Permohonan Kemasukan Ke TEVT & ILKA Ambilan Julai 2011

Permohonan Kemasukan Ke Politeknik, Kolej Komuniti, ILP, JMTI, ADTEC, CIAST, IKTBN, IKBN, IKM, KKTM, NATC

Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar (BPKP), Jabatan Pengajian Tinggi, Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia atau lebih dikenali sebagai UPU mulai tahun 2011 akan menyelaraskan pusat pengambilan setempat bagi kemasukan ke Program Sijil Dan Diploma Institusi Pendidikan Teknikal & Latihan Vokasional (TEVT) Dan Institusi Latihan Kemahiran Awam (ILKA) untuk mengikuti Program Sijil, Sijil Lanjutan, Diploma dan Diploma Lanjutan.

Institut dan Pusat Latihan

Institut dan pusat latihan yang terbabit adalah;

  • Politeknik
  • Kolej Komuniti
  • Institut Latihan Perindustrian (ILP)
  • Institut Teknikal Jepun (JMTI)
  • Pusat Latihan Teknologi Tinggi (ADTEC)
  • Pusat Latihan Pengajar Dan Kemahiran Lanjutan (CIAST)
  • Institut Kemahiran Tinggi Belia Negara (IKTBN)
  • Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN)
  • Institut Kemahiran Mara (IKM)
  • Kolej Kemahiran Tinggi Mara (KKTM)
  • Majlis Latihan Pertanian Kebangsaan (NATC)

Kategori Permohonan

Permohonan kemasukan ke TEVT dan ILKA dibahagi kepada kategori berikut;

  1. Lepasan SPM atau setaraf
  2. Lepasan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM)
    • Kategori 1 – Telah mempunyai Sijil SKM Tahap 1
    • Kategori 2 – Telah mempunyai Sijil SKM Tahap 2
    • Kategori 3 – Telah mempunyai Sijil SKM Tahap 3
    • Kategori 4 – Telah mempunyai Sijil SKM Tahap 4/ DKM
  3. Lepasan Sekolah Menengah
    • Kategori O – Memiliki Sekurang-kurangnya Kelayakan UPSR/ SRP/ PMR

Syarat Kemasukan

Permohonan kemasukan ke TEVT dan ILKA juga mempunyai syarat am dan khas yang minimum perlu dipenuhi.

Syarat Am

Calon perlu mempunyai kelayakan minimum;

  1. Warganegara Malaysia; DAN
  2. Boleh membaca, menulis dan mengira

Syarat Khas

Calon juga perlu memenuhi syarat kemasukan yang ditetapkan oleh pusat latihan atau institusi berdasarkan kursus yang dipohon.

Permohonan

  1. Permohonan kemasukan ke TEVT dan ILKA terbahagi kepada dua;
    • Calon yang mempunyai kelayakan Lepasan SPM atau setaraf
    • Calon yang mempunyai kelayakan Lepasan SKM atau Sekolah Menengah
  2. Permohonan dibuka mulai 10 Januari sehingga 4 April 2011.
  3. Sebelum membuat permohonan, calon perlu membeli nombor pin atau nombor unik ID dari Bank Simpanan Nasional (BSN).
  4. Calon-calon boleh memilih sekurang-kurangnya tiga kursus dan maksima lima kursus.
  5. Seorang calon hanya boleh membuat satu permohonan dan tiga kali kemaskini sahaja.
  6. Permohonan perlu dibuat secara online untuk

Tarikh Tutup

Tarikh tutup pendaftaran dan permohonan kemasukan ke TEVT dan ILKA adalah 4 April 2011.

Maklumat

  1. Maklumat di atas adalah sebagai panduan sahaja.
  2. Sila rujuk Laman Web Rasmi Kemasukan ke IPTA – UPU dan Maklumat Syarat Kemasukan untuk mendapatkan maklumat yang lebih terperinci terutamanya syarat khas kelayakan memohon bagi setiap kursus atau program pengajian.
  3. Sila rujuk Pekeliling Pengurusan Permohonan ke IPTA, TEVT dan ILKA sebelum membuat permohonan.
  4. Sila rujuk juga kategori Kementerian Pengajian Tinggi di ePutra untuk membaca komen-komen yang berkaitan.
  5. Sebarang pertanyaan sila hubungi UPU – Hotline : 03 8883 5858 atau Helpline : 03 8883 5848 atau Talian Am : 03 8883 5801/5802 atau Faks : 03-8889 4260 atau E-mel : [email protected]

124 thoughts on “Permohonan Kemasukan Ke TEVT & ILKA Ambilan Julai 2011

  1. utk lepasan PMR bleh ambil kursus ape

  2. jejariruncing says:

    apsal x timbul borang pun….

  3. [...] Permohonan Kemasukan Ke TEVT & ILKA Ambilan Julai 2011 [...]

  4. [...] This post was mentioned on Twitter by ePutra Nilam. ePutra Nilam said: ePutra – Permohonan Kemasukan Ke TEVT & ILKA Ambilan Julai 2011: Permohonan Kemasukan Ke Politeknik, Kol… http://bit.ly/hidJK2 [...]

  5. [...] Permohonan untuk pengambilan Julai 2011 telah dibuka dan melalui UPU, sila rujuk Permohonan Kemasukan Ke TEVT & ILKA Ambilan Julai 2011 [...]

  6. macam mana nak mohon nie???
    sya dah ada kod pin tp mcm mna nak guna????

  7. mcm mne nak mohon ke maktab perguruan??

  8. umur sy 19 .. ley sy mohon upu lg ??

  9. politeknik bpe kali pengmbilan dlm sthun?

  10. salam..kesian kat kwan sy..sy thu dia x memenuhkan syarat..wlaupn dia dpat 4 kredit dlam spm x smistinye x dapat msuk ipta..bagi lh peluan yg dapat 4kredit msuk ke ipta.

  11. salam sejatera….. sy mahu tnya macm mana sy mahu masuk politeknik ???? 1 lg ada tk bidang fesyan desing???

  12. cam mane sye nak jd cikgu sekolah rendah

  13. salam..cm mn sy nk msuk ke ikbn??

  14. salam..cam nm sy nk epply ikbn skunk ney..tlong sy

  15. semakan keputusan permohonan kemasukan ke ipta dan tevt akn diumumkan bila?

  16. salam..mcm mna nk thu kursus apa yg ada kt satu2 ikbn 2..??

  17. salam….nape sy nk ec borang ikbn xboleh???? dh try bnyak kali tp ada error,mybe salah no unik,telah didaftar atau salah kategori….. buat semakan tp ic 2 blum didaftarkan??? cmne ni???

  18. salam, kalau dia tulis camni :

    Maaf !
    i) Unik ID yang dimasukkan mungkin SALAH ATAU
    ii) Anda mungkin SALAH memilih KATEGORI permohonan. Sila klik Semakan Jenis Calon ATAU
    iii) Anda telah mengemukakan permohonan. Sila klik SEMAKAN / KEMASKINI

    nak buat camne ye?

  19. norafidah says:

    kalau tarikh da tutup mcm mane sy nak mohon ek???sy lmbt mohon la,..mcm mne nie?

  20. bagaimana check keputasan permohanan?

  21. salam. .mcm mne nk tahu keputusan permohonan kktm ??

  22. [...] Permohonan Kemasukan Ke TEVT & ILKA Ambilan Julai 2011 [...]

  23. bila keputussan ikbn sesi julai 2011 nak keluar..

  24. bile plak bleh apply ikbn?kena tnggu tahun dpan plak ke?…

  25. saya da terrrrlwt utk phn sesi julai2011 bila permhnan bg sesi lain akan dkluarkan???

  26. salam saya pnya upu pun x ad dlm data pdhal da isi,,,,,,,,,,kalau rekod x ad dalam data saya msh bley mhn lg x?????

  27. EZATY GIRL says:

    KNE TUNGGU SMPAI BILA 2 YE…???BOLEH SY THU???

  28. bila tarikh keputusan pemohonan Tevt dan ILKA bagi sesi 2011 kita dapat tahu?

    yang ada sekarang cuma keputusan ke Ipta saja, seperti universiti.

  29. salam. BILAKAH TARIKH PENGUMUMAN SEMAKAN PERMOHONAN UNTUK KEMASUKKAN KE TEVT DAN ILKA??? SAYA TGAH TNGGU TAWRAN DPD KKTM NI..TAPI TAK TAHU BILA TARIKHNYA BOLEH DISEMAK..HMMM…HARAP SESIAPA BOLEH BANTU

  30. Kecik6281 says:

    assalam,boleh saya bantu saya,siapa tahu bila kemasukan TEVT & ILKA akan keluar saya lama tunggu,somebody can help me !

  31. Kecik6281 says:

    As'salam. SESIAPA BOLEH BANTU SAYA,BILA SEMAKAN PERMOHONAN UNTUK KEMASUKAN KE TEVT DAN ILKA AKAN KELUAR,LAMA SYA TUNGGU,HARAP JUGA SESIAPA BOLEH BANTU..

  32. kecik6281 says:

    As'salam.SIAPA BOLEH BANTU SAYA,SAYA INGIN TAHU BILA PERMOHONAN KEMASUKAN TEVT DAN ILKA AKAN KELUAR !SUDAH LAMA SAYA TUNGGU .PLZZ TLG SYA..

  33. mira leeyana says:

    sy dh bt permohonan tp bla erk trikh kemsukan dy kte dpt thu???

  34. ada permohonan terbaru x utk kemasukan bahagian kemahiran ni…? bila lg intake ya?

  35. nur syahirah husin says:

    nak tanye la..!ikbn nie nak berape kelulusannye..?klau x kesah berape kelulusannye npa sye x dapat..?mcm mne nak wat rayuan,,…?

  36. noor hazwani zakaria says:

    nk tanya la… cm aner nk buat rayuan bg politeknik utk sesi 2011.. sudah puas sy cuba
    tp masih lagi x boleh.. tolang sy ea???

  37. salam..nk tnya ni..mcm mna nk buat rayuan IKBN?ble tarikh rayuan boleh dibuat?

  38. salam..nk tnye ni..mcm mne nk buat rayuan ikbn?ble trikh rayuan boleh dibuat?

  39. BLH X HNTAR KT EMAIL SY BLE LG ADE INTAKE UNTK PGMBLAN SETERUSNYA UNTK MSK KE IKBN….PLEASE

  40. blh tlong x sent kt email sy ble lg ade intake baru utk msk ikbn….sesi pgmblan baru dan tarikhnya

  41. saya nk tanya..boleh x nk mohon ikbn lagi tau un ape2 jew yg berkaitan ngn pelajrn kemahiran…

  42. sy nak tahu bila akan dibuka lagi permohonan utk masuk ke adtec???

  43. SSAH GLER R NK MHON IKBN..HMMMM

  44. mohon jer y lem………huhu

  45. mcm mne nak isi pemohonan baru ke politeknik??saya terlupe nak isi ari tu skg dh terlepas..cm ne nak isi balik untuk ambilan disember???tolong la…

  46. WIWID WAHIDA says:

    saya sudah membuat rayuan politeknik.adakah saya memenuhi syarat untuk subjek kejuruteraan.tapi adakah saya masih layak jika subjek bi saya cuma dpt D,,,tapi saya dpt 3A,,,saya ad 5c+,,,,,,,,adkah kemukinan saya boleh mendapat politeknik,,,KOMEN,

  47. selepas kmasukan ke ikbn ambilan julai, bila plak kmasukan yg seterusnya?

  48. bile tarikh permohonan baru untuk sesi seterusnya

  49. kalau permohonan ilp dan ikm untk blan disember bila???

  50. waris pelajar kk says:

    bilakah keputusan kemasukan untuk Biasiswa 1MD yang hangat diperkatakan. senyap aja……jangan lupa, masih ramai yang mengharapkan dan menunggu, jangan menghampakan……

  51. da penin g cri borg permohonan ikbn utk kmasukan julai 2011 tp nape xdpt pon??? esk da bln julai,,,tlongggggggggggggg…………………………….

    • permohonan kemasukan julai adalah melalui upu & permohonan dah lama tutup.
      tunggu la permohonan kemasukan januari pula blh mohon terus di ikbn

  52. lma btol..kna tggu tahun dpan ke??

  53. kna tggu thun bru ke??

  54. nurul amani says:

    bila kemasukan bru ke ikbn plak…bagaimana nk mohon…

  55. nurul amani says:

    permohonan ikbn bila plak dkeluarkan n bgaimana nk mohon,,,,,

  56. nur fazielyana says:

    cm ne nk mhon ikm,ikbn,ilp niy,,,? pnt da cri

  57. mcam mane nak mohon ILP ni..dah cari dah tapi tak jmpe borng pmohonan nyer..pning kpala fkir kn pemohonana ni..

  58. bila boleh masuk ikbn , kitaorg dah banyak kali masuk on9 ikbn punya website tapi tak dpt mohon masuk because kitaorg dah lepas mohon bln julai punya ikbn ,bila boleh mohon lagi kat ikbn situ?

    • mungkin permohonan akan dibuka dlm bulan okt nanti sebab tahun lepas pun januari intake dibuka dlm bulan okt
      srkg ini yg ada di ikbn adalah permohonan kursus golf

  59. salam..biasenye lau kte mhon ikbn,adakah phak ikbn yg akn tentukan dmna kdudukn tmpt kte bljar nati??

  60. MOHD NAZREEN NUR BIN MAZLAN says:

    Bagaimana saya hendak memohon diploma fabrikasi logam dan mendapatkan borang permohonan bagi intake januari 2012

  61. madeline anak likong says:

    saya lepasan skm, tapi saya nak ambil diploma kat politeknik..bila lagi kemasukan tahun 2012???

  62. bila tarikh permohonan ilp untuk sesi 2012 (januari&julai), dh cari tp tak jumpa.

  63. berapa lama surat iringan politeknik sesi Disember boleh sampai?

  64. ble bkak kmasukan sesi julai 2012

  65. mcm mane nak mohon kemasukan sesi julai untuk kemahiran elektrik. borang permohonan tak jumpa2 ni. tolong ea

  66. salam …
    sy lpsan spm taun 2011
    sy tlh buat ryuan untuk msk politeknik tp msh xdpt lgi ..
    kalu bi sy e mmg xdpt msuk politeknik k ?
    sya nk sngt bljar ..

  67. salam…sy nk tnye, bile borang
    kemasukkan ke ikbn sesi julai akan keluar yea..????

  68. salam..sya ada 3 pertanyaan…(bantu sya ya)
    1.kalau kta lpasan skm dlm bdang jahitan pakaian wanita thp2 dan kta mhu smbng thap3 kt ikbn perlu ble no pin ke..??
    2.dapat tak sye mohon untuk sesi2 ni..??
    3.kalau kta sdah ditawarkn kursus,kta perlu bayar apa2 tak..???

    terima kasih bnyk2 jika kmu menbalas pertanyaan sye dan membantu sye ye,,

  69. bleh erk bantu sya..cmner nak buat rayuan untuk ciast VTO..

  70. bile pengambilan ke ikm sesi julai 2012/

  71. salam . cmne nk msok ikbn nyh ea ? cm na nk dpt borng .. x jmpa2 pown borng ? cm na nk cri ea ??

  72. salam . kemasukan bulan julai 2012 ada tak ??

  73. [...] diuruskan sendiri oleh Bahagian Pembangunan Kemahiran Kementerian Belia dan Sukan. Manakala bagi pengambilan sesi Julai dikendalikan oleh Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar (BPKP), Jabatan Pengajian Tinggi, [...]

  74. macamm mna nak mohon? borang online pun tade ni

  75. nak tanya sta ada skm tahap 1 dan 2.
    tidak mempunyai spm…pmr ada la.
    layak tak untuk memohon?
    dan kalau tidak layak…
    boleh x syor kan tempat mana untuk sambung?
    thanx eputra. :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title="" rel=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>