saya ialah pelajar biologi semasa saya belajar di stpm tahun 2009.saya nak tanya adakah saya boleh mohon masuk ke ipta tahun depan 2011 jika saya tidak setuju masuk ke utem yang saya dapat sekarang ni???????tolong beritahu saya secepat mungkin atau boleh sms saya melalui o17-5944920.pertolongan daripada tuan akan saya ingat sampai akhir hayat saya…terima kasih dan salam satu malaysia…

  38. fitri aliesya says:

    saya nak tnye..klau saye dduk dkat p.klang..saya dpt tak skolah dkat convent klang.?ttapi kakak saye bsekolah d situ.?

  39. saya mendapat 5A dalam upsr…tapi kenapa saya tidak tersenarai dalam mrsm???????

  40. ada x asrama yg 3a2b shje??

    • ade..tp upkk(ujian penilaian kelas kafa)kene cemerlang
      klu xsilap skola agama sheikh hj mohd,yatim

  41. saya nak tanya..percubaan upsrguna percubaan jps atau ppd???

  42. bila terima

  43. saye nk tanye sikit.. bila tarikh keputusan permohonan ke mrsm bagi tingkatan 1 2011….
    terima kasih……

  44. Saya dpt 4A1B….. B= BM Penulisan. Sedangkan sepanjang tahun ni saya selalu mendapat A untuk Penulisan dan 5A sepanjang tahun ini….. Di sini, adakah saya dapat ke SBP pilihan saya? Bagaimanapun, saya tetap kecewa dengan keputusan ini… PSRA Mumtaz dengan peratusan 97%, kokurikulum peringkat zon. Saya menulis perkara ini bukan bertujuan untuk berbangga diri, tapi saya sgt kecewa….. Rakan saya yang lain temuduga itu dan ini, tapi saya? Macam bodoh dilaknat……….

  45. nur syafiqah says:

    name sy nur syafiqah.sy mndpt 5A dlm upsr.sy ingin ke asrama sbp yg brkeleyakan dgn kptsn sy.adakh sy blh mmbwt rayuan jika sy tidak dpt sbp?

  46. bley ke sy masok ke sbp gn keputusan pmr 7a 1b??? bi sye b..

  47. MACAM MANE NAK CEK KEPUTUSAN UNTUK MASUK KE SBP BAGI TINGKATAN 1 2011??????