Permohonan Kemasukan Ke IKBN Sesi Julai 2010

Pernohonan Kemasukan IKBN Sesi Julai 2011 telah dibuka

Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN), Kementerian Belia dan Sukan mempelawa calon-calon yang layak untuk memohon memasuki IKBN di seluruh negara bagi Sesi 2/2010 Kemasukan Julai 2010.

Permohonan adalah terbuka kepada semua belia Warganegara Malaysia yang berumur 18-30 tahun bagi mengikuti Latihan Kemahiran peringkat sijil (SKM) Tahap 1 hingga 5, Persijilan JKKP dan Persijilan Suruhanjaya Tenaga (ST) di Institut Kemahiran Belia Negara, Kementerian Belia dan Sukan Malaysia.

Bidang Pengajian

  • Teknologi Mekanikal
  • Teknologi Automotif
  • Teknologi Awam
  • Teknologi Elektrik
  • Teknologi Elektronik
  • Teknologi Perkhidmatan Personal
  • Teknologi Tekstil dan Apparel
  • Teknologi Marin
  • Teknologi Makanan
  • Teknologi Fotografi
  • Teknologi Maklumat

Konsep Latihan

Konsep latihan di IKBN adalah berbentuk latihan bersepadu dengan pelaksanaan pendekatannya merangkumi latihan kemahiran (teori dan praktikal), keusahawanan, ketatanegaraan, kepimpinan, keagamaan / moral, sukan/rekreasi dan khidmat masyarakat.

Syarat Umum

  • Warganegara Malaysia
  • Berusia di antara 18 – 30 tahun semasa memohon
  • Berkelulusan sekurangnya Tamat Tingkatan 5
  • Belum berkahwin @ bujang
  • Sihat tubuh badan
  • Tidak pernah melakukan kesalahan jenayah dan penyalahgunaan najis dadah
  • Belum pernah mengikuti latihan kemahiran di mana-mana Institut Latihan Awam/Swasta (KECUALI calon yang memohon kursus ke tahap SKM yang lebih tinggi dari sedia ada atau kursus (Penjaga Jentera Elektrik A1 (SLC02) atau kursus Penjaga Jentera Elektrik A4 (SLC03)
  • Sanggup menjalani latihan sehingga tamat dan dikehendaki mengikut segala peraturan yang telah, sedang dan akan ditetapkan.
  • Pemohon yang sedang menjalani latihan dimana-mana institut latihan kemahiran dan belum tamat latihan/belum memperolehi sijil ketrampilan SKM tahap 2/3 atau 3/4 tidak dibenarkan memohon untuk tahap selanjutnya.
  • Pemohon yang tidak tamat latihan / disingkir dari mengikuti latihan dari mana-mana Institut Latihan Awam lain tidak dibenarkan memohon.

Kemudahan

  • Tiket penerbangan bagi pelajar dari dan ke Sabah dan Sarawak.
  • Elaun bulanan RM100 – RM300 sepanjang tempoh pembelajaran.
  • Penginapan, makan minum dan pakaian disediakan.

Lokasi IKBN

  • IKBN Sepang, Selangor
  • IKBN Dusun Tua, Selangor
  • IKBN Pertak, Selangor
  • IKBN Seri Iskandar, Perak
  • IKBN Bukit Mentajam, Pulau Pinang
  • IKBN Alor Gajah, Melaka
  • IKBN Miri, Sarawak
  • IKBN Kinarut, Sabah
  • IKBN Jitra, Kedah
  • IKBN Kuala Perlis, Perlis
  • IKBN Wakaf Tapai, Terengganu
  • IKBN Bachok, Kelantan
  • IKBN Chembong, Negeri Sembilan
  • IKBN Pagoh, Johor
  • IKBN Pontian, Johor
  • IKBN Temerloh, Pahang

Permohonan

  • Permohonan untuk masuk ke Institut Kemahiran Belia Negara ini boleh dibuat secara online di laman web Sistem Online Permohonan Kemasukan ke IKBN.
  • Sila rujuk Iklan IKBN untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai bidang kursus, sijil dan tahap, tempoh kursus, pusat IKBN yang menawarkan kursus, kelayakan akademik dan sinopsis kursus sebelum membuat permohonan.
  • Permohonan yang tidak mendapat apa-apa jawapan selepas 2 bulan dari tarikh semakan dianggap tidak berjaya

Tarikh Tutup

  • Permohonan kemasukan ke IKBN sesi Julai 2010 ini ditutup pada 18 April 2010.

Maklumat

  • Pemohon dipelawa mengunjungi mana-mana IKBN dalam sebelum tarikh tutup permohonan bagi mendapat pendedahan awal tentang program kemahiran yang dilaksanakan di setiap IKBN
  • Sila rujuk laman web interaktif Kementerian Belia dan Sukan atau laman web utama KBS untuk mendapatkan maklumat yang lebih terperinci.
  • Di samping itu sebarang pertanyaan boleh juga dibuat dengan menghubungi talian berikut 03-8871 3673/ 3404/ 3680/ 3685.

Keputusan

Semakan keputusan permohonan ke IKBN sesi Julai 2010 dijangka boleh dibuat mulai 1 Jun 2010.

99 thoughts on “Permohonan Kemasukan Ke IKBN Sesi Julai 2010

  1. [...] TERKINI : Permohonan Kemasukan Ke IKBN Sesi Julai 2010. [...]

  2. [...] This post was mentioned on Twitter by Putra Nilam, Shaz Nilam. Shaz Nilam said: ePutra – Permohonan Kemasukan Ke IKBN Sesi Julai 2010: Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN), Kementerian… http://bit.ly/anVQvN [...]

  3. kenapa x ley mohon?
    bile da isi borng n hntr pas2 buat semakan tiada rekod ditemui
    kenape ar?
    lagi satu skrng da x pki gred..
    die mengune kan + n -…..

  4. SELEPAS MENGAMBIL SIJIL SKM…BOLEH AMBIL DIPLOMA TAK??DARI ATAS SIJIL YG KITA DPT??

  5. npe ssah sgt nk isi borang ikbn
    da byk kli try nk isi tp xleh:(

  6. Social comments and analytics for this post…

    This post was mentioned on Twitter by shaznilam: ePutra – Permohonan Kemasukan Ke IKBN Sesi Julai 2010: Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN), Kementerian… http://bit.ly/anVQvN

  7. DLKM5 IS IT A DIPLOMA?

  8. sshnya mau issi….

  9. knape xleh nak hanta rekod…da hanta tapi ble nak cek balik xde rekod????
    da hantar 2 kali da…confius…takot da hantar tp x smpi…

  10. knp yg ssh sgt nk isi ni???
    da naik bengang duk isi byk kali..
    tp x de lam rekod..
    tarikh ttp da nk dkt..
    ishhhhhh…

  11. bkpo lmbt sgt niw…..td agy ltih dohhhhhhhhhhhhhh

  12. npe ssh sgt nak isi ni,tlong jwb..

  13. knpe susah sgt nk isi borang ikbn ni..
    dh hntar x thu jwpan..

  14. syarat kemasukan ke dalam ikbn dye x bagi tahu pown~

  15. SITTI ANNIA BINTI MARASAN says:

    bilakah tarikh untuk memohon bagi sesi pengambilan pada bulan januari 2011

  16. pelepah says:

    apa mcm maw isi borang on xtaw mane maw cri..?

  17. pelepah says:

    apa mcm maw isi borang pon xtaw mane maw cri..?

  18. bgung..aq says:

    mcm mna moo isi ni benda.. tuih.. susah…

  19. IKBN XADA COST SENI BINA KERR..
    MACAM MANA NAK MASUK KER IKBN ISI BORANG PUN DAH TAMAT TEMPOH

  20. Humairiey helizfy says:

    Aq pun same..ntah pyah bben0 nak isi ikbn ni..siap kne kire satu prsatu bnde yg bulat2 tu..myusahkn aq je..last2,aq fed up..x isi pun..mg mlang nsib aq..

  21. Humairiey says:

    Aq pun same..ntah pyah bben0 nak isi ikbn ni..siap kne kire satu prsatu bnde yg bulat2 tu..myusahkn aq je..last2,aq fed up..x isi pun..mg mlang nsib aq…

  22. Humairiey says:

    Aq pun same..ntah pyah bben0 nak isi ikbn ni..siap kne kire satu prsatu bnde yg bulat2 tu..myusahkn aq je..last2,aq fed up..x isi pun..mg mlang nsib aq..

  23. ble pgambilan 2011 bkak??

  24. azmina_aunie says:

    myesal nye..tarkh pmohonan dh dttup…blh x bkak lgi utk taun nie…pleezzzz…bminat sgt nk msuk…

  25. achu....... says:

    bila permohonan ntuk 2011 d buka,tak sempat nk mohon ntuk 2010 sbab trlupa lah,boleh bagi tahu…..

  26. ssh sgt nk mohon..bantu la kami yg ssh nie

  27. mohd nabil says:

    bila permhonan untk 2011 d buka????tlong jawb…..

    • kebarang kalian stg kwt huhu…
      jgn ssh hty..
      xpea tahun 2011 nie bt la lmbat2 cket..
      pas2 tnya la untuk 2012 plk huhuhu…

      • nur adilah md yusof says:

        x baik jwb cm2
        da r org2 tnye btl2
        wk jwb main2 plk!!! ish!ish!!!!….
        huhuuuhhuuu……

      • nur adilah md yusof says:

        xbaik r jwb cm2! dah ar orng 2 tnye btl2
        wk jwb main2 plk!! ish!..ish!…
        jwb ar myb,thn dpn kut…bln 1

      • nur adilah md yusof says:

        npe wk jwb cm2.. kan dy tnye btl2..

        cian dy hehehe….

        myb,utk permohonan utk2011 blh bt bln 1 thn dpn!!!!

        insya’allah………..

  28. nak tanye bile lagi boleh mohon ikbn nie lagi… kat ikbn ade yang kursus bekery kan…saya pening nak sambung belajar kat mane.. ingat kan nak masuk ikbn je tapi dah terlepas nak mohon… spm 2010 saye dapat 3 A,3B,2C,1D… agak2 leh mohon x nanti…

  29. slm
    sy nk tnye nie
    sy suda t’lpas untuk mohon ikbn
    cm ne sy nk mohon ny kmbali
    bleh ta?
    rayuan ke
    klo bleh sy nk kmasukkn julai 2010
    tolong jawab ye
    thanx

  30. mohamad shah bin zameri says:

    salam sejahtera…

    tanya jap, napew pemohonan saya nak masuk ke ikbn alor gajahnie susah nk dapat?

    dah 3 kali saya mohon tapi tak dapat2…
    saya harap sangatpihak tuan dan puan dapat menolong pemohonan saya sesi julai 2010 nie..
    harap maklom..

  31. mohamad shah bin zameri says:

    saya haharap pihak
    tuan, puan dapat menolong
    saya untuk layak belajar di ikbn
    alor gajah sesi julai…
    saya mempunyai sijil skm tahap 2
    dalam penyedian makanan…

  32. kenape susah nak mohon ni??
    borang xleh nk bukak??
    mcm mane nk mohon ni??

  33. sy pwn nk msk gk..
    tpy 2 la asl mnx x dpat..
    asl nk dpat borng dh hbis..
    cian sy kn3..
    klw blh 2 trngin gk la nk blaja cm owg laen..
    dok uwma lma2 dh bwink la..
    agk2 borng rayuan ble nk kuaq plk ek…

  34. thun dpan ada pegambilan pelajar baru x….
    untuk thap 3?sesi januari 2011?

  35. salam..sy nk tya borang kemasukan utk bulan julai xad ke??sy harap dpt sertai ikbn bulan julai ni..harap maklum…wassalam

    • Kemasukan bulan Julai 2010 sudah ditutup. Anda boleh cuba untuk pengambilan sesi Januari 2011 pula.

      • nur adilah md yusof says:

        ada x?? no tle yang boleh sy hubungi utk mendapatkan
        keterangan lanjut????? mengenai ikbn..
        hrap bls!!!!!………….

  36. nur adilah md yusof says:

    salam..sy nk tanye..pemohonan sy dh di terima oleh ikbn.
    tp, bila kah sy blh dapat surat tawaran utk ke ikbn sesi julai 2010 ne???? sy harap permohonan sy di terima oleh pihak ikbn…

  37. boleh thu bile pengambilan tuk sesi januari 2011?

    • nur adilah md yusof says:

      pengambilan utk 2011..
      blh bt bln 9 ne…
      wk x mohon ke utk sesi julai ari2???
      skg umur brpe???nk msk ikbn….
      hehehe………

  38. nur adilah md yusof says:

    salam… nk thu bla kah permohonan

    ikbn blh di buat??? harap bls!!!!!

  39. cmne nk mohon tok 2011 yew???

  40. bila intake untuk januari 2011?

  41. aku.. second intex bla???

  42. bukan rezeki..aku trima jak..hanya Allah jak tauk apa rezeki aku yang sterusnya…doa dah..usaha dah…ikhtiar dah..last skali tawakal serah ngan Allah. kali ada rahmat sebaliknya. Hanya Allah jak tauk benda ya

  43. umur 32 tahun masih ada peluang kha untuk ikut kursus? saya sngat berminat…

  44. salam mcm mna nk isi borang online dn bla trikh kluar kemasukan januari 2011

  45. norsiah asri says:

    bila pengambilan untuk seisi 2010

  46. norsiah asri says:

    berminat sangat nak sambung belajar di ikbn. bila ya pengambilan pelajar utk tahun 2011

  47. ble borang permohonan pengambilan sesi 2011 keluar?????
    sye ade sijil SKM tahap 2 dalam bidang senibina landskap..
    sye nk smbung tahap 3,4 di ikbn,chembong..
    sye arap pengambilan pelajar di ambil dari segi kemahiran dan minat yg ada pada seorang pelajar…
    sye lihat sesetengah pelajar hanya masuk saje tp minat xde…
    sye arap anda dapat mengambil pelajar yg mempunyai sijil SKM tahap 2 untuk menyambung tahap yg seterusnya…

    • Permohonan yang berikutnya dijangka akan dibuka dalam bulan September/Oktober ini.
      Diharap cadangan anda akan diberi perhatian oleh pihak yang berkenaan.

  48. cyprian jimmy says:

    saya nak tanya ni bila borang kemasukan sesi januari 2011.saya nk melanjutkan sijil sdia ada…ELEKTRIK-BWI(A.B.M) PENYEJUKBEKUAN DAN PENYAMANAN UDARA DOMESTIK-SKM1&SKM2

  49. nk tnyer 1 lg…kos mekatronik kt iktbn sepang de x…

  50. ops!gn tool n die k…

  51. pemasalahan pasal ikbn, atau nk tanya pasal ikbn call sy di 0134266343

  52. bila borang permohonan sesi 2011 kluaq arr..
    dok cari xjumpa2 lagi nie..
    minta tlong smua….

  53. a'ah..ble ek borang kemasukan ke ikbn sesi januari 2011 kuar?

  54. IKBN SESI JULAI.DAH TUTUP..SAYA XSEMPAT..BILA DIA BUKA BALIK YE..??SAYA PERLUKAN MAKLUMAT NIE..TERIMA KASIH..

  55. salam sya nak tnya skit borang tuk kemasukan januari akan dtg bla akan keluar ??

  56. saya nak sambung tahap 4 kat pagoh atau pun iktbn sepangmenggunakan skm tahap dua atau 3.bleh terangkan cara memohon.tq,,,

  57. asl xley nk isi ni…boring da……………

  58. Kalau dah terlepas untuk sesi januari 2011, bila pula akan dibuka untuk sesi julai 2011?

  59. MUHAMAD AZUAN says:

    ASSAKUMSY NAK TAYA BORANG NAKMASUK IKBN DAH BUKA KEBELUM SBB SY NAK MASUK 2010 NI YE HARAP REPLAYBALIK YE SY PYE NI YE

  60. susah la nk isi borang ny…brpuluh2 kly cba x bley gak…fedap la…ak nk mohon msuk pn ssah..

  61. [...] Related posts:Permohonan Kemasukan Ke IKBN Sesi Julai 2010 [...]

  62. assalamualaikum………………… ble tya tak ?? cam mana nak isi borang kemasukan ikbn ney???????????……………tlg la weiiiiiiiii

  63. cam mana nak isi borang ikdn sabah ek???????????

  64. kpe prmhnan sya di tlk

  65. sye nak mohon ikbn sesi januari2011 tapi permohonan sudah ditutup..
    mcm mane ye?

  66. adam fikri says:

    sy mau tye bile borang ikbn kemasukan sesi januari 2011 mahu smpai dirumah sy??

  67. kenapa Tiada rekod ditemui?

  68. saya nk tanya sya dah mohon kmsukan sesi 1/2011 dekat ikbtn sepang tapi xdpt umur sya gnap 31 thun dlm blan 9,adakah faktor umur sya xdpt smbung bljar.

  69. kursus kemahiran kat ikbn 18 bulan tu smpai skm tahap 3 atau skm tahap 1 je…..tlng la balas pntng ni

  70. da abez khusus thap 1 tp sume clon xdpat sijil..bleh x bt prmohonan msuk ikbn

  71. Dear ladies,

    Sesape yg ada kemahiran dan minat utk bekerja di salon boleh menghubungi saya. Posting di Pulau Pinang.

  72. salam…. permohonan untuk kemasukan 2011 ni ade lagi x??? bile yer??? harap reply cepat….

  73. [...] rujuk juga komen-komen di Permohonan Kemasukan Ke IKBN Sesi Julai 2010, Januari 2011 dan Januari 2012 sebagai [...]