Permohonan Kemasukan Ke IKBN Sesi Januari 2014

Semakan keputusan permohonan ke IKBN boleh dibuat mulai 15 November 2013.

Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN), Kementerian Belia dan Sukan telah membuka permohonan memasuki IKBN di seluruh negara bagi pengambilan sesi Januari 2014.

Pengambilan IKBN bagi sesi Januari diuruskan sendiri oleh Bahagian Pembangunan Kemahiran Kementerian Belia dan Sukan. Manakala bagi pengambilan sesi Julai dikendalikan oleh Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar (BPKP), Jabatan Pengajian Tinggi atau lebih dikenali sebagai UPU.

Permohonan adalah terbuka kepada semua belia Warganegara Malaysia yang berumur 18-30 tahun bagi mengikuti Latihan Kemahiran peringkat sijil (SKM/DKM/DLKM) Tahap 1 hingga 5, Persijilan JKKP dan Persijilan Suruhanjaya Tenaga (ST) dan Diploma MQA di Institut Kemahiran Belia Negara, Kementerian Belia dan Sukan Malaysia.

Konsep Latihan

Konsep latihan di IKBN adalah berbentuk latihan bersepadu dengan pelaksanaan pendekatannya merangkumi latihan kemahiran (teori dan praktikal), keusahawanan, ketatanegaraan, kepimpinan, keagamaan / moral, sukan/rekreasi dan khidmat masyarakat.

Bidang Pengajian

IKBN

  • Teknologi Mekanikal
  • Teknologi Automotif
  • Teknologi Awam
  • Teknologi Elektrik
  • Teknologi Elektronik
  • Teknologi Tekstil
  • Teknologi Marin
  • Teknologi Hospitaliti
  • Teknologi Fotografi
  • Teknologi Maklumat
  • Teknologi Personal
  • Teknologi Sukan

Syarat Umum

  • Warganegara Malaysia
  • Boleh membaca dan menulis
  • Berusia di antara 18 – 30 tahun semasa memohon
  • Berkelulusan sekurangnya Tamat Tingkatan 5
  • Belum berkahwin atau bujang
  • Sihat tubuh badan
  • Tidak pernah melakukan kesalahan jenayah dan penyalahgunaan najis dadah
  • Belum pernah mengikuti latihan kemahiran di mana-mana Institut Latihan Awam/Swasta (KECUALI calon yang mempunyai sijil lepasan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) dan Sijil Suruhanjaya Tenaga (ST) untuk menyambung pelajaran)
  • Sanggup menjalani latihan sehingga tamat dan dikehendaki mengikut segala peraturan yang telah, sedang dan akan ditetapkan.
  • Pemohon yang sedang menjalani latihan di mana-mana institut latihan kemahiran dan belum tamat latihan/belum memperolehi sijil ketrampilan SKM tahap 2/3 atau 3/4 tidak dibenarkan memohon untuk tahap selanjutnya.
  • Pemohon yang tidak tamat latihan / disingkir dari mengikuti latihan dari mana-mana Institut Latihan Awam lain tidak dibenarkan memohon.

Kemudahan

  • Tiket penerbangan bagi pelajar dari dan ke Sabah dan Sarawak.
  • Elaun bulanan RM100 – RM300 sepanjang tempoh pembelajaran.
  • Penginapan, makan minum dan pakaian disediakan.

Lokasi IKBN

Permohonan

  • Permohonan untuk masuk ke Institut Kemahiran Belia Negara ini boleh dibuat secara online di laman web Sistem Permohonan Kemasukan ke IKBN.
  • Sila dapatkan maklumat lanjut mengenai bidang kursus, sijil dan tahap, tempoh kursus, pusat IKBN yang menawarkan kursus, kelayakan akademik dan sinopsis kursus di laman web eKBS atau Senarai Kursus sebelum membuat permohonan.
  • Permohonan yang tidak mendapat apa-apa jawapan selepas 2 bulan dari tarikh semakan dianggap tidak berjaya.
  • Pemohon yang didapati memberikan sebarang butiran palsu boleh disingkirkan dari mengikuti latihan di IKBN.
  • Pihak Kementerian berhak memanggil calon lepasan sekolah ( Tamat tingkatan 5 untuk menghadiri proses temuduga).
  • Tempoh kursus yang dinyatakan pada iklan kemasukan tidak termasuk tempoh latihan industri bagi kursus-kursus tertentu.

Tarikh Tutup

  • Permohonan kemasukan ke IKBN sesi Januari 2014 ini ditutup pada 31 Oktober 2013.

Keputusan Permohonan

  • Keputusan permohonan ke IKBN sesi Januari 2014 ini boleh disemak mulai 15 November 2013 dijangka boleh disemak dalam bulan Disember 2013.
  • Sila semak keputusan permohonan di laman web eKBS.
  • Pemohon boleh ditempatkan di mana-mana IKBN seluruh Malaysia

Maklumat

  • Pemohon dipelawa mengunjungi mana-mana IKBN dalam sebelum tarikh tutup permohonan bagi mendapat pendedahan awal tentang program kemahiran yang dilaksanakan di setiap IKBN
  • Sila rujuk laman web interaktif Kementerian Belia dan Sukan atau laman web utama KBS untuk mendapatkan maklumat yang lebih terperinci.
  • Sila rujuk juga komen-komen di Permohonan Kemasukan Ke IKBN Sesi Januari 2013 dan Julai 2013 untuk lebih maklumat.
  • Di samping itu sebarang pertanyaan boleh juga dibuat dengan menghubungi talian berikut 03-8871 3651/ 3652/ 3653/ 3646/ 3685.

119 thoughts on “Permohonan Kemasukan Ke IKBN Sesi Januari 2014

  1. salam,, untuk intake jan 2013 saya dapat tapi saya tak pergi dan tak sahkan penolakan pemohonan kerana sedg belajar di uitm,, disebeabkan kos tugasan grafik dalam progrm saya sgt tinggi,, jadi saya telah memohon untk intakake jan 2014,, adakah saya akan dapt?

  2. salam.saya mohd amirul ingin masuk ke ikbn bachok.dan kos yang saya mahu adalah automotif jentera berat.jika kelayakan sijil spm sya dapat diterima oleh pihak encik.sila hantar borang kemaskan ke alamat lot2750 kampung telosan 16800 pasir puteh kelantan.

  3. salam,saya sujen mahu memasuki teknologi hospitality.saya tidak tahu tarikh tutup memohon untuk sesi 2014 sudah tutup.saya sangat berminat dalam teknologi hospitalit.boleh inform kan saya bila ada intake lagi.

  4. Assalammualaikum….. saya ada buat permohonan kemasukan ikbn miri serawak …. saya mahu tanya kemudahan Tiket penerbangan bagi pelajar dari dan ke Sabah dan Sarawak . untuk pelajar yang jauh sahaja atau pelajar dari sabah ke sarawak juga turut menerima kemudahan tersebut.

  5. saya muhammad …. untuk intake jan 2013 saya dapat tapi saya terlupa semak keputusan atas sebab urusan kerja pada masa itu, jadi saya terlepas, saya sudah memohon untuk intak jan 2014 adakah saya berjaya atau tidak…… saya berharap saya dapat untuk memasuki ikbn miri

  6. Saya semak keputusan…kalau simpanan brmakna saya xlayak ke?

  7. salam…saya brjaya untk msuk ke ikbn dn mendpt kos penyediaan makanan blh ke tk untuk sy menukr kos kpd penyediaan pastri?

  8. muhammad fakhrullah says:

    Alhamdulillah saya dapat masuk ke ikbn mendapat kos penyediaan Pastry ….. bersyukur sangat :)

  9. As salam . Saya Hafiz dari Kuala Lumpur , saya dapat IKBN miri sarawak utk kemasukan januari 2014 , mcm mana dengn tiket penerbangan ?

  10. Ssalam ,saya shahirah bt tukiman .sye dah mohon on9 bile saya semak tiada data dlam rekod .. saya nk Sangat msok ikbn .. :’(

  11. Raider bin Runggas says:

    Salam,sya Raider bin Runggas da mohon ikbn tpi bila di smak dlam simpanan itu brerti x dpat kah atau cm mn?sya mohon sangat nak msuk ikbn.pengambilan januari 2013 da sya mohon tpi x dpat jdi ni kli sya brharap sangat dpat tq..

  12. salam sejahtera . .saya dapat tawaran ikbn bukit mertajam dalam bidang DED34 diploma teknologi elektronik(industri). . macamna nak buat pertukaran tawaran dari ikbn bukit mertajam ke iktbn sepang??

  13. buku pendaftaran hantar pada hari pendaftaran ke?

  14. Norafiza M Noor says:

    Mohon makluman tarikh permohonan bg pemohon spm 2013 …

  15. salam, saya nurul .kalau buat permohonan secara surat bila dapat tahu keputusannya ?

  16. buku pendaftaran mesti ke hnta time pndaftran…mcm2 nk..smpt ke bwt suma 2..da lha bru check

  17. salm saya amat berminat untuk memsuki ikbn saya harap dapat masuk pengagian tersebut,.0125780635

  18. asalamualikum saya zahir ingin memasuki ikbn jitra kedah dan saya ingin mengabil kos eletrik ,.saya harap dapat masuk pengagian tersebut,..untuk 2014 ni alamat rumahbatu 43/4telok kechai 066000 alor setar kedah

  19. afsah binti amat says:

    asalamualaikum…saya afsah ingin memasuki ikbn kinarut kota kinabalu saya ingan mengambil kos computer.saya beharap sangat dapat masuk 2014 ni…alamat.puri warisan ,inanam…block b,4,12

  20. Saya semak keputusan…kalau simpanan brmakna saya xlayak ke?

  21. apa maksud simpanan tu ??

  22. salam , saya ingin memasuki jurusan jahitan pakaian wanita di jitra kedah , saya tak tahu pula memohonan kemasukan intake januari 2014 dh tutup , bagaimana saya mahu memohon untuk kemasukan intake tahun 2014 ?

  23. salam , saya ingin memohon kemasukan ke ikbn jitra kedah saya ingin mengambilkos jurusan jahitan pakaian wanita , saya tak tahu intaje bulan januari 2014 telah tutup , bagaimana saya mahu memohon kemasukan ke ikbn jitra kedah yee . ??

  24. Bagai mne mahu mengdaftar…??

  25. salam…sye ingin bertnya…sye student ikbn ..bagaimana untuk memohon ke skm tahap 3 ?

  26. assalamualaikum,,,,sy nak tanya,,,sy dh dpt tawaran dlm bidang sijil teknologi awm lukisan senibina d kinarut sabah,,,,sy x brminat dlm bdang 2,,,,blh kh jika sy nk tukar dlm bdang hospitaliti d miri sarawak,,,jika blh,,,bgaimana caranya?trima ksih.

    • wsalam..tukar bidang dan tukar ikbn tu diuruskan oleh kementerian belia dan sukan. cuba telefon ke kementerian dan telefon ke ikbn2 berkenaan :)

  27. simpanan bermakne xlyak ker?? tarikh pemohonan bile??

  28. saya lisa..saya baru balik kampung n saya nak msk ikbn sesi 2014..
    boleh x tuan/puan htr borang alamat ini???NO 53,JLN 12/5,TMN CHERAS JAYA,43200,BATU 9 CHERAS..saya sangat berharap..pls help me..:((

  29. Mohamad Sabri says:

    bile lagi tarikh pemohonan???

  30. bile plok pemohonan pengambilan ke dua ?
    alu buleh kabor awal deh . . takot x sempat isi . .

  31. IKBN JITRA (AFIFAH) says:

    saya nak borang permohonan tahap 3 sesi kemasukan julai 2014??

  32. syukri samsudin says:

    saya pelajar lepasan kolej komuniti,sijil teknologi elektrik.sekiranya sy masuk ke ikbn adakah sy akan mula dari sem 1 atau lompat sem ?

    • Farah Syazwani says:

      syukri akan mula dari sem satu..tapi bergantung pada tahap berapa sijil teknologi elektrik yang dulu. kalau masuk ikbn, minta tahap yang lebih tinggi dari tahap dulu.

    • anda perlu bermula dari sem 1 /tahap 1…
      sijil teknologi tidak sama dengan sijil kemahiran malaysia (SKM)

  33. nisa samsuddin says:

    sy baru abis belajar..sy dulu belajar dekat ypj johor bahru..sy amik kos penyediaan pastri da tahap 3..dekat ikbn ada tahap 4 tak?

  34. mohammad faizul says:

    Assalamualaikom.bagaimana untuk saya memohon ke IKBN dalam kos eletrik ,.saya harap dapat masuk pengagihan tersebut,..untuk 2014

  35. QURRATU MOHAMMAD says:

    salam.. saya aini dari sungai petani,kedah baru kali pertama ingin memohom ikbn. saya nak tahu pemohonan online untuk sesi julai 2014 bila dibuka??

  36. WATIE MIEYDA says:

    ASSALAMUALAIKUM..SAYA NIE DAH UMUR 20..TAPI MAIH DUDUK KAT RUMAH TOLONG TERIMA SAYA MASUK KE SANA OKEY…

  37. muhammad shafiq says:

    salam… bila permohonan seterusnya akan dibuka lagi dalam tahun ni ?

  38. assalamulikum sy mempunyai skm thp 1 dgn 2 dalam bidang automotif boleh ka saya ingin menyambung beljr ke tahp 3 dgn dkm automotif tapi sijil tahp 2 sy belum kelur lagi….boleh ka sy ingin menyambung belajar di sana?

  39. saya nak sangat sambung belajar macam orang lain.. saya pun nak berjaya jugak macam orang lain . blh luluskan permohonan saya ni ?

  40. sesi julai 2014 boleh mendaftar secara online tak ?

  41. mohd aidillah bin abdul latif says:

    saya sngat minat dgn bidang ini…mcm mn cara mendaftar masuk?

  42. muhammad nasrullah says:

    Macam mane nak daftar ikbn secara online…?

  43. muhammad nasrullah says:

    Macam mane cara nk daftar ikbn julai 2014 secara online…..?

  44. Nor Hazirah bt Saad says:

    saya Nor Hazirah bt Saad, ingin memohon ke ikbn jurusan jahitan. Saya pernah berkursus di Giat Mara. Bolehkah saya memohon masuk ke ikbn .

  45. nur shabillah says:

    sya nur shabillah mat daud…sya nak tnya bile boleh daftar ikbn ambilan julai 2014?

  46. bile permohonan untuk sesi julai 2014.tolong inform..

  47. Wan Nuramira binti Wan Ahmad Fauzi says:

    Says ingin mengambil kursus hospitality di IKBN tetapi terlepas untuk sesi Pengambilan Januari 2014. Saya amat berharap sekiranya pihak Tuan/Puan dapat memaklumkan kepada saya untuk sesi Pengambilan yang seterusnya melalui email saya supaya saya tidak terlepas peluang untuk memohon sesi Pengambilan yang seterusnya.

    Jasa baik & perhatian pihak Tuan/ Puan berkenaan perkara ini amatlah saya hargai dengan ucapan ribuan terima kadih.

  48. norashraf nazmi says:

    saya norashraf nazmi bin razali no ic 960505055225 saya lepasan spm 2013 nak mohon kursus automotif di IKBN Chembong..bila akan dibuka permohonan sesi jun 2014

  49. mohamad hilman says:

    Bila permohonan dkm buka untuk pengambilan jun dan julai 2014??????????..sy nk smbung diploma kemahiran malaysia..kalau buka tolong hubungi sy di no.0145404965..

  50. mohamad hilman says:

    Bila permohonan kemasukan dkm buka..???

  51. Salam , mana borang kemasukan ke ikbn untuk bulan julai secara online ? takada pun . Bila nak dibukanya balik please reply dgn segera ……………………………………………………………………… :')

  52. lepasan spm 2011 says:

    Sy nk belajar di ikbn dalam bidang jahitan…bila sy boleh mohon utk kemasukan julai?mohon kerjasama…0132155072

  53. ariff zamri says:

    salam.saya ingin bertanya mcm mana nk dpatkan borang kemasukan ke ikbn utk 2014?

  54. khairul azhar says:

    As.salam.boleh tlng x.cye nk msuk ikbn.tpi xthu mcm mane nk mohon.melalui apew.cye nk amek bhagian fotografi.boleh tlng

  55. wan jazwan says:

    assalamualaikum . saya wan ahmad jazwan nk memohon kemasukan ke IKBN bagi lepasan spm 2013 . sehingga hari ini masih belum ada lagi tahun kemasukan untuk 1996 .. bila saya dapat mengisi borang online tersebut ?

  56. assamualaikum . Saya Nurul Farhana Idayu , Saya Nak Masuk Ikbn ni Tapi Saya Tak tahu macam mana nak mohon ? saya baru lepasan SPM 2013 , bila borang tu akan diadakan ? tolong admin bagitahu nanti yaww :) . terima kasih.

  57. assalammualaikum… saya nk tahu mcm mana nk mohon kemasukkan Julai 2014 nie… saya nk ambik skm tahap 3 bidang tekstil @ jahitan pakai wanita… tolong bgtau at email sya… terima kasih

  58. faiz Nadzri says:

    Time memohon hari tu saya main pilih jer kos mane2..saya bincang ngan pak cik saya..saya ingin ambil bidang elekrik. Kalau saya dpt bidang x berkenaan..bleh tukar ke bidang elektrik x?..tolong beri jawapan..

  59. faiz Nadzri says:

    assalamualaikum..time saya pilih untuk ke ILK, saya main pilih je mane2..lps bincang ngan pak cik saya..saya ingin masuk ke bidang elektrik..sekiranya saya dpt bidang x berkenaan..boleh saya tukar ke bidang eletrik..tolong berikan jawapan…terima kasih…hantar ke email saya atau jawab dr sini jer

  60. nak daftar masuk ikbn macam mana nim ???

  61. salam , bile plok pemohonan pengambilan.. sy ingin sngt nk msuk .

  62. sy nk msuk sngt , ble bkk pmhonan ?

  63. salam nak daftar masuk ikbn bagi bulan julai macam mana yee ??? .

  64. salam saya nak masuk ikbn tapi tak tahu nak mohan macam mana ,ada sapa2 boleh tolong tak ??

  65. mieyra syaerah says:

    salam.. sye brminat nk smbung skm tahap 3 dlam bdang pnyediaan pastri tp sya tak taunk mohon cm ne..

  66. hamba ilahi says:

    Salam, macam mana nak mohon IKBN sesi julai 2014.

  67. chinese boleh apply tak?

  68. Ridzman says:

    Salam..Permohonan Ke IKBN untuk Bulan Mei,,masih Bukak lagi Ke..Tlong Blas Secepat Mungkin ye

  69. Salam..Permohonan Untuk Bulan Mei..Masih bukak Lagi x..

  70. Salam sejahtera. Pembukaan tarikh bagi sesi bulan Julai bila 2014 bila ya?

  71. rahmat razak says:

    Hari tu dh cuba mohon secara manual.. ikbn chembong harap2 terpilih amin yaAllah

  72. kenapa laman web https://online.moe.gov.my/upu/onlineupu/ftevtilka… tak boleh buka ya?

  73. anasaisar says:

    Slm.sya dh mohon ikbn bukit mertajam secara isi boranG bila danmcmmana nk tau keputusan samada berjaya atau tidak.mohon jawapan.

  74. zalia hafiza says:

    assalamualaikum … borang on9 untuk kemasukan bulan julai bila yew ? harap dapat memberi kerjasama 01112976640

  75. Salam..saya nak tanya, bila permohonan dibuka semula ya??

  76. Salam..bila permohonan baru akan dibuka??

  77. Asalamualaikum

    …alhamdulilah ira dpt masuk bljr at ikbn peretak…buln 7 nyh da pegi da…hihihi

  78. faizal bin zakri says:

    assalamualaikum dan selamat tengahari.. ada pengambilan bulan julai kah..
    sy berminat ikbn utk belajar kemahiran,,,,

  79. assalamualaikum…saya nk tanya permohonan bulan julai bila dibuka…dan mna borang on9 buln julai…tlg contant no sy 0139099614 ..

  80. Apew mksod simpanan???xpham

    • Asslammualaikum . Saya shahrul ezwan . Saya ingin memohon ikbn di nageri 9 .tapi tidak tahu cara untuk memohon secara online . Bole tak awk tlong ajar kan .saya ingin belajar Kos automotif . Kelayakan saya lulus . . Harap awk bole tolong . Dengan haty yang baik . Aminn

    • Saya harap awk bole infom ape ape yang berkenaan di ni talifun saya . 0107029189 . Saya harap sangat dapat belajar .

  81. zulhisyam says:

    assalamualaikum…saya nk tanya kemasukkan seterusnya bila dibuka…dan macam mana nak isi secara online.. boleh tolong inform tak untuk kemasukkan setrusnya

  82. kemasukan bulan januari 2015 buka

  83. afifah aziz says:

    salam.. saya ingin tahu.. masih boleh ka saya untuk sambung belajar untuk tahap 3 dalam jurusan fotofrafi.. saya terlewat memberitahu pengajar tentang hal ini kerana mempunyai hal kerja. adakah saya perlu mendaftar kembali atau tidak.. saya sudah pon selesai praktikal selama 3 bulan. jadi saya ingin meneruskan pengajian.. boleh ke?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title="" rel=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>