Pandangan Mengenai Tingkatan Enam

Pada 5 Mei 2010 ini dijangka tawaran kemasukan ke Tingkatan 6 2010 akan diumumkan. Mereka yang memenuhi Syarat Kelayakan Masuk Ke Tingkatan 6 2010 akan mendapat tawaran untuk memasuki Tingkatan 6 Bawah dan seterusnya menduduki peperiksaan STPM. Saban tahun tingkatan 6 ini seolah-olah menjadi pilihan terakhir bagi para pelajar lepasan SPM untuk menyambung pembelajaran mereka. Malah ada yang ragu-ragu untuk masuk semula ke sekolah bagi mengikuti kelas tingkatan 6.

Sehubungan dengan itu sebagai panduan kepada mereka yang sedang menimbangkan mengenai Tingkatan 6, dipaparkan petikan artikel tulisan seorang guru yang pernah disiarkan di Harian Metro bertajuk Ubah Persepsi Tingkatan Enam seperti berikut;

Pembelajaran di tingkatan enam adalah taraf tertinggi dalam sistem pendidikan sekolah di negara kita. Pelajar yang terpilih akan mengikuti pembelajaran mereka selama dua tahun dan diakhiri dengan peperiksaan awam Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM). Namun demikian, sudah sekian lama masyarakat mahupun di kalangan pelajar sendiri yang menganggap belajar di tingkatan enam bertaraf rendah dan membuang masa.

Pandangan negatif itu menjadi fobia kepada sesetengah pelajar dan mereka yang terpilih ke tingkatan enam seolah-olah mengalami perasaan rendah diri kerana rakan lain layak ke kolej matrikulasi, politeknik atau institusi pengajian lain. Tanggapan umum ialah pelajar tingkatan enam terdiri di kalangan mereka yang tercicir untuk ke IPTA.

Sesungguhnya persepsi itu mesti dikikis segera kerana sistem pembelajaran di tingkatan enam adalah gerbang kedua untuk ke universiti. Pendapat mengatakan peluang pelajar tingkatan enam untuk melanjutkan pelajaran ke universiti adalah tipis boleh dipersoalkan. Jika kita perhatikan syarat kelayakan ke IPTA, kita dapati syarat minimum kelayakan masuk termasuk mempunyai STPM. Di samping itu, ada beberapa kelayakan lain yang setaraf dengannya seperti sijil matrikulasi, diploma, A-Level atau kelayakan lain yang diiktiraf.

Jadi, di sini jelas menunjukkan kedudukan STPM dimiliki pelajar tingkatan enam diiktiraf kerajaan. Mungkin tanggapan negatif itu berpunca daripada kebanyakan pelajar cemerlang melanjutkan pelajaran ke pusat matrikulasi. Situasi sebegini menjadi sindrom kepada pelajar yang gagal ke matrikulasi untuk menerima kemasukan ke tingkatan enam lantaran berasa malu kepada rakan. Inilah fenomena saban tahun pelajar tingkatan enam, berasa diri terpinggir dan tercicir.

Di samping itu, ada sesetengah pelajar beranggapan tempoh dua tahun di tingkatan enam terlalu lama dan mereka perlu benar-benar bersedia sama ada dari segi mental dan emosi untuk menghabiskan pembelajaran. Apatah lagi belajar di tingkatan enam pelajar masih terikat dengan peraturan dan disiplin sekolah sebagaimana pelajar junior lain. Belajar dan berada di bawah satu bumbung yang sama dengan pelajar tingkatan lain meninggalkan ‘rasa terpencil’ dalam sanubari mereka.

Sebenarnya keadaan berkenaan tidak timbul langsung jika pelajar menyedari mereka sebenarnya berada di gerbang universiti. Soal di mana kita belajar tidak penting. Yang perlu pelajar fikirkan bagaimana untuk merangkul kecemerlangan. Kesedaran dan komitmen menjadi tunjang dalam menjana kejayaan dalam mana-mana sistem pembelajaran. Belajar di mana-mana sebenarnya sama saja kerana tiada jalan mudah mencapai kejayaan.

Memang benar kejayaan itu milik semua, tetapi yang berusaha keras saja mampu mencapainya. Jika kita meninjau prestasi pencapaian pelajar STPM setiap tahun, ia menunjukkan kualiti sangat tinggi dan sentiasa berlaku peningkatan dari segi peratusan kelulusan. Hal ini menggambarkan pelajar tingkatan enam mampu muncul cemerlang sebagaimana rakan mereka di matrikulasi, politeknik atau kolej swasta.

Belajar di tingkatan enam banyak kelebihan. Antaranya pelajar akan mengikuti pembelajaran secara sistematik berdasarkan kurikulum Kementerian Pelajaran bersesuaian dengan kehendak IPTA dan IPTS. Dokongan kuat dan sentiasa di bawah bimbingan guru juga adalah faktor utama membolehkan seseorang pelajar itu mencapai kejayaan cemerlang. Hal itu tidak ada pada rakan mereka di matrikulasi atau di pusat pengajian lain kerana mereka terpaksa lebih berdikari.

Tingkatan enam adalah landasan terbaik untuk seseorang pelajar ke universiti. Sebenarnya peluang pelajar tingkatan enam melanjutkan pelajaran ke universiti lebih terbuka berbanding lepasan diploma. Ini kerana lepasan matrikulasi dan diploma tidak secara automatik layak ke universiti jika mereka gagal mencapai merit dan kelulusan ditetapkan.

Perlu diingatkan, pembelajaran tingkatan enam diadakan bukan untuk menampung pelajar yang gagal ke IPT, sebaliknya sistem pembelajaran tingkatan enam itu adalah wadah terbaik untuk pelajar mempersiapkan diri bagi menghadapi cabaran lebih luas yang bakal mereka tempuh di IPTA/IPTS.

Justeru, selama dua tahun di tingkatan enam membuka ruang dan peluang kepada pelajar untuk merenung diri dan menilai kemampuan sebenar ke arah masa depan yang lebih cerah. Halangan dan cabaran di tingkatan enam adalah jalan mudah ke universiti.

Ini kerana mereka yang memperoleh kejayaan cemerlang dalam STPM, laluan ke universiti amat mudah dan mampu menyesuaikan diri untuk mengikuti pembelajaran di universiti. Apa yang penting, pelajar harus bijak merancang pembelajaran dan mesti sentiasa bersedia dari awal. Kepahitan dan kegetiran pelajar mengharungi masa dua tahun di tingkatan enam memerlukan ketabahan dan kecekalan. Tetapi, semuanya adalah lumrah ketika belajar.

Ingatlah wahai pelajar pesanan Imam Syafie yang antara lain berkata, “Ilmu itu umpama ladang, maka berbanggalah kamu dengan ilmu. Dan jangan sampai kamu kehilangan ladang kebanggaan itu. Tuntutlah ilmu sebanyak-banyaknya walaupun terpaksa berkorban dan menderita. Mungkin suatu hari nanti apabila engkau menghadiri suatu majlis dan engkau yang memimpinnya, maka engkau akan menjadi kebanggaan majlis itu.”

Sesiapa yang tidak pernah merasakan pahit getir menuntut ilmu, meskipun sedetik, tentulah ia akan terjerumus ke dalam kejahilan seumur hidupnya. Demikianlah, betapa pengalaman getir ketika belajar adalah ubat mujarab untuk mencapai kejayaan cemerlang dalam pelajaran.

Sesungguhnya sistem pembelajaran tingkatan enam masih boleh dipertingkatkan dengan lebih baik. Antaranya ialah mengadakan sistem kolej seperti pusat matrikulasi. Setiap negeri dibina satu kolej pra-U untuk menempatkan pelajar tingkatan enam. Ini tentu meninggikan imej dari segi fizikal dan mampu memantapkan emosi pelajar. Selain itu, pelajar tingkatan enam seharusnya lebih kerap dibawa melawat sambil belajar di universiti untuk memberi pendedahan awal kepada mereka mengenai suasana kampus universiti. Ini tentu merangsang minat pelajar untuk belajar bersungguh-sungguh.

Di samping itu, tenaga pendidik ditugaskan di tingkatan enam hendaklah dipilih daripada kalangan guru yang berpengalaman luas. Ini penting untuk meyakinkan pelajar bahawa mereka berdepan dengan tenaga pengajar berkebolehan tinggi yang sekali gus mencambah semangat meneruskan pembelajaran.

Hakikatnya, semua peluang belajar seharusnya dimanfaatkan sebaik mungkin dan jangan memperkecilkan keupayaan diri sendiri lantaran kita gagal masuk ke pusat matrikulasi. Tiada halangan, hanya peluang. Itulah yang boleh kita katakan mengenai kelebihan pelajar di tingkatan enam.

Kata penulis motivasi Alias Muda, “Setiap orang dilahirkan unik bukan saja dari segi rupa paras, tetapi juga dari segi potensi diri. Keunikan inilah yang menjadikan seseorang itu lain daripada yang lain, hebat dan istimewa.”

Sumber : Harian Metro

272 thoughts on “Pandangan Mengenai Tingkatan Enam

  1. erm… sekarang ni bdk2 dah kurang nak masuk form6. diorang lebih rela masuk politeknik sbb akan datang politeknik akan di naik taraf jadi universiti, baru ada standard katanya.

    tapi pada aku yg pernah masuk form 6 ni, cara pembelajaran dia sama mcm tingkatan lain,

  2. husna, setakat matrik atau diploma bukanlah penentu masa depan. yang penting adalah kursus yang akan diambil di peringkat ijazah. dan pelajar tingkatan enam lazimnya lebih mudah memperoleh kursus 1st choice mereka ketika mengisi borang upu selepas stpm nanti.

    memang dijamin mendapat tempat ke universiti dengan matriks, tapi pointer 3.5 pun boleh jadi dapat kursus lelong jugak… pengalaman ramai kawan dpt pointer matrik 3.5 tp akhirnya ambil kursus sains komputer dll yg bukan pilihan malah tiada kena mengena pun dengan pengajiannya semasa di matriks.

    sedangkan kalau ambil stpm, pointer 3.0 pun peluang masih cerah untuk dapat kursus 1st choice. sebab apa/ tak kiralah aliran sains atau sastera, stpm memang sgt mencabar. tapi cabarannya berbaloi kerana ia akan mematangkan anda di peringkat universiti.percayalah, apabila anda berjaya masuk universiti, anda akan sedar perbezaan jelas assignment hasil pelajar tingkatan 6 dengan pelajar matrikulasi.

  3. kiew siong ling says:

    amat bersyukur berpeluang membaca artikel yang amat meberangsangkan ini. Artikel ini telah mengubah persepsi saya terhadap tingkatan enam. kini, saya mempunyai keputusan yang sangat kukuh terhadap pengajian lepasan SPM. saya sudah bersedia untuk menempuh segala halangan yang bakal diceburi. Sekian.

  4. boy_akuredha says:

    sokong anex..ada betulnyer dlm point sebgitu

  5. HELP ME!!! says:

    Kat USM,awk amik cos ap dan???

  6. i didnt study form 6.. went straight to college =)

  7. stuju dgn anex, rmai ckp score pointer 3.5 kat matrik belum tentu boleh pilih course yg dminati. Rasanya, bbanding dgn matrik, f6 lgi bagus (skadar pndangan peribadi)… ..Apa apa pun tak kira blajar d mna , perfomance yg pnting. Kena bsemangat dan bersedia. ‘Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih’..terima kasih atas segala informasi yg bguna 🙂 sangat2 menghargainya…

  8. aku nk kongsi cket ngan korg. spm aku biase je.adela 9 kredit.tp stpm blh dpt 3.73…..alhamdulillah.blaja f6 ni best..dgn ckgu da mcm kwn2…tp still jg adab dgn ckgu.n rmai ckgu komen,f6 x byk tmbulkan mslh.korg blh survey kat mn2 skola pon..so,aku x stuju 98% bdk f6 b’mslh.

  9. aku spm biase je..alhamdulillah,stpm 3.7

  10. emm, dulu mmg niat nak msuk tgkatan 6. Tapi lepas dgr cikgu kata , budak sbp jangan memalukan sekolah sbb masuk tgktn 6 (x msuk ipta @ matrik) .Terus tukar pkiran, form 6 jd last choice.

    • knp mesti nk malu degn ting 6?? x semestinya pelajar ting 6 tu bdk2 low… ada sesetengah yg dpt dip tp sbb nk cepat ke ijazah mereka pon masuklah ting 6…jgn memperlekehkan bdk ting 6… mungkin cikgu kamu tk mahu kamu terkandas tanpa sijil..mungkin?? sbb org ramai kata sapa yg x study btol2 masa ting 6 ni mmg habis lah…

  11. berbanding dgn dulu, mmg diakui stpm mmg bgs sbb hanya pelajar yang terpilih sahaja yang boleh melanjutkan pelajaran ke tingkatan 6 tp sekarang tingkatan 6 hanya utk pelajar yg tdk dpt menyambung pljrn ke mana2 institusi tinggi yang lain.. betapa sng nya msk tgktn 6 hinggakan disiplin pljr amat teruk. Sehinggakan sggp membuli junior dan mgkn jgk ini disebabkan perasaan "terkejut" kerana tiba2 dpt smbg pljrn padahal spttnya tdk lyk pun utk menyambung pljrn… Pelajar tingkatan 6 mmg ada jgk yg elok disiplin nya tetapi 98% x elok. Apabila msk ke ipta/ipts disiplin bdk tgktn 6 plg tdk dpt dibendung…Sy tertanya2 knp tgktn 6 sng2 shj dpt msk dan perkara seperti inilah yg akan membuatkan institusi pelajaran dan disiplin pelajar di Malaysia amat tidak dpt dibendung. Sekaligus, perkara spt ini akan membuatkan pljr tgktn 6 sentiasa dipndg rndh…

    • cuci skit otak tu…..jangan hina fm6…buang ja fikiran negatif tu…skolah dya ja yg tak bdisiplin….skolah kmi fm6 tidak mempunyai ciri2 yang anda katakan.terima kasih

    • 98% ??? MANA DAPAT FAKTA NIYH HA?? HINA BETUL AWAK PANDANG BUDAK2 FORM 6… MENURUT PANDANGAN SAYA.. KOMEN AWAK NIYH LANGSUNG TAK MEMBINA.. SANGAT TERUK!!

    • chiQue lamborghini says:

      upss..sory.I got the wrong column.

  12. hai saya nak tanya kalau nak dibandingkan lepasan stpm dengan lepasan matrikulasi yg mana peluang lebih cerah nak ke terpilih ke ipta..katakan la kalau lepasan stpm tu pointer rendah kiranya susah ka nak dapat masuk ipta..sistem pemilihan ke ipta ni mengutamakan pelajar matrik ke stpm?

    • kementerian pelajaran lebih mengutamakan stpm, baru plejar matrikulasi..kalau utk pemilihan kemasukan ke ipta. tapi, yg mne 1 ada peluang lebih cerah…dua2 ada. yg pnting..mcm mne cara kte bljr.

  13. boy_akuredha says:

    salam.sy ni cuma nk kmen sket psal tnggpn org laen psal t6. sy hairn nape rmai lg msykt slalu anggp t6 ni last choice atau 'penyudh terkhr" dan t6 ni seolah2 xder quality nyer…sbnarnya bnyak kualiti t6 ni yg slalu org x nmpk..mgkin bg stud yg cmrlang diaorng akn kata t6 ni "x pandang ler" tp bg stud yg mngkin x perform well dlm exm, inilah ubat dn solution yg tept buat diaoorng…t6 adlh wadah buat they all bg improve and produce new reslt utk letakan mereka dlm satu stndrd tersndiri..mngkin bg stud yg terer2 blaka, diaorng pegi ler dgn uni or matriks tp utk grooup2 "the special one" (sedp didengar) ini medium utk mereka buat anjkn paradigma bg masuk ke ipt dengn reslt yg steady dan kukuh dlm menjmin masa dpan..insyaAllah….

    • sarah iman says:

      salam..btul ckp boy…sy spm Alhamdulillah straight n dh wat keputusan lepas spm taknk masuk form six..Tapi lepas godam2 website baca informasi sana sini..kena kaunseling..then barulah sy nampak kebaikan form six berbanding matrik,,asasi,,,n diploma..skrg ni InsyaAllah akn sambung wat form six… >.<

  14. stpm kalau pointer bawah 3.0 susahlah nak masuk u…

    tp kelebihan f6 :

    *kewangan : memang paling jimat, dan kalau berani ambil risiko boleh kerja part time masa lower 6, dapat kumpul duit nak masuk universiti tym degree. diploma byk abis duit 3 tahun, matriks pula ada belanja keperluan diri dll… stpm beli buku je.. kdg2 takyah beli, ada je senior baik hati bg pinjam buku.. aha.

    *dua tahun ke? serius rasa macam sekejap je. setahun setengah lebih tepat lagi. rata-rata bekas pelajar tingkatan enam akan ckp masa kat form 6 best woo… yg seksa masa nak exam je. tp lepas exam kelegaannya tak terkata… free plak setengah tahun sebelum masuk u.. hehe. boleh kerja cari duit lagi..

    * budak sekolah? hah, cuba tanya cikgu-cikgu form 6.. dorang takkan treat kita macam budak bawah umur lagi… siap boleh jadi member dgn cikgu2.. haih. teringat kata cikgu disiplin skola aku. " budak form 6 takde masalah sgt, paling paling pun masalah dating"..hah, kan dah ckp, budak f6 ni 'matang'. hihi.

    ehe. ikut koranglah nak pilih. jgn menyesal, sudah!

    (aku dah masuk universiti, USM lagi..! :D)

    • awak untung la…dknli sbgai kaum yng bjk dn kuat berusaha…

    • Dan, Saya sokong awak. Satu lagi kelebihan f6 iaitu peluang mendapatkan pekerjaan. Lepasan STPM lebih senang dapat peluang pekerjaan. Saya pun lepasan f6 juga. Cikgu-cikgu kat sekolah saya tak layan pelajar f6 macam 'secondary school student" tp "high school student". Tapi ikut suka ati korang la..

      (saya pun dah masuk universiti juga peringkat sarjana lagi…. :D)

  15. boy_akuredha says:

    kalau nk citer pasal maslah bebudk f6, cuba bnding ngan budak mtriks dn budak u..bukan nk tunding jari tp nak cari konkulsi…slalu dengar masalah couple, dating, sosial, vandlisme, dn sbgainya dlm tv ke akhbar..yg kuar budak kolej, budak u, and sikit2 matriks…nk kata bdak f6 x bagoz displin x bley..pikir arr, bdk f6 x mcm budk u ngan matrik..jauh dri ibubapa..kurang dia punya pengwsan, kurang ingtn dan kesedran tntng tngjwab anak trhdp ibubpa(blajar rajin2 naik nma keluarga)…bdak f6 la paling rpt ngan fmily…golongn ni la yg x slalu timbul maslh..sbbnyer keluarga ada disekeliling utk memberi tgran ataupown ingtan…bnyak faedahnya…

  16. sokong boy!!!!

  17. ak bngge dgn f6..

    • siti kunn says:

      Skrng neh aq dh yakin…dngn info yg aq dpt, aq akn smbung f6.. moga2 aq dpt pointer yg bagus.. hihihi

  18. Jensen_Ross says:

    de sespe blh bg komen ttg stpm…susah sgt ke smpi xleh catch up especially dak science stream?????

  19. aku malah nk pk bnyk…f6 adlh tmpt trbaik!!!cba lh atasi budak2 mtrik n diploma..kita buktikn…ok????

  20. Jensen_Ross says:

    bleh sesapa tlg saya x? terus terang lar, spm sye x brape bgus…dsebabkn tu sye x dpt msk matrik…sye pk nak mik form6 tp my aunt&cousin kte susah sesgt!!! kne jd book worm la kirenyer….tp ble sye bca pndngn kowng….it's seems like nt as tough as dey said….

    so sesape yg de pnglaman in form 6 xspecially in science stream…plez help….

    tlg bg kowngnyer pndpt…..plez!!!

    • so what…………

    • Memang kalau dibanding dengan science stream F6 susah berbanding dengan science stream kat matrik tetapi bila result stpm (science stream) just 3.0 pointer banding dengan result science stream matrik yg 3.5 pointer. STPM lebih dipandang tinggi dan laku berbanding matrik. kalau f6, belajar semua kemudian exam (susah juga nak ingat semua rumus/fomular/kimia) tapi kat matrik, belajar sikit, exam pas tue tak belajar benda yg sama sebab itu senang-senang jak dapat 3.5 pointer kecuali pelajar tue tak belajar mestilah susah.

  21. btol ke klu dpt pointer 3.5 kat matrik blom menjamin untuk mendapatkan kursus yg dipilih..rsenye tdk kot…cgu sye ckp…klu kekal kan 3.5…cerah la mse depan…plez komen….

  22. asalamualaikum.. sya da soklan nie.. result sya taklah teruk sangat n sya dpt tawaran matrik.Tapi, parent plak suruh masuk f6.. Frankly, f6 is my las choice.. bila baca komen anex tadi, betul ke pointer 3.5 (matrik) pun susah nak dpt kursus 1st choice? tolong ar., sya keliru sesangat nie.. yg mana satu patut sya pilih??

  23. WINA, ramai yang non-bumi, xspecially chinese (am not being racist~) yg straight a, berkepul2 ‘a’ die masuk f6. sbb dyeorg sndri taw kualiti n save $$ =). so takde ruginya kalau kita dapat blmbak ‘a’ tp masuk f6. coz stpm good quality meh! ada kes, murid yg tlg betulkan cikgu punya calculation yg slh~

    HAJI, ada sgt banyak kes, even yg 3.8 pon tak dapat first choice dia, in some cases la.

  24. salam,

    haji, situasinya begini. disebabkan ramai yg beranggapan mcm cikgu awak tu, sebaik saja dpt keputusan 3.5, mereka rasa layak untuk isi kursus-kursus popular spt farmasi, perubatan dan kejuruteraan sbg pilihan pertama. tp ketahuilah di luar sana persaingan sangat sengit. sebab itu bila keluar keputusan UPU, mereka hanya dapat kursus lelong.

    wina, wina nak ambil pendidikan ke? tak rugipun kalau ambil tingkatan enam. ada perbezaan jelas tangga gaji bagi guru yang pernah ambil stpm dan yg tak pernah.

    tambahan, pelajar tingkatan enam wajib mengambil Pengajian Am. dan subjek ini sangat membantu pengajian dalam kursus-kursus wajib semua IPTA seperti Hubungan Etnik, TITAS, dan lain-lain… bagi yang memohon jawatan dalam sektor kerajaan spt Pegawai Tadbir Diplomatik ( PTD ), pengetahuan semasa belajar pengajian am akan banyak membantu berbanding mereka yang tidak pernah mempelajarinya.

    p / s : sukar nak tunjuk faedah tingkatan enam secara jelas, tetapi, apabila sudah memasuki universiti atau telah bekerjaya nanti, STPM yang dipandang remeh semasa kita masih belasan tahun ini akan sgt-sgt membantu. insya allah.

    belajar untuk masa depan, bukan untuk memikirkan apa orang fikir tentang kita sekarang. 🙂 harap membantu.

  25. ex___frm6 says:

    bg pndpt ak,form6 mmng yg trbaik…mmg mula2 rs sush ckit nk bwk subjek dia tp bla dh nk dkt dgn exam,rs senang je..nk dpt pointr 3.o keats sng sgt..lg pn bla isi upu,mmng sng nk dpt twarn ke ipta dgn pointr sekurng2 2.3..tp 2.3 2 kos yg biasa lol…nk yg ok kna dpt 3.0 keats..ak yg hnya 3 krdt time spm dlu,ckrg dh bley jd stdnt upsi…sdngkn mmbe2 ak di poli bt diploma pn blom abes lg…renung2kn..:))

    • sye pon nk mrsa jgk msox u…tp btol ke klu time spm met n bi xkredit susah nk msuk u????pless need answer k..sye dax bru..

  26. spm ari tu sy dpt 7a2b . aliran sastera . ada mintak uitm , ump , upsi n maktab . tp dok mgharap dpt maktab. rugi ke kalu sy ambik f6 kalu 7a ??

  27. assalamualaikum..
    hehe,
    “seronok”tengok korang saling tunding jari..
    tentang isu form 6 nie..
    entah la..
    susah nak cakap..
    ramai yg anggap form6 nie pilihan terakhir..
    termasuk la aq..
    tapi biler pk2 blik..
    form 6 la pilihan utama tok aq sentiasa dekat ngan family..
    bukan anak manja..
    tapi dalam usia nak meningkat remaja nie..
    macam2 masalah sosial terbentang luas untuk kita..
    tapi..
    x kan la kita nak sentiasa harap pada ibu bapa untuk betulkan kesalahan kita
    kita patut pk lah sendiri..maner baik mana salah..time 2 kita da cukup dewasa tok ber pk..
    aq nie pelajar lepasan spm 2009..
    dan aq masih meletakkan pilihan utama aq pada
    maktab guru
    upu
    unikl miat
    unitar
    n last skali form 6..
    tapi x kisah la maner2 aq tercampak..
    yg penting study jep elok2..
    sumer ada risiko.
    kalo takut sgat dok je umah tlg mak..
    k

  28. nak tanya..macam mana kita nak tahu senarai sekolah yang ada tingkatan enam??da puas google tapi xjumpa2 senarainya.
    sekolah asrama penuh pun ada tingkatan enam??

  29. mm..form 6 is my last choice actually….hahax….but nevermind i will study hard…
    if i want to take tourism management after stpm,what subject should i take?
    eko,ENGLISH and anything else??someone?….thanks

  30. erm….

  31. ain, hnya di KISAS dan SMAP Labu ja yg ambik stdnt form 6

  32. best nye bce komen2 korang sume……..sgt bergune utk ak….
    tp…..
    WAAAAAAA!!!!!!!!
    dlm dilemma ni…..dlm ati tringin nk msuk f6 je coz ble bce komen korang,, MATRIX TU BAGAI TELUR DIHUJUNG TANDUK…..
    camne ni…..family plak da xcted nk anta g mtrix,,(aku dpt mtrix johor)…
    come on korang…gtaw la y mne better……..WAAAA!!!!!

  33. wina…xde mslh klu awk nk ke ipta.n bgs gak klu amik f6.sgt mncabar dan mnyeronokkan…ssh gak memule.tp hasilnye ckp baek

  34. junk…amik sbject sstera la cmtu.sejarah ke..

  35. Form6 is a bridge for you to enter univ.

  36. fatimah wahidah says:

    harapla dpt form 6 KISAS or SMAP Labu

  37. salam…sy rs amat gembira bc komen korang suma..
    bg pandangan sy..di mn2 pun kita belajar boleh berjaya..sumanya bergantung dengan niat..dan pelajar stpm bukan la pelajar yg tercicir atau pun tidak cemerlang..ttp mereka lebih brmatlamat..sy dr sek.asrama penuh.. dan kebanyakn pelajar dr sek. sy tdk menyambung pelajaran di f6..bkn sebab f6 itu di pndng rendah..ttp f6 itu di pandang susah dan sukar..oleh itu sesiapa yg sanggup menyahut f6..bukanla calang2 orang..dan sy amt respect kpd keluaran stpm yg brjy melanjutkn pelajarn di u.

    bagi sesiapa yg mnyambung pljaran ke matrik ataupun asasi.. gunakan la peluang yg di berikan..krn 1 tahun yg suntuk itu,adalah terlalu genting..krn itu la penentu cita2 kt..pmblajaran d matrik sprt di u, yg agak bebas..namun ianya ttp bukan u yg menjanjikn peluang pekerjaan yg kita ingini..so..jangan sia-sia kn peluang yg di beri…

  38. hemm . xdapat maktab la plak .. em tawun ni dorang amek laki je byk .. ain , sy tawu amek f6 ni save budget . tapi biase la .. rase macam malas da nak jadi budak skolah lagi . hee . n sy mmg nak ambik pdidikan . insyaAllah . sy akan pkir masak2 jugak mende nih . thanks 4 da info 🙂

  39. bg pendapat aku:

    STPM lebih high level berbanding:

    1.sijil

    2.diploma(politeknik,ipt)

    • btol2=) f6 byk klbhnnye……nk dkt sthun fra study f6…mule3 susa jgk sbb kne blja syariah..tetapi lme2 ase best tw…sbb bile msuk f6 umpama sebelah kaki kite di U…hihi insya-ALLAH

  40. nurainifarah says:

    wahh!!!!!!!!!!!!!!,,,giler kentang laarrhh!!!!….kumen2 tu memberangsangkan la…tp an ati ni still rase takutz laaa,,,,,huhuhuuh,,memg btol sy pon ltak pom6 ni sbagai last choice tau,,,,huhuhu,,tp nk tny cket,,muet tu mc ne??dego kate susa…..leh tolg bg infomation cket tak,,,,,ape akn jd kalo MUET tak pass???akan menggangu ke pluang untuk smbung blajo ke univrsiti????tplg jwb ye…please!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • MUET nie…adalah wjib tok student f6 sbb muet nie took ambik ijzah t..muet ad 6band…bile ujian t akn kuar result sme ade Band1-6….lau nuraini ase xpas…nuraini ley buat blik…sbb f6 n U tetap ad muet tok ambik ijazah…

  41. nurainifarah says:

    muet tu susa tak????takutz la nk amek f6,,,menggangu tak mase nk apply u nanti??

    • bg sye MUET susa sbb ad 4,ptme lestening kdue speaking ketga writing keempt reading..ikt band yg kmu dpt k..p bile apply U ad muet sng ley smbg ijazah=)

  42. bilakah semakn keputusan untk program ijazah luar negara bgi spm 2009 blh dibuat?

  43. rsanya 1 A x memenuhi syarat utk masuk matrix..at least rsanya 4 a n above.msuk matrik sbnarnya juga ada kelebihn tpi sya nasihatkn bgi yg x biasa berdikari atau yg x sanggup mnghadapi tekanan,jgn msuk matrik.ini kerana pengajarannya adlh singkat,kira2 hanya 8 bulan dgn 2 semester.topik2nya diajar secara cepat n x sperti disekolah sbb setiap subjek 1 jam utk 1 hari kuliah.terus-terang utk pelajar yg munkin biasa2 kputusannya,

    pilihan blajar di matrik mungkin agak mncabar kerana
    pertama,nk sesuaikn diri dgn khidupn yg memang bnyk perlu berdikari;terutamanya utk mereka yg x biasa tnggal di asrama,ia lebih mncabar..,
    kedua,x sperti di sek,tumpuan guru lebih diberi kerana biasanya dlm kelas x ramai sgt sdgkn dlm kuliah di matrix mncapai 100 org dlm 1 kuliah..
    belajar di matrik sbnarnya sgt mencabar n agak penat,namun bgi yg boleh mnghadapinya,insyallah tiada masalah n masih mmpu mndpt keputusan cemerlang.matrik x masa utk bermain2 kerana bnyk tajuk perlu dkuasai namun x perlulah tlalu stress.

    kelebihn msuk matrik,pertama masanya singkat so lebih cepat msuk u.kedua,sebnarnya topik2 yg dajar x lah sesusah mana namun harus betul2 berusaha. topik2nya x terlalu terperinci sperti topik2 dlm stpm sbb stpm 2 tahun,jadi bnyk topik2 tu dringkaskn utk pelajar matrik bersesuaian dgn tempoh 8 bulan pngajian. klu pointer elok sbnarnya masih bleh dpt kursus yg dminati tpi matrik jgak mnitikberatkn markah koku n muet yg mmbantu sesorg terpilih dlm kursus yg dia nak.matrik sbnarnnya landasan tbaik utk ssorg sblum ke u sbb mngajar kta bdikari n blajar sperti di u,so senang utk sesuaikn diri di u nnti bgi yg x penah tinggal di asrama.skadar berkongsi.

  44. dulu mase aku masuk form 6, kengkawan aku yang masuk poli ngan uitm sambung diploma pandang sepi jek kat aku. seyes diorang ingat form 6 tu pilihan last, low class. then, Alhamdulillah, berkat dari tu, aku elok jek masuk u,amik degree and now sambung master. diorang tu, sorang keje kerani bank, sorang lagi kat 7e, cashier.

    kesimpulan. buktikan je kemampuan diri sendiri. =)

  45. Hi all..sbnrny sy dlu x pnh fikir nk msuk f6..rsult spm xlah truk sgt jka d'bndgkn dgn mrk yg brjaya msuk matrix, d mna hnya 1 A pun dah bole msuk..Then,

    lpas dpt tau yg sy x dpt matrix mmg sedih n frust sgt cuz kwn2 len smua dpt, hnya Tuhan sja yg tau prasaan sy time tu. Dgn sokongan drp ibubapa n kwn2 yg len, sy tlh m'yahut cabaran utk msuk f6 dgn m'ngmbil subjk aliran sains.

    Ada jg se2tgh phk yg menasihati sy, jgn ambil subjk aliran sains krn subjk trsbut amt susa & mncabar b'bnding dgn subjk aliran kmanusiaan. Bg sya (yg skg ni brda dlm kls aliran sains) mmg xdpt d'nafikan subjk sains ni m'cabar & susa, ttpi bukan mustahil. Apa yg susa n mencabar tu sbnarnya adalah utk m'habiskan syllabus yg sgt byk n pnjang dlm tempoh masa 1 1/2 thn. Mmg syllabus boleh d'ajar hbis punye (sprti apa yg d'beritahu olh senior sy), sekiranya kita m'gikuti dn m'numpukan spenuh prhatian trhdp guru yg mengajar (sbb guru akn bgtau mna2 topic yg penting dn yg prlu d'bri prhatian.)

    Sbgai pljar sains f6, mmg kna kurangkn dah b'main d kls, kna mula fokus n serius. Setiap msa yg ada sgt brharga dn bernilai, sbb 1 1/2 thn tu bukn msa utk 'honeymoon' spr mna kta brda d ting.4 dlu. Wlauapapun, jgn lupa utk m'luangkn msa utk dri kta m'lakukn aktiviti2 yg kta suka spya xlah tension sgt.

    So kpd mrk yg ingin m'ymbung pljran ke f6, u r on the right path actually.

    Kpd mrk yg b'cdg nk amb subjk sains, make sure anda m'dpt seberapa byk mklumat yg boleh m'genainya dgn brtnya kpd senior2/guru2 anda, m'layari internet & sbgnya..

    I wish u guys the best of luck!!! 😉

  46. alexsarikei says:

    huhu.. i got the call for interview for maktab.. tapi takde guarantee for maktab rite… so i'm thinking nak masuk f6 sementara tunggu keputusan interview… comments?

  47. I’m 5 A-all credits-bumiputra, but x bjaya msuk matrix dlu. xtau d mna silapnya.
    very pity for me.

    alexsarikei-
    pd pndngn sy, elok jg awk brda d f6 smntara mnunggu kputusan interview tu sbb kita xtau apa kputusan yg bakal d’ketahui nti. Ada 1 kes kwn sy ni, dia xnak msuk f6 sbb nk tunggu kputusan interview dr spa, mktab, twaran drp uitm dll.. malangnya dia x brjaya n xdpt twran tsebut dn ini telah m’yebabkan masa dia slma s’tgh thn utk m’ymbung pljarannya bazir bgitu shaja, sdgkn kmi d f6 tlh m’manfaatkan msa kmi dgn bljr byk benda yg bru. 🙂

    So the choice is in your hand now. Good luck.

  48. adew cnth terdkat la,,,,stpm dpt bese 2 jew pas tu x leh nk smbg mne2…. tu yg myebbkan f6 jdi pilihn terakhir…kalu buat diploma merasa la gak study kat u…

  49. mira_cute says:

    aku pening…
    aku nak ambik form 6..
    coz spm aku hampeh…
    aku nak ambik pendidikan tapi de yang cakap form 6 tu kne ambik ujian medsi ..
    bukan tu english ke??
    aku ni sejak dari kecik english mmg lemah..
    aku xdapat g asrama penuh coz english teruk,padahal subjek len ckitnyer camtik result…
    aku konpius….
    ag2 ngn result spm ni agak teruk…
    huhu tolong aku yang rungsing ni..

  50. mira_cute says:

    ag satu de courses pe kat form 6 ni??
    n pe pakej die??

  51. alllo…i lpsn spm 09…i tgok hmpir semua senior i y mlnjutkn study ke f6 b,jya m,lnjutkan pljrn ke u…cgu i ckp dye pown dlu llsn f6…dye ckp lpsn stpm sbenarnye lbh d,utmakn bg prgrm ijazah krn f6 tlh d,latih dgn asas2 u…t,msuklah assingment,muet…knpe perlu pndg rndah t,hdp f6???sdgkn ia m,rupakan laluan mudah bg mrka y ingin btol2 b,usha….law d skolh sy…exam f6 mengikut sstem u..iaitu sstem sem…d,mana pd pljr y ggl pd 1st exm prlu m,ddkinyA smula…klau kte tgok gjala sosial d,klgn pljr ipt..lbh trok brbnding f6..kes2 maksiat mkin hbt d,klngn mrk….asenye f6 xdop lg menimbulkan gjla2 sosial yg trok….so guys pk la b,btol……ok….it only my opinion

  52. saya pelajar tingkatan 6 atas pada tahun ini..saya tak tahulah kenapa ramai betul orang beranggapan bahawa TINGKATAN 6 adalah last choice..contohnya saya..siapa cakap saya tak dapat tawaran..saya pun dapat tawaran politeknik..tapi saya tak pergi..TINGKATAN 6 lagi bagus..semua aktiviti sekolah cikgu suruh handle sebab melalui ini kami akan dilatih..siapa cakap TINGKATAN 6 sijil tak laku??TINGKATAN 6 SETARAF DIPLOMA DAN A LEVEL BEB~plus,cuma tengok mana-mana IPTA semuanya ada syarat kemasukan bagi pelajar STPM untuk sambung degree,siapa cakap mesti pelajar diploma or matrik saja boleh masuk degree??TINGKATAN 6 PERLUKAN USAHA SENDIRI..btw,2 tahun TINGKATAN 6 buang masa??setakat ini saya rasa TINGKATAN 6 singkat saja masa dia..pejam celik tahun ini STPM sudah..lama lama rasanya..btw,dia jimat juga..boleh tinggal dengan parent..=)

  53. sy stdn f6 thn ni.f6 xle susah mana klu bndg dgn diploma n matrix..sy pun pkr f6 dlu xbwa makna.tp klu dlht krg ni,unv primer mc upsi lbh byk ambil stdn f6.pluang nk lanjutkn plajaran ke unv sgt cerah dbnding dgn matrix n diploma..klu ambil diploma pun blum tentu dpt ambil degree.da ckgu sy kta.klu nk ambil degree org akn plh best stdn dr matrex dlu then ke f6 bru da org akn pertimbangkn bdk kluaran diploma.

    ambil f6 ni byk klbhan.kta blh msk dlm byk sektor.bidang dia x terhad cm diploma n matrix..sy dlu frust gler x dpt g matrix(ditwrkn course yg sy xnk) n xambil diploma..sy msk f6 dgn rs kcw.sy ingat f6 susah sgt tp sbnrnya x susah pun.

    f6 cma plu rajin mbc je.musthil g sbgai stdn xnk belek n buka buku lsg tuk dibc wlaupun 5 minit..

    yg xberjaya dlm f6 bsanye glongan yg malas.xdgr pe ckgu ckp n x luangkn sdkt msa nk stdy..trus trg sy ktakn sy x serajin kwn sy 2 org 2.da org rajin btl bt hmwok tp msh g sy dpt atasi da org.slh stu faktorny sy lbh ska blajar utk memahami bkn bljar hnya nk bt hmwk je..

    jd f6 plukn kta rajin bljar sndri.cm subjek geo,kta plu bljar sndri sb sln xkn lari dr buku2 rujukan.ckgu xdpt bntu kta hafal pun.mka cma membimbing kta. kta sndri plu hafal tuk STPM..

  54. sy nk tnye ckit la . btol ke org ckp kalu amek f6 ni dye kene push lbeh ? sbb stahun stgh je kan ? kalu diploma da bape thun .. n kalu kite amek jrusan kmanusiaan , bidang ape yg kita boleh ambik mase ijazah nanti ,selain dari pendidikan ..

  55. ermm, f6 punya list bukan keluar mei 3 ke? ade kat Jabatan Pelajaran Negeri Selangor website..

  56. fatimah wahidah says:

    ye ke ain leh taw 3 mei ni?

  57. nak tanyer nih,kalau dapat results stpm cemerlang,ada peluang lagik ker sambung pelajaran ke luar negara???tlg jawab

  58. wina,sy.rase.mktab.byk.ambik.spmstudent.taun.2008.den.spmstudent.taun.2009.coz.kite.still.ader.peluan.taun.depn.utk.apply.dioran.da.tkde….soo…try.taun.depn.plak.ye

  59. budak DIPLOMA tak perlu lah nak BANGGA DIRI BERBANDING BUDAK STPM.

    kalau setakat mengambil DIPLOMA(YG XDA STATUS ERTI KATA LAIN DIPLOMA YG SENANG2).budak STPM JURUSAN SAINS lagi HEBAT. TAK PERLULAH KORANG ANGGAP DAK STPM NI da biasa2.:

    :ASASI UITM STUDENT 2009.

    • mana2 pun sama belajar ni,tlg jgn mention budak diploma,,aku student diploma n now Alhamdulillah dpt sambung master..ijazah lepasan diploma hanya ambil masa 2tahun berbanding stpm yang kena start dari part one.

  60. farahafara says:

    sape yg rase diri die terrer+hebat tolg la jawb soklan ni,,,,,,,,MUET tu pende jadahnyer?????nk tau gak,,,,sy ni dak lepasan spm 09..so byk nk selami nk ketahui betape hebatnyer F6 tu..so jwb la,,,dego kate susa bagai giler…sape ade mklumat tu infom la,,,jgn kedekot,,maklumat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • sye xhbt..p sye tw serbe sdkt sal muet..sbb sye akn mgmbil ujian muet bln 3 nieh…muet ad 4paper 1,speaking 2.lestening 3.writing 4.reading f6 ke,Kolej ke,U ke wajib ambik muet if nk smbg ijazah…tp slalunye U or Kolej akn mgmbil muet mse last sem tok smbg ijazah…p f6 x cmtu…sem 2 da kne ambik..=) tu klbhn f6 sbb slalu awl brbndg yg len..

  61. muet tu malaysia universiti english test le…bende 2 utk bdk2 matrik and form 6…

  62. bdk dploma pon ade yg amik muet.for stpm, nk amik perguruan perlu amik ujian medsi.bm je pon soalannye…300 soaln.sy antre calon yg amik ujian tu mggu lps….mira,amik f6 jela..best

  63. muet ade 4 bhgian..reding writing,lstening,speking…n muet ni wjib amik klu nk msk degree.jgn rsau,dpt band 1 pon blh smbung dgree.sbb syarat asas degree prlu ade muet je..tp…utk crtain course,n certain u,dorg tgk gak muet.cntoh,nk amik undg2 mst band 4.korg blh rujuk kat mohe.my…

  64. salam…hai smua…emmm..aq bwu je tmatkn spm thun lpas…aq just dpt result spm 3a je(aliran sc)…tp alhmdulillah 1 je xkdit(phm2 je la pe yg d’mksudkn..hihi)…bg aq f6 adalah plihan p’tme aq…wlaupon kwn2 aq byk pg kolej…dorang anggap f6 ny low profile,bkn pe kos pkai bju skol i2 je…yg lain xnk..bg aq,,i2 xda pape..just pkai bju skol je..tp blja sme je..bg s’spa yg aktif skan msuk la f6 kompem leh maen g..hihi..tp jgn smpai t’abai plak pljran..huhu..yg pnting,,korang jgn la ikut kwn..tp ikut dri sndri cos kte yg nk blaja…2 yg lbih pting..lau da dpt mne2 twran u..wat la slat istkrah..insyaAllah da jln pnyelesaiannye..n jgn anggap kte still f6 kte xpndai..xxx…hkikatnye kte la pndai kos kte snggup hdpi dugaan n cbran blja d’f6…papepon kte b’doa k…

  65. f6!!!tggu daku..hahahha..

  66. form 6 okey r….3 mei ni check semakan….

  67. f6 bezt r…tpi matriks????

  68. result gempak: jurusan sains je yg hebat la?? yang lain tak hebat la?? oooohhh…

  69. kat mna2 study pun ada klebihannya trsendiri.. yg penting pilihlah yg trbaik buat diri kita dan juga masa dpn kita.. =)

  70. Form 6 really need dedication to study…..good luck for those get into form 6

  71. salam, saya dulu merupakan pelajar f6. alhamdulillah sy berjaya masuk ke U. Memang banyak pandangan yang negatif tentang f6. Tetapi bagi saya, sama je kalau nak cakap psal sikap ataupun perangai mereka ni. Dekat mana2 pun pelajar pandai @ kurang pandai msg2 punya perangai msg2. Yang pntg cara pembawakan kte sndri kan. Itu pndpt sy. Sesiapa yang nak masuk f6 tu silakan. Daripada takde smbg stdy mane2 kan. F6 nak masuk U pun sng. Dpt kerja kerajaan pun sng. Saya ckp berdasarkan kpd pengalaman sy la.

  72. diebaxoxo says:

    sebenarnye if ikut pengalaman aq yg pernah jd student f6 nie,btter f6 drpd matrik,sbb matrik if dpt pointer 4 flat pon blum tntu dpt twaran degree,lg2 yg amik kos sains hayat,if lpsan matrik dpt 3.8 pon jgn t’lalu m’hrp sgt la nak smbung degree,saingan sengit klu nak d’bndingkan ngan f6,tp mane2 pon kene work hard sbb mase blaja sgt fixed tempoh pengajian pon singkat,blaja mane2 pon same yg penting k’sungguhan!

  73. Klo korang nk tau….kakak aku dlu rslt spm die super hampeh…pstu ble dia amek form 6..amek science side…dia kata x la ssah sngt…jnji study smart…bkn study hard…kptsan STPM dia..3.74 tuuuuu…..dia trus amek bidang perubatann kt UM…n dpt gak dia blaja kt ctu….gilerr….aku mmang x prcaya 1st2 bila dpt tau dia nk amek bidang perubatan kt UM mnggunakan STPM…ssah tuu nk msok UM…fyi….aku lbeh suka f6 drpd matrik atau diploma….sbbnya

    1.Jimat duit…
    2.Bleh jaga mak ayah…(mne tau adik beradik blaja jaoh2)
    3.A-Level
    4.Walaupun 2 thn(yeke??)…tp x kan berasa masa brlalu…berbaloi punyerr
    5.Semangat untuk kalahkan budak2 matrik n diploma
    6.Diiktiraf oleh Kementerian sendiri yang form 6 ni lebih cerah untuk masuk U…intake DEGREE!!…

    Fikir2 kan…dan selamat berfikir kawan2….hahaha

  74. sy dpt dip pgurusan teknologi pejabat kat uitm . tp sy nk mintak pendapat sikit . saya x tahu nak msuk form6 atau uitm . tengah buntu gle nih

  75. abutheredz says:

    bagus tul

    form 6 nie mmg bagus

    persediaan terbaik sebelum ke unieversiti

    huhuhuh

    anyway

    aku nak ambik jurusan sains

    tapi takut la

    tak dapat masuk form 6

    ni nak tanya

    senang ke nak masuk form 6 nie?

  76. mm…nk tnye kpd sspe yg tau….sy ni x-student sbp 09 n amek alirn sains agme…spm sy alhamdulillah mmbrgsgkn…..skrg ni sy tgh 2nggu kptsn rayuan f6…yela,bdk sbp mne dt twrn smbg blaja kt f6……
    klu blh sy nk amek kos pnddkn agme kt ipta lps stpm nnt,tp sy xtau sub ape yg prlu sy amek…n btol ke klu amek sains tuk stpm ssh???mcm mne ni???nk amek sais ke x….

  77. keliru-
    xda benda/kerja yg senang sbnrnya. Smua benda pd mulanya mmg susa sblum m’jadi senang. Klu kata subjek aliran sains stpm susah, knpa masih ramai juga pljr yg dpt skor shingga 5A dan 4A dlm stpm?

    Stpm ni m’dedahkan kita deep into the subjects and topics at the same time really prepares us for Uni studies. Plg penting kna prbetulkan mind-set kita dhulu. Sy juga pnah alami situasi sebegini, bla kita fkr bnda tu susa mmg susahlah jadinya tetapi jika kta positif dan fkr benda akn m’jd lbih sng skirany kita brusaha, kta akn m’jd lbh b’smgat utk bljr dan akn m’dpati bhwa bljr itu s’suatu yg m’yeronokan lbh2 lg apbila kita b’jaya m’yelesaikan soalan2 yg sgt mencabar.

    So, wlaupun byk org kata form 6 ni susa, bagi sy itu ssuatu yg tidak mustahil skiranya kta mpunyai smngat dan daya usaha yg kuat utk bjya dlm STPM. =)

  78. askum..sy xdapat tawaran upu. sedih la..tpaksa la p form6 nanti.pa yang bagusnya TINGKATAN 6 ni? sy dengar.tahun depan mula sistem modular.so,if thun ni msuk form6,guna sistem pa ek? BF sy yang gtau pasal sistem tu,tapi sy xfaham la..

  79. Salam….. sy nie student spm09, x berjaya ke ipta mhpun matriks, sy de t’fikir jgk nk amik f6, kalu bleh nk tau persediaan yg perlu untk ke sane, dr segi mental dn fizikalnya, apa yg perlu dlkkn n perlu dijauhi…. harap2 kpd sesiapa yg dh berjaya ke ipta setelh mnjd pljr stpm bleh mmbntu… thanx 😀

  80. HELP ME,PLEASE!!!!

  81. keliru leh kenal x? saya pun ex-student sbp aliaran sns agama gak…saya pun harap dpt kisas sbb mmg saya x dpt mtrk or upu mmg fikir malu kwn2 saya at least gi matrik walaupun x dpt upu pedulikan ape org nak kate lagipun saya nak sambung dlm bidang agama lg so form 6 is the best choice kalo struggle tol2 gi timur tengah pun boleh lps stpm awak dulu sekolah mane? saya integrasi

  82. mella88 says:

    Form 6 ni plu persediaan mental & fizikal.Mungkin korang blum di takdirkan msuk U lg.Kalo sume msuk U,sape nk msuk form 6.Tapi jgn pandang rendah la kt form 6,name dh sijil tinggi pelajaran kn?Of course ape yg kte stdy more details.Tapi bile kte amik form 6, byk benefits cthnye:

    -cost
    -kurg mslh sosial la cz dkt ngn parents
    -layanan cikgu better lg sbb kte dh pra-u
    -its ok if kwn2 korg yg amik matriks or diploma ejek pakai bju skola,tapi memory time skola plg best

    For those yg dh made up your mind msuk form 6:
    -pilih aliran yg btol la sma ada korg dpt bawak x aliran tue cm aliran sains ke aliran kemanusiaan ke.kalau confident,bgs la.
    -prove to your friends you are way much better than them
    -kalau rse2 nak tebus balik result form 5 tue,usaha la form 6 cz kwn aku result die spm x ok sgt p stpm die 3.5.aku respek la kt die
    -its all up to “yourself”

    For those yg nk sgt msuk U, ok here’s the option:
    -p private college/U
    -apply UPU lg tapi untuk intake DISEMBER,so still ade chances lagi kay sbb kalu intake DISEMBER, U tue sdiri yg handle n kalu intake JULAI kpt yg handle so strict

    ****************************************************************************************

    For wina:
    Dpt cos DIP OM, pg je la kalau nk
    Coz cos OM t klau part 6 Dip kalau apply degree trus msuk part 3 degree kalau result bgs
    X pun kalau apply degree time part 3 diploma, trus msuk degree part 2 kalau result bgs

    Good luck guys!!
    Aq pn lepasan form 6 gk

  83. wow..best giler bace comm2 korang sume..mcm parlimen plak dah…bg sye…form 6 adelah sangt class dan classic…class nyer adelah kite boleh belajr kat sekolah balik dan menjadi senior tertua kat sekolah…kite boleh bimbing junior kite..best sangt rase…kat sekolah saye..student form 6 dianggap guru kedua di sekolah selain cikgu..mereka nampak dedikasi sangat…student f6 selalunya akn memegang jawatan tertinggi di sekolah tau…paling glamor spe yg dpt jadi pengerusi persatuan form 6…yang classic nyer adelah..f6 ni lahir dulo sblum matric…dan sistem nie diambil dari sistem pendidikan di great britain…nak tau tak…di britain pelajar yg terpilih untuk enter form 6 adelah pelajr yang khas dipilih untuk nak masok ke oxford dan cambridges…kat malaysia pon same gak cam tu..pelajar lepasan STP adelah calon untuk enter UM, University Of Singapore n King Edward VII College jer tau…bagi sesape yg terima idea aku…thanks a lot…ehh lupe plak nak ckp pasal matric n dip…bg ak..student matric adelah student bagos di alam mereka sendiri dan f6 di alam mereka sendiri…tak bleh lah ckp bdk f6 nie lemah dan tercicir plak…same jew…bdak dip plak…juge bagos…yang paling tak bagos nyer budak bangge dpt masok u or college..kalu college baya tak payah ler wei…sijil tak de makne….nuff said..

  84. MASIHKAHANDATIDAKFAH says:

    HARIZ

    : TAK PAYAH NAK MENIPU.
    MANA ADA 3.74 MASOK UM!!!
    BLAMBAK 3.90~4.00 DALAM MALAYSIA NI..

  85. hickel ex form 6.. says:

    4 those who said form 6 is not standard..is just a fool..ak spm straight A..my school’s top students..tp ak pilih nk msuk form 6 coz ak masih lum sdia nk mlangkah ke alam universiti nie..ak dpt twran utp skali dgn biasiswa tp ak tolak..both my parents x stuju awwalnye..tp last2 diorang trima je..bez nk mmpus form 6..rase mcm mude blik..bley gler2 mcm bdak form laen..mmg r mule2 rase jnggal sket pkai bju skool balek tp lamee2 korg xksah pom..lgpom lg rmai gurlz2 yg kiuyt yg korang ley tackle..hahahahaa

  86. hickel ex form 6.. says:

    org bodoh je yg msuk form 6 nie…sape2 yg rase nk smbung blaja kat form 6 ni baek lupekn jela..dsiplin truk..form 6 ni mmg bodosh..hope kerajaan lupuskn jela form 6 ni..brula bdak2 spm tu blaja btol2..ni bile ad form 6..spm die amik ringan je coz dieorang ingt diorang still ad form 6..BOIKOT FORM 6!!!!!!!!!!mmalukan je kalu korg smbung form 6..baek korg duk umah je tgok tv..lg bes..nnt kalu org tnye ko blaja kat ane??korg ckap form 6 mmg malu beb..sme traf je ngan beruk..hahaha!!sori ckp direct..sape xpuah ati mampos r..ad ak kesah..HAHAHAHAHAH!!

    • Pencinta Ilmu says:

      kesian . ni msti gagal form 6 ni . =.=

      • pencinta form 6 says:

        memang xprofesional exform6 ni. org kata sapa yg amik form ni akn matang tp tguk lah pandangan exform6 ni.

    • dirext u says:

      bukan cam tu…sebenarnya klu result spm korang baik…korang memang blh untuk survive kat matrik dan selepas2 itu..sbb matrik nie risiko je yang tinggi…tp klu result spm biasa2 je…memang 'berpatutan" lah untk sbg kat pom6 nie….so klu korang memang terrre in spm..buat pe korang nak amik ringan dgn spm nie…sbb korang memang dah genius…

  87. hickel ex form 6.. says:

    weh knape ko gune nickname aku haa??

  88. emm..
    saya dapat 4a, n dapat twrn fom6,
    jurusan sains,,,
    kalau sy amik jurusan sains.
    apa course yg ditwrkan di u nnt eA??

  89. sy dpt 5a, dpt f6 4 sc,,
    tp rmai senio f6 last year ckp sc sgt susa…
    cmne..?
    btl ke susa..?
    layak ke sy nk amek sc,,,
    lgpon sy lbh minat geog n sej,,,
    so, opinion plezz…!!!

  90. sukanya saya korang kasi banyak pendapat..saya dapat tawaran f6,ley dak ex-f6 apa subjek yg kta perlu ambik utk jurusan sc n kemanusian…pleaseeeeeeeeee..,

  91. heeloow,sya suka lowh dengar mcam2 pndpat korang ley kasi saya pndagan tpkan ley korng smua gtau sya sbjek pa yg da klu ambik course sc n kemanusian..,

  92. sy pun dpt f6 gak art stream.twrn UPU pun dpt dlm asasi seni bina dan reka bntk alm skitar kat UIA.sronok 2 mmg r sronok sbb dpt gak twran dr uni tp msh xdpt mnyembunyikn rse kcewa dlm dri sbb course yg dtwrkn adlh bkn dri plhan pertma.sye mhn law sbgi plhn pertma.hnya stu2ny jln jka sy nak amk law adlh dgn naek f6.ble sy mnyatakn hsrt utk amk f6, bkn je parents tp sdare mare n kwn2 gak x stuju.mcm2 la yg diorg kte.f6 nie buang mse,hnya utk bdk2 yg x dpt smbg bljr mne2,ssh la,itula inila.slh ke sy nak amk f6 utk kjr cta2 sy??pndpt yg sy hrpkan akhirny bertkr sblkny.sy dmrahi,dlabel bdk dgil n dkatakn sngaja cari pnykit.uncle sy yg kini guru tuition jg mlrg sy naek f6 sbb die ade exprnce mgajr bdk stpm yg xdpt bwk f6 pdhal mse spm bdk nie dpt 9a.kat rmh hri2 aku ngan parents brdebat “ala parlimen” utk prthnkan hjt aku nak amk f6.aku dpt rsekn parents aku mlu if aku amk f6.parents aku dah warning aku awl2 klu nak gak f6, pgi n blk sek diorg xnak hntr sbb sek yg ade f6 nie 4km dr umh aku n i2la yg plg dkt.rmai gak yg kte aku nie tolak peluang yg dberikan.aku buntu ssangat smpi bngkak mte(phm2 je le…)pkrkan mse dpn yg tak taw ape akn jdi.persoalnny disni adakh stpm nie terlampau2 ssh shg bdk yg spm 8 9a pun xle bwk?hope ade yg pnh amk stpm@akn amk sudi share pnglmn..

    • Suri
      Kalau nk ambil law di top uni mcm UM, UKM, UUM, UIAM ambil STPM terbaik, mostly student from faculty of law, lepasan form 6. This reality, segelintir je dr Asasi UiTM.
      Tapi ada 2 cara lain lagi
      Asasi Law uitm – mostly jadi student uitm, nk masuk top U diatas result perlu tiptop
      Asasi Law UIAM – untuk student UIAM shj.
      Kalau nak ambil law English perlu kaw2 A2 SPM dan MUET Band4. Budak Asasi law uitm,uiam pun tak boleh masuk Law IPTA kalau tak dapat lagi band 4. Lg satu ada uni baru tawarkan law mcm UNISZA,, ni mcm Islamic sikit.
      Kalau tak dapat government, swasta mcm taylor university, UCSI, MMU, dan sebagainya menawarkan peluang dan lebih penting diiktiraf Kerajaan kerana kualitinya kadang2 lebih bagus. Lg satu STPM ni worldwide recognition, so klau result okay mcm 3.00 keatas tapi tak dapat IPTA , Foreign UNI mcm di Australia, USA dan UK banyak budak mostly Chinese masuk. Tak kira law ke, medic ke, dll memang banyak lepasan STPM dapat melanjutkan pelajaran ke Universiti UK, USA, Singapore,autralia. (This reality). Pasalnya STPM sangat laku dan ia dikira setaraf A-level.
      Suri terangkan semua ini dekat parent biar dia phm.. kalau tak mcm tulah asyik perang.. senag je u need communication and further explanation with your parents for earn their trust. Restu penting.

      semoga berjaya

  93. ade yg dpt form 6 agama x?

  94. sFW.

    klu nak smbung timur tgh dlm pngajian agme,x blh pkai stpm.mst pkai stam…

  95. Aku Dah Laluinya says:

    Kepada semua adik-adik yang masih keliru sama ada nak teruskan atau tak dengan tingkatan 6, aku nasihatkan beranikan dri dan ubah sikap supaya jadi lebih fokus.

    Aku buat STPM 2008 dan dapat CGPA 3.5, sekarang ada tengah buat Ijazah Sarjana Muda kat USM. Jangan peduli apa sekeliling kamu kata sebab yang pentingnya kehendak dan semangat diri kamu. Mula-mula memang aku kecewa tak dapat masuk UitM buat pengajian peringkat Diploma, tapi aku bersyukur sebab aku tahu kebanyakan graduan UitM terutamanya peringkat Diploma kurang berkualiti dan syarikat swasta kebanyakannya elakkan daripada ambil diorang sebab UitM ni hanya Universiti yang tolong Melayu. Mungkin ada yang tak bersetuju tapi ni lah realitinya. Sambung lah ke tingkatan enam walaupun kamu mungkin rasa tak 'cool' sebab kononnya tak sebebas kawan kamu kat matrik dengan u tu. Tapi percayalah masa hari kamu dapat keptusan tu kamu lah orang paling gembira sebab masa kamu dah masuk buat degree kawan kamu masih buat diploma tahun akhir. Lagi satu kamu akan bersyukur sebab kawan kamu yang buat diploma lepas tu sambung degree, hutang pinjaman mereka lebih banyak dari kamu. Contohnya, masa sambung diploma pinjaman diorang lebih RM 10,000 kemudian sambung degree kurang-kurang RM 19,500..campur semua dah dekat RM 30,000..tapi kalau STPM kamu jimat sangat sebab bukunya tak semahal peringkat diploma dan kamu baru sekali buat pinjaman , mungkin dengan PTPTN dan baru RM 19,500 kalau untuk kursus degree 3 tahun..Lagi satu, kalau kamu tengok betul-betul, taraf STPM sama dengan taraf A-Level, maksudnya dengan sijil STPM kamu boleh mohon mana-mana universiti di UK dan Australia. Sijil Matrik pula hanya diiktiraf untuk masuk universiti dalam Malaysia saja. Sijil STPM lebih laku jika dibandingkan dengan diploma dan matrik kat luar negara. Terus-terang aku katakan, aku dah laluinya dan ianya tak susah macam orang lain katakan, hanya perlu sedikit komitmen..dan bukan untuk bermegah tapi hanya untuk berkongsi, dulu akulah student yang cikgu kenal sebab selalu ponteng, tapi aku ni jenis 'study smart' bukan 'study hard' yang menghafal macam burung belatuk.Untuk MUET pulak jangan risau sebab memang senang nak lulus. Aku yang malas datang sekolah ni pun boleh dapat band 4, inikan pulak kamu yang rajin-rajin ni.Pokok pangkalnya semuanya atas diri kamu. Diri kamu, nasib kamu, semuanya kamu yang tentukan. Pedulikan apa orang nak kata, lepas setahun setengah diorang pasti terdiam tengok kejayaan kamu. Biasanya umur macam kamu ni cepat terpengaruh dengan pandangan kawan dan sekeliling kamu, jadi satu saja yang aku nak cakap, 'stop living in dogma and find what you love the most about yourself'.

  96. keliru…

    blh amik syariah,usuludin,bhs arab…kisas,smap labu, n len2 skola byk yg ade f6 agame.rujuk la kat kaunselor skola..blh smbung dgree pnndidikan islam kat um,ukm ngan upsi….

  97. F6 da best…..

  98. man_curious says:

    buat SAUDARA AKU DAH LALUI, TIMA KASIH SBB EXPERIANCE ANDA…sngt2 mbantu…bila pikir balek btol jugk…thanx for the info

  99. naresh92 says:

    Sy dpt 8a, 2b dlm spm (2009). sy hanya dpt form 6 jer. tp my father kata jgn ambek f6 sebaliknya masuk ipts. sy dh bt rayuan utk matrix and upu. klu blh sy nak bt foundation, kt mne2 pn jadilah. Tp klu kte dh bt foundation kt ipts blh sambung bachelor kt ipta ke?

  100. ak nak pengsan dah!!!!!!! says:

    help me………………….

  101. ak nak pengsan dah!!!!!!! says:

    jurusan kmanusiaan 2 pa r?????

  102. ak nak pengsan dah!!!!!!! says:

    muet 2 pa plak???xambl xpe r??sistem modular 2 pa r???

  103. salam..saya xtahu nak masuk form6 ke x..tapi saya nak smbung belajar lagi..bila tengok kawan2 dapat matrik,ipta hati rasa sedih sangat..saya ni xdapat tawaran pape pun..tolong lah saya..tolong yakinkan saya tentang form6..mak saya pun mcm xsuka je saya terima tawaran form6 ni..hari pendaftaran form6 dah semakin dekat..nak tolak sayang..tapi nak terima pulak rasa ragu2..saya pun nak berjaya macam orang lain..xkan nak dok rumah ajer kan..mak xbagi kerja pun..katanya,doklah rumah dulu..rehat..selama ni pun abg2 yang dok sara..so apa beza kalau hang reja.. semua 2 membantutkan semangat..memang lah mak sakit tapi..xselesa berada di rumah sepanjang masa..bila kena perli dengan cikgu,sedar,n kawan2..em baguslah dok uma..mengabiskan beras jew..sedihkan..

  104. ak nak pengsan dah!!!!!!! says:

    wahhhhhhhhh…….smangat gler ak nk msok f6 pas dgr hujah2 ampa sume nie….hidup f6!!!!!go!go!!!jom2 sume msok f6,kta ggarkn rsult stpm 2012!!

  105. myadiva says:

    Aku Dah Laluinya-
    thanks for the sharing and advices. I strongly agree with u. 🙂

  106. kidz skang pun dah ade la yg pakai stpm saya still frust sbb nak msk uia law syariah tp x dpt x per hanya stpm dpt membantu merealisasikan impian saya nak amek law syariah uia insyaallah anyway..kidz thank for the comment

  107. Upper 6 says:

    Kepada semua warga Malaysia di luar sana(che wahh),

    Masuk form 6 adalah satu keputusan yang anda takkan regret..memang sebetulnya BEST sangat..I myself was like..uh huh form 6?sekali wow..memang best..Saya masuk form 6 sebab tak ready untuk melangkah ke alam universiti..dpt offer di uitm ..since saya tak ready,so tolak la..ingat form 6 boring since semua org berlumba-lumba tak nak pakai baju sekolah lagi..so basically,saya takde kawan dr sekolah yg lame la..form 6 actually adalah pre-U..u can bring ur laptop..wifi provided..(hang nak layan facebook pun boleh)..buat research..tp research hanya akan dibuat mase upper 6.2010 lower adalah last batch untuk stpm..spm candidates 2010 akan alami sistem mcm U jugak iaitu semester..pengalaman masuk form 6 memang best..kita org slalu stay back..pegi joging la,main squash la,badminton,konda kondi..mcm budak2 kan?hahaha lebih2 lagi kelas kita org hanya ada 10 org..we are kinda close to each other la..kalau boleh hari2 pegi sekolah..betapa shiookknya life dkt skool..ok thats it,adios~

  108. little fish says:

    aku ni result spm xla bgs sgt..nk kate truk xjgk la..sderhana je..aku xdpt matrik n upu..mmg sdih gler r..smpai aku xtau nk smbung blaja ktne..nk try ipts,aku tkt je tggung utang bbyk..aku pkr2 nk try msuk masterskil..sbb aku ni mnat sc..tp aku dpt twrn f6..mg aku frust gler xdpt result straight A’s time spm ri tuhh..bru smlm aku check on9 yg aku dpt f6..tp course yg aku dpt kemanusiaan..aku xmnat!aku nk sc..mslhnye skg,nti aku nk tukar course sure ke yg aku akan dpt tukar course yg aku nk???tlg jwb..aku mg nk msuk f6 ni n aku dh yakin btl nk msuk f6 n sahut cbrn stpm tuk produce new result spye parents aku leh bangge dgn aku..n aku rase f6 ni laa satu2nye jln utk aku capai impian aku tuk jd doktor..2 pun kalu aku leh tukar course..tlg la sesape yg ade pglaman bantula aku..aku nk tau blh ke aku nk tukar course n sure ke akan dpt course yg aku nk??????????????????????plzzzzzzz

  109. little fish says:

    n gtau la aku cmne care2nye nk wt ptukaran course..

  110. salam, memang best gile bace komen2 korang sume…..rase macam bace buku gile-gile pulak. saya dapat twrn g form 6 dlm alirn sc tp masalahnya kalau saya ambk sc, sy tak bleh nak pegi sub kimia (kimia tak pernah lulus) tp saya suke addmath n kalau xnak ambil bio bleh tak?.cite2 saya nak jadi arkitek……rase2 ape yang patut saya ambik,sc or what???matpljrn untuk stpm kena ambil brape????? subject sc susah tak sebenarnya…..takut la nak ambik!!!! tolooooong laaaa sape yang ada pengalamn tue…..PLEASE!!!!!!

  111. sebenarnya tak pernah terfikir pun nak masuk form 6 ni sbb ramai yang kate stpm ni susah. matrik n ipta tak bleh pegi. jadi mak n ayah suruh pegi form 6 sbb bleh ambil degree slalu lepas habis stpm(jimat mase berbanding ambil diploma). sebenarnya betul ke stpm ni susah?

    • assalamualaikum …sebenarnya tingkatan 6 ni tak susah pon kan ? cuma kita perlu banyak membaca dan banyak kena pegang tanggungjawab …siapa yang tak biasa…memang rasa stress sangat…

    • syed hafiz says:

      sama r kite wany… aku pun dah pening! nk masuk form 6 ke xnk ni… kita sbenarya xperlu r nak dengar kata2 org! yang form 6 ni susah dan buang masa.. just tengok kemampuan pada diri kita sndiri…. klau rase bleh pegi form 6 just go!!! kalau xbleh bawak form 6 cepat2 brundur tp terserah r kpada individu 2 sendiri… tp ape salahnye klau kite nk mncuba….. sbenarnye form 6 ni bagus!! just kite kne blajar pada tahap maximum… jgn nk rase main2… k! itulh pndapat sy pada ari ini… sekian tp jangan kesian. wasalam.

    • syed hafiz says:

      mula2 memang r susah, noor mazarin iqwanie… kita kena blajar erti kususahan dahulu sbelum merasai nikmat kejayaan yang sbenar! biar kita berkayak2 dahulu bersenang2 kemudian. tapi kadang2 sy ade rase r ragu2 nk masuk. demi masa depan apesalahnye kita mencuba. never discouraged!

  112. pilot92 says:

    salam, boy_akuredha….
    manusia tu berbeza wataknya…..mungkin ade yg bersifat begitu apabila berjauhan dgn fmly…tapi itu yang tak fikir tentang ibu bapa la…tapi bg saya, lagi kte jaoh ngan ibubapa lagi kuat semangat kte nak blaja sbb taknak hampakan diorang yg dah byk berkorban utk kte spnjang kte berjauhan….ble kte jaoh ngan ibu bapa..kte sntiasa takot dgn budaya2 yg tak elok..jadi, makin rapat la hubungan kte dgn Allah supaya mintak dijauhkan dari perkara2 tersebut…insya-Allah …..saya terangkan perkara sbegini sbb sy punyai pengalaman blaja di sekolah berasrama dan sekolah harian..melalui apa yg saya lalui, sy prefer utk hidup berdikari….

  113. little fish says:

    weyh..asal xda org nk jwb soalan aku nihh

  114. Dak_konpius says:

    pening………please help me..

  115. SFW…

    em,blh rujuk kat dlm web kementerian.xpon rjuk trs kat kmenterian d ptrajaya….kos agme,nk ke mesir blh pkai stam je.kan taon 08 msir btlkan MOU dgn mlysia sbb dkatakn pljr mlysia kurang myrlah kputusannya..(wallahu’alam) so,dwjudkan 1 sstem,mesir just trime bbdk stam je..utk morocco n jordan, mst pkai spm.bru2 ni ade sorg membe nk g moroco pkai stam,tp x dp.sbb stam blh g mesir je…syariah law??bgs2…

  116. klu gn stpm blh g tmur tgh,mmg ak da mntk.sbb stpm aku 3.8..tp mmg x leh la.tol ckp kidz.ak da jmp caunselor da.

  117. em,tol kot ckp kidz tu.ak try mtk gak tmur tgh.tp mmg x blh..f6 agme mmg x blh smbg kat sn.caunselor ak pon ckp

  118. seronoknyer bace komen n pengalaman korg kat cni..rase teringin lak nk masok f6..bace kelebihannyer..tp saye da pindah ke n9..susah nk dpt kwn..so kalo saye masok f6..kene amik f6 kat skola n9..n tarikh masok f6 da dekt..saye dpt tawarn f6..jurusn kemanusian..mase time skola dulu..saye memg mint ekonomi..cikgu skola dulu pon kate..kalo nk amik degree dlm ekonomi..better msok f6..da dpt tu kire rezeki..peringkt diploma takde kos ekonomi..at the same time ngh tunggu result poli..mcm ne ni?patut ke masok f6..?tp jelez jgk tegok kwn2 dpt matriks..asasi n diploma..hmm..

  119. aku skang dalam dilema la..

    sama ada nak masuk f6 ke or masuk kolej..
    upu and matriks ak dh x dpt..

    urm..sape2 bleh tlg bg suggestion x..???herm…

  120. little fish , ko bleh je kalau nk wat rayuan tok tuka course yg ko dapat . tapi memang x sure yg ko leh dapat ke x . sebab dye akan tgk kekosongan tempat blaja dlm jrusan sains tuh . lepas 2mggu ko mohon , dye akan bagitau ko dapat ke x . senang ko tengok syarat kelayakan masuk ke tingkatan 6 .

  121. ifa 4231..

    jgn rsau.trs je amk f6.sng nk dpt degree dgn f6

  122. kida and boyz thank for the info x pe uia pun ade law syariah x yah gi jauh2

  123. pmblajarn utk f6 mla ble r??10 ariblan nie juz dftar je kan??

  124. jrusan kmanusiaan nie cm ner r??xbpe nk pham ler..

  125. nASUHa92 says:

    slam u all..ak pn ngah pning ni.spm ak ok la gk..ak ad dpt twran f6.ak rgu2 nk msk f6 k x..twran cllege pn ad.tp lau ak amik cllege da tn2 lme.n cost ag..u n mktb ak xdpt..tp xpela mybe xda rzeki..blew ak bce ap kowg bgtw sume ni btoi gk..sb dlu ak pk f6 ni xda faedah nyew,buang msew j..blew pk2 blek bgos gk amik f6..ak xpnah sdar pn f6 ni byk faedahnyew..time kaceh 4 info2 ni.mang mbntu daku…………

  126. aida_kluang says:

    well!!well!! tq 4 de cmments..huhuhu.. anywy aq da rse ykin utk mlgkah ke f6..
    actually aq pn tkt nk g f6 sbb byk sgt cite ngatif yg ddgr,,hahaha
    tpi cm u all ckp,,(bg yg skong f6 lar..hehehe) f6 ni byk benefit nyer,,
    aq pcye lw da nme nyer rzeki,, ktne pn kte leh pegi,,,
    aq memula pn dgr gerun gk,, tpi sbnrnye rata2 yg ckp f6 ni ssh kn yg xpnh join f6,,
    they all dgr ckp2 owg jek..hahahaha..
    dyowg pn tkt dgn byg2 sndri.. n x ykin dgn kmampuan dri la guys..
    so bg yg dpt twrn f6,, pegi la.. spm u cn do it npe stpm xnk gnda kan usaha,,, kte kne bktikn,,pd bdk matrik n u,, kte pn hebat.. aq akn cbe gnda kn usha aq..
    so.. pkok pgkal nyer brmula dri dlm dri kte,, kte yg thu kmampuan kte,,
    jgn dgr ckp owg,, mcm kata pptah,,
    ,,XKNL MAKA X CINTA,,
    pkir2 kn la,,,
    slm syg,,
    aida =))

  127. pening kepala la, form 6 ni ok ke?? sy dpt jurusn kemanusiaan.

  128. de x sesape yg taw sistem modular 2 pe?????

  129. girlz , kalau nak cari sistem modular , carik kat site ni tajuk tingkatan 6 akan guna sistem modular . ataw cari di google -__-

  130. crystal says:

    ble start gne sistem modular?? tahun ni ke??

  131. sis.modular tu mengguna pakai sistem cam kat u….kire guna sistem semester ar…

  132. nishha.. says:

    haiii..TAHNIAH!!!!pd adik2 yg akn msk ke f6..satu fmly sy smua pnh msk f6.sy ak ke-4.3 org abg sy yg dh msk f6 krg ni dah krja smua.smuanye dpt msk UM jurusan eko.undang2 n sorg g abg sy dpt g UPSI ambil sub sejarah..jd siapa kta f6 ni mrugikan n xda standert.sy sndri krg msk f6 ambil sub eko.geo n bm..xsusah pun.bg yg pnh ambil piosains spm dlu lgle sng korg nk sesuaikn dri dgn sub eko n geo..smua da kaitan dgn kimia n biology ckit.sy dlu dpt twran f6 sains tp sy tkr ke f6 kemanusiaan sb sy xska sainas n xnk ambil risiko..klu dlu result spm adik2 truk n adk2 kna lupakn result spm 2.juz gve full attention stdy hart tuk stpm.pcyalah,spm truk xbrmakna stpm pun adk2 truk..hope god bless u all

  133. tulip gurl.. says:

    aduhh…ak pown pening la skank nie…ak dpat politeknik..course yg ditwrkan pula kjuruteraan awam mmg ak blajar time kat skh teknik lu..twran utk upu n maktab mmg ak xdpat..ak confuse la nak terima politeknik atau f6??????

    • mia liana says:

      salam,tulip gurl.em… sy nk tnye cket buleh? mcmne awk buleh taw yg awk dpt politeknik? bkn ke tarikh intake die lmbt lg. klu awk dh buleh cek,sy nk cek jgk. awk gne lmn web ape ye?

    • nurul idzwa says:

      ummm.. sme la kte tulip…sye pown xtaw na plih pom6 o poli

  134. alhamdulillah. sy senang dgn komen2 adik2 semua. sy dulu penah belajar di ting.6. skrg sy pensyarah di universiti tempatan. sy syukur sy berpeluang belajar lg sehgga skrg utk phd sy pula. sy setuju dgn pndg adik2 bhw ting.6 bukan lah teruk tp ia juga adalah satu pintu utk kita dapatkan ilmu pengetahuan. Allah menyediakan bnyk pintu rezeki kpd kita. cuma pintu setiap org berbeza-beza. jika ada hanya 1 pintu …alamatnya mati sesak la kita bila terpaksa berpusu2 masuk dgn org lain. Apa yg penting ialah cara mcmana kita mendapat ilmu dan bagaimana pula kita memanfaatkan ilmu tersebut. Saya mendoakan agar adik2 semua berjaya!

    Sbg pensyarah, sy dapat bandingkan pelajar lepasan matrikulasi dan pelajar dr Ting6 dan diploma. pd pengalaman sy, pelajar ting6 dan diploma lbh berpengalaman dan lbh menghargai ilmu berbanding pelajar matrik. Pelajar lpsn stpm dan diploma biasanya dpt menyelesaikan tugasan dgn baik dan matang berbanding pelajar matrik.

    Namun, yg paling penting kita kene ikhlas dlm mencari ilmu. Teruskan usaha mu okay!

    salam

  135. emm…btul ke komen2 korg nih?n psl mtrik tu.yg dpt 4A’s n above jak ka yg dpt?less than that? i dont think so..bnyak A pn kalo x mnpati syrat pn,xlayak..cm kwn sa yg dpt 5a’s tp kimia D..xdpt jugak..

    n psal f6 nih.bsmngat plak nk masuk tgk komen2 korg ni..gkpn sa dgr,mtrik ni bg sjil lelong ja kt pljar yg bwah 3.5 pointer..bhya tuu.. tp sa bnggung lar..nk tkar course or x?sbb kalo tkar course, sa xda bljar geo msa f4&5 dluk..n sa xsuka subjek sej..n pnah gagal..tp bila spm.ntah2 mabuk ke pyemak krtas sa tu.dia bg B wehh! n kalo xtukar course(sns),ssah sgt, mmndangkn ada kmia.sbb sa lemah kmia.bab tu xpat mtrik..huhu..tp sa suka fzk n bio..should i go for kmanusiaan?? help me!!

  136. Jensen_Ross says:

    Hmm…yeke kne dpt 4a keastas bru dpt tawaran f6? setahu aku,de kwn ku ni dia xde a langsung tapi dapat masuk matrik mane ntah…so d conclusionnyer kowng nyer grade 4 subjek yg dorg mintak bgs skit…mcm b+ pun boleh pe…

  137. HAMBA ALLAH says:

    salam..zwh tahniah kerana skarg awk dh jdi pensyarah..ini smua berkat usaha dan kegigihan awk juga..tahniah skali lgi..sya nk tnya kepada zwh..ssh sngt ka f6 nie..?ramai org yg ckp cm2..sya dpt pi f6 tpi sya xpsti nk pegi ke x..sya tgh berbelah bgi skarg niey..upu n poli sya xdpt..nom tgh tunggu rayuan..sya hrp zwh blh la 2lg bgi nasiht n explain sket about f6 niey..tq..

  138. hamba Allah…

    trskan amik f6..sy pljr stpm gak.spm trk.upu x dpt.mktab x dpt.apetah lg mtrik..hehe.poli je dpt….tp skrg…sume da brbh.dpt 3.8..syukur msk f6.so, pk2 kan la ye

  139. hye.. sye bdak srwk.. huhu.. sya tgah kliru skrg.. rsa mcm x bez je msok pom 6.. sdih btol bla dpt tau x dpt ipta.. n pom 6 adalh plhn trakhir.. so.. takde plhn.. sye tpksa msok.. lbih2 lgi sye dpt aliran sc.. nie yg buat sye mkin stres.. huhu.. help me.. brbloi ke msok pom 6 nie..

  140. kan manny says:

    STPM is realy hv a a gud advantange…even better choice 4 us n bright future too…

  141. dlu f4 ngn f5 sy dr aliran sains then f6 ambk kmanusiaan. x pnah ambk geo tp my result for geo 4.0 utk stpm. f6 x susah kalo kita rajin stdy.

  142. ekonomi tue ssah tak?

  143. tulip gurl….ko dpt poli mane??????????

  144. tulip gurl.. says:

    gegurlz..sy dpat poli kulim tuanku sltnah bahiyah..tawu ke???gegulz dpat poli gak ke??

  145. alongmat_92 says:

    salam…….sya sknk dh msuk f6…dan sya jga selaku wkil pelajar lowest 6…huhu///best giler f6…semoga bjaya k tok rkan seangkatan sya…akhir kta…majulah f6 untk negara…[pra u smk abdullah munsyi]

  146. wany jafri says:

    salam……
    ak ske bce komen2 korg nih…. actually, ak slh sorg yg berada dlm dilema cm korg… ragu2 nk pg ke xnk f 6.. sbb friend of mine told me tht, klo nk msk f 6 ni kne rajin la… ak ni jnis yg mls sket nk ngadap bku..skadar dgr pe yg ckgu ajr time lm klas n wt home work yg ckgu bg.. tp ble ak bce komen2 korg yg kbykn nye adlh ex stdent f 6, ak rse ade baek nye ak msuk f 6…wlpn ak mmg dh pg dftr tuk f6, tp ak xpg skola lg….sbb ak wt ptukaran skolah, so ak rse ak mls la nk ulang alik…huhu.. tp wlau ape pn, ak rse f 6 ni is the best way 4 those who wants achieve the highest level of stdies without taking a long time.. yela, pas f 6 korg trus smbung dgree, then mster, then phd…insyaAllah klo ade rzki…. yea x? mmg la klo msk f 6 ni korg kne jd bdk skola blk, tp pcya la korg bkn jd cm bdk skola spt f1-f5…sgt2 bbeza..lyanan dpd guru2 pn bbeza.. cm mk sdare ak ckp, pcaye lah f 6 ni 1 pngalaman yg best sgt2… lg 1, ak stuju sgt klo kmnterian nk tkr sistem pngajian f6 tu kpd sistem modular… sbb byk prubahan dpt dlakukan n 1 of them is, dpt mngubah tggapan negatif msyrakat thdp f 6 nih.. lg 1, ia jgk dpt mdedah kan plajar2 dgn suasana di uni nt… at least kte xdela dpt culture shock kn bbnding ngn dak2 u n cllege.. mmg truk ble kne clture shock…ade yg xpat hndle pn..huhu.. oky lahh… last but not least, ak rse f 6 adlh yg tbaek pnyer! korg pk2 kn la mne yg tbaek utk dri korg yea, ape yg korg nk sbnrnye lm idop korg ni..pdlikan kte org.. assalamualaikum…

  147. Hmm…yeke kne dpt 4a keastas bru dpt tawaran f6? setahu aku,de kwn ku ni dia xde a langsung tapi dapat masuk matrik mane ntah…so d conclusionnyer kowng nyer grade 4 subjek yg dorg mintak bgs skit…mcm b+ pun boleh pe…

  148. wany jafri says:

    to bruce: nk msk f 6 ni x smestinye kne dpt 4 A ke atas… sme jgk cm matrix tu… x smesti nye korg kne dpt 4/5 A… syrt nk msk matrix ni klo xclap kne crdit dlm certain2 sbjek yg related dgn krsus yg korg minx utk matrix tu…. ade mber ak tu dpt 1 A je tp dpt gak pg matrix…. korg jgn tclap plih krsus dh la.. yg pnting pilih krsus bdasarkan result dn kemampuan diri…

  149. tilip gurl….

    ana pun dpt poli kat sunku sultanah bahiyah…dip marketing…tp x pegi ar…just concentrate in form6..huhu…(form6 best~~~~)u dpt kos pe?

  150. Shafyda Zahra says:

    Salam..
    huhu..sronok gak dpt msuk f6 nieyh..
    tpi yg xbestnya..sistem modular tu hnya akn dgunakn pda thun hdpn d sklh aq..huhu..wlupun mcm tu..sklh kitaorg da bwt pmbhruan tntg uniform ppu bwh..hehe..chantek la..siap pki kad matrix lgi..mcm pljr u gtu..huhu..

  151. efa Said, says:

    best sgt bace korg nye cmnt tp aku pown dlm dileme but after read ur cmnt aku decide utk msuk f6 la , hrap akn bjye dlm result stpm nty .

  152. salam…
    boleh bagi pandangan mana satu yang bagus…
    politeknik o form6….?
    poli dapat perbankan dan kewangan islam…
    mana satu nie…

    • fie..samelh kte dpt politeknik corse yg sme… sye pi ngah peng pk n truskn fom6 or nk msuk poitek… mne yg ok ni… arrgggghhhhh……!!!!!!

    • dirext u says:

      nie lah sbb aku blh baca sampai cni…aku dah apply poli dan sekarang ku bru mula study kat poli…

      tp ku ada rasa mcm nak balik pg f6…sbb aku rasa blm bersedia nak melagkah ke alam unversiti nie..

  153. dilema skg…nk trs f6 or nk g poli ni…f6 asew sush sgt agpon dpt alirn p.p ngn stra,msty ssg nk skor.tlg..

  154. miss ayunie says:

    hmm 4 me,.. f6 bkn x bgus,.. but Y most of s2dent x nak f6, because of d standard itself,..
    1. tenaga pengajar- still xder beza ngan time f5 n below,.. cer bwkn tnaga pngajar yg berasingan, (mCm lecturer sbnr) n some one yg mmg betul2 ada pglmn dlm industri,..

    2. f6 melatih tuk hdpi dunia luar?? but 4 me,.. f6 x independent sgt,.. compare time d U,.. time d U, kita lebih berdikari,..n x yah pki uniform sKoLa,.. time wat presentation,.. pljr wanita di alu2kan bermekap n both dilatih untuk berpenampilan menarik.. which ,kita x leh during f6…

    3. standard kemasukan f6,.. most of pljr lemah still dpt msuk f6,… compare ngan pljr yg berkeputusan agak baik,.. jadi,.. dmna anda??,.. bertanding d gelanggang yg mana??

    justeru e2,.. sya berpendapat, kalau mahu mnarik minta peljr untuk masuk f6,.. perlu ada peningkatan dari segi e2,..

  155. Celaru!!! says:

    ermmmm aku dpt matriks tp aku dah reject awl2 & aku dpt diploma business studies kat UITM gak 26 Jun nie kna dftar….tp bapa aku ckp klo amik bisnes skng nie ssh nak dpt keja kat kerajaan+swasta pun blm tentu lg x tjamin!….aku cek kat SPA pun mostly jobs dia mnta STPM/Diploma in Public Administration! 1 job je aku jmpa kat SPA utk Business….lpas aku fkir2 aku rasa aku nak msk frm6 smbl2 tu aku ble identify my talent+interest ekcli dlm bidang apa….klo ikutkan hajat bapa aku dia nak aku amik Law tp klo ikut mnat aku dr dulu business lar kan tp mslah pluang keja lar plak nnt….wat bsnes tu snang tp modal tu ssh!!! hahahaha

    so am i stupid+mad going to F6 instead of Matriks/Diploma???

    p/s: ekcli aku x dpt msk f6…korang rsa smpat x aku nak mohon msk f6??? tolong lar aku sesangat!!!

    • Sebenarnya mereka yang telah mendapat tawaran ke Matrikulasi tidak akan mendapat tawaran ke Tingkatan 6. Jika menolak Matrikulasi dan ingin masuk ke Tingkatan 6 perlu membuat permohonan.

      Sila dapatkan maklumat lanjut dengan mengunjungi sekolah yang anda ingin mendaftar ke Tingkatan 6.

      Mereka yang telah tamat belajar di universiti tidak semestinya perlu bekerja makan gaji di sektor awam atau swasta. Mereka yang berminat untuk berniaga atau bekerja sendiri boleh mendapatkan bantuan yang disediakan oleh badan kerajaan seperti MARA dan PNB.

      • Celaru!!! says:

        terima kasih Azhad Nilam atas info tu….sbnarnya bapa saya tlh uruskan permohonan ke tingkatan.6….insyaallah jika xde halangan slpas cuti sem. nie saya akan memasuki ting.6.

        saya ingin bertanya msh ka peluang saya terbuka utk mengambil jurusan Undang2 semasa degree sprt d UM,UKM,UITM dgn hnya berbekalkan Sijil STPM wlaupun saya mndapat CGPA yg tggi nnt??? sbb mmndangkan UM & UITM ada mnyediakan prgrm Asasi Undang2 jd sdh tentu mreka akn mmbri keutamaan kpd pljr asasi mreka d prngkat degree nnt…

        akhir skali, ada cadangan subjek apa yg terbaik utk saya ambil d tngktn.6 utk melayakkan saya mengambil jurusan undang2 d prgkt degree nnt???

        • Sama-sama… Lepasan STPM memang mempunyai peluang untuk mengikuti jurusan undang-undang di universiti yang menyediakan program asasi dalam bidang yang sama.
          Keutamaan masih berdasarkan pencapaian akademik tetapi jika 2 calon mempunyai penyampaian yang sama, saya difaham mereka yang dari asasi universiti berkenaan akan diutamakan.
          Sila semak di laman web UPU bahagian Syarat Khas untuk mengetahui syarat minimum untuk layak memohon bagi setiap universiti.

      • salam… saya juga seperti celaru…
        saya keluar dri mtrik dn ingin msuk ke f6…
        mcm mna sy nk msuk f6 balik???
        saya keliru adakah sns stream boleh plih sama ada sns hyat atau sns fzikal…??
        sbb sy mnat fzik dn x minat bio… n cita2 sy ingin wat ngnring…

  156. pd yg nak msuk f.6 tu truskan je.f6. jimat.insyallh de rezeki ley dpt biasiswa..lgpun kurg mslh sosial coz di bwh sek.kai bju sek lg jimat..klu U msti cbuk nk shoppg baju.nk stdy ke melaram??

    wina,klu xmo pendidikan ada kos len.mcm pentadbiran awm,pengurusan sumber manusia.bnyk lg..sy pljr stpm thn ni..spm sy agk cmerlang coz sy pljr aliran sns pd mulanya tp sy kurg mahir MT t,jd btukar aliran ke kemanusiaan y agk mudah jika kite rajin.tiap upt agk memberansangkan.sy mkin bersemangat bila upper thn lps dpt 3.85 sedangkan spm dia dlu corot.

    so,keep ur gud work

  157. yala..benar ba tu..aku pn truskan f6 even poli dpt p aku xmo ikt..f6 byk merits nya ba..btw,sama2 la kita muda-mudi Msia bjuang utk mcapai kcemerlangan dlm segalanya slaras ngan 1Msia…chiayooo…

  158. aku plajar f6 says:

    Aku skg tgh study kat f6. dpt upu dan pdt tpi x amik. mmg byk kelebihan f6 nie. law result bgs mmg dpt smbg trus ke dgree. jmat msa n kos lgi. lagipun f6 nie diiktiraf semua u kat dunia jadi law result gempak tue sng la dpt biasiswa study kat oversea tue. lgipun law nak diikutkn skg law nak msuk dgree stpm dlu dia nak tgk. f6 sng law blajar. aku skg amik aliran sns. mmg la risiko tu tgi sgt. tpi aku nak amik cabaran. skg tgh struggle la nie tuk setaun setgh nie. jdi jn la mrendah2 kn f6 ne bap law nak dikira kan f6 ne lebih mantap dan standart dri len2 tue. law xnak buang msa amik dip msuk la f6. akhir kata study smart 😀

  159. user left comments says:

    nak masuk maktab perguruan atau form 6 lebih baik? sekarang saya ni tak dapat membuat pilihan sedangkan keputusan tawaran kplspm telah keluar hampir seminggu… macam mana nye? kalau pilih maktab, habis pengajian nanti, pasti ada kerja… tapi, kalau masuk form 6, belum tentu dapat keputusan yang baik… kalau baik pun tak pasti sama ada dapat universiti ke nanti… ada tak kerja pun masih tak tahu… macam mana ya? tapi, saya masih suka form 6 sebab lebih banyak pengetahuan yang dapat diperlajari… termasuk bio, kim, mat… tapi, kalau masuk maktab, tiada lagi subjek2 tersebut… macam mana sekarang ni? maktab atau form 6?

  160. heartbeat says:

    salam,
    pda saya la,matrik,stpm n diploma masing2 ada klebihan..tpi rsanya kalu boleh jgn amik diploma sbb masa studynya sgt pnjg bbanding yg lain2..boleh kta agak kerugiaan la utk lepasan diploma bbanding lepasan matrik n stpm,lagi2 klu result plak x ok.
    matrik plak bagi sya bnyk kelebihannya.ramai yg kta kat matrik susah nk dpt kos best wpun result gempak..x semestinya.

    Alhamdulillah,sya seorg lepasan matrik tahun 09/10 n dpt tawaran ke uitm utk kos medic dgn pointer 3.8.seorg lagi kawan saya dpt farmasi dgn pointer 3.79 juga di uitm..mostly kawan2 sya yg dpt 3.7 n above bleh dpt kos yg diorg minat sperti farmasi,biomedic n lain2.so spa yg kta medic kena dpt 4 flat utk lepasan matrik,itu x benar.persaingan memang hebat tapi kita kena ingat rezeki ni bkan milik manusia,so insyallah klu kita betul2 berusaha,kita mesti boleh dapat.

    pndpt saya,klu spa2 yg dpt matrik,baik pergi matrik.tpi ingat kena betul2 berusaha,n insyallah boleh berjaya.malah ada yg pointer kurang bagus,wpun dilelong still dapat tawaran U.pensyarah sya pernah beritahu hampir suma pelajar lepasan matrik insyallah pasti akn dpt tempat di U kerana keutamaan biasanya lebih dberi kepada student matrik.stpm n diploma juga akn ditawarkn ke U,jadi tiada apa yg harus dbimbangkn.kena beringat,wpun belajar dmatrik,kalu malas,susah juga nk dpt U.semua bgantung kpd kesedaran diri sndiri.

    Yang paling pnting,pa sja yg kita amik,pastikn itu pilihan terbaik.jgn mnyesal n teruskn pndg ke hadapan.pegang pda prinsip jgn ulangi kesilapn yg sma msa spm.matrik,stpm or diploma merupkn peluang kedua utk kita capai impian kita.buat yg terbaik n selebihnya btawakal,insyallah boleh berjaya.

    • blueberry says:

      hurm,,,sy dpt matrik kt kuala nerang,kedah aliran akaun…ptut ke sy pegi??bljar kt mat rik ni mcm mne ek??

  161. aku skrang ni dah masuk form6,tapi aku masih was-was dengan diri aku sendiri..sbab aku ni bukanlah dikategorikan student yang pandai..@cerdik,jdi aku takut kalau2 aku tak dapat sambung pengajian aku ke tahap yang lebih tinggi….tpi aku takkan cepat mengalah…….sbab setiap yang masuk form6 ni semuanya nak masuk u.!!!tpi klau pointer aku ckit..ada tak pluang aku masuk u??????

  162. salam.msh smpat ke sy msok ting 6 wlupon da msok blan Julai..???

  163. saya nak tanya lah banyak orang mengatakan bahawa tingkatan 6 mudah mendapat univesrsiti berbanding dgn bdk ipta

  164. aku pn setuju..ade cikgu aku yang ckp,bdk t6 kalau wat degree,dieorg hanya ulang balik benda yang dieorg dah belajar masa at t6..t6 punya topik bagi sesuatu subjek sangat luas berbanding dgn pelajar matrix…xhairan la dalam tahun pertama,pelajar t6 hanya perlu ulang kaji shj berbanding dgn pelajar matrix yg kene belajar benda baru(actualy dah lama bg bdk2 yg pernah masuk t6)….

  165. nak masuk f6

  166. AKU ASE KALO NAK MASOK F6 MMENG KENE ADE MATLAMAT
    MAKSODNYER KENE STRUNGGLE GILER2
    SELALU BACE BUKU NAK ISU SEMASE TU JER
    SATU THN SETENGAH TAK LAME
    PASTU TEROS DPT MASOK U
    INSYAALLAH KALO KORANG BETOL2 STUDY N XDE MAEN2 DAH…AKAN DPT IJAZAH KAT TGN KORANG SEME
    BETOL TAK BEKAS F6?

  167. AKU ASE KALO NAK MASOK F6 MMENG KENE ADE MATLAMAT
    maksodnyer korang kene strunggle giler2 n rajin bace buku
    tu jer pastu dpt lah sijil stpm n boleh sambung belajar kat u
    sy budak spm 2010 n tgh tunggu result minggu dpn
    belajar pon sekejap jer satu setengah thn jer
    tak lame kan ? manfaat kan mase yg ade …ae

  168. AKU NI EX-F6…kpd lepasan spm 2010 yg nk msk F6,baik teruskn niat korang cz U ni byk kelebihan…1 yg korang xtau pasal F6 ialah ms kat F6,korang akn bljr byk benda secara detail btl x..tp ade kebaikan nye cz bila korang nk wat degree nnt,masa tahun 1 kat U nnt,korang akn jumpa blk ape yg korang dh bljr ms F6…so tahun pertama 2 kira korang hanya perlu wat ulang kaji je blk…tp bdk matrik kne bljr benda baru cz sume uh xde dlm silibus dieorg…btw F6 best cz korang akn rasa muda & korang akn belajar utk jd pemimpin(wlpn just pimpin junior korang je)…(aq skrg ngah wat degree)

  169. result spm aku hancur …… aku amik science stream …. semue subjek science(BIO,KIMIA,FIZIK) aku dpt E …..
    so parents aku soh amik f6 je ……….. aku nak jadi pakar forensik …….. tp subjek sains x sebati ngan aku ……. kalo subjek lain as BM,MATH,SEJ,PI aq dpt A &B …..cume BI je arr …setakat kedit jee (C) ………… arghhhhhhhh ……….. ape harus aku lakukan …. someone help ………. 🙂

    • spm bkn penghujung segalanya cuma jika result krg baik akan membatas pilihan utk sambung belajar.
      Mcm Buntu kamu cuma amat lemah dlm mata pelajaran sains tp memuaskan dlm yg lain.
      Jika masuk form 6 blhlah pilih subjects yg sesuai. Mungkin blh semak dulu syarat2 kelayakan nak msk u kursus yg tertentu & pilih subjects yg memenuhi syarat tu….

  170. […] Semakan Tawaran Ke Tingkatan Enam 2011 […]

  171. sper2 blh tlg aq nie…..
    mak n ayh aq smue ttg aq nk msuk f6,,,
    coz f6 mmg ssh gler dyer org ckp gtur…
    kekonfius nie…adkah btol form6 mmg really ssah?????????

  172. aslmlkm… aku bercdng nak msuk f6. tpi semo orng pdng rndah kat aku… kwn2 & fmily smua x stuju… diorng kata f6 x mnjmin mse depan.. skang nie aku btul2 cnfse…. aku x thu apa aku ptut plih.. f6 or u…

  173. hi..saya nak amik aliran sastra..if lepas stpm nanti saya nak amik undang-undang ok x?komen plez

    • eh kite sme la mia nk amik law….. haha ……
      mm .. subjek ape yg perlu amik erk ……. senior2 helpme pliz ..

  174. serius aku pn dilema ni. mse nk spm dlu aku nekad sgt2 xmo msuk f6.

    tp skrg bila aku bace komen2 ni sume. ttbe tergerak hati la pulakk.

    aku tgk kkak aku bljr kat f6 pn mcm da teruk sgt. kkak aku msuk f6 pn sbb ayh aku yg suruh. kkak dpt poli kat PD. tp ayh x bg pergi sbb jauh sgt dan xde sedare duk kat sne. at last kkak aku msuk f6. dan skrg. aku. xthu nk g ke tak f6 ni. dpt twrn tp x bgtahu lagi kat ayh aku.. huh~~

    tgu je la u. dapat ke tak. kalu x. mcm ne pulakk?? hadooii..

  175. blueberry says:

    sy dpt mtrik kt kedah jurusan akaun,,rse2 ptut x sy pegi??k0npius sgt2 ni..huuuu…

  176. salam…dlu spm ambik kos sains…lpas 2 dapt twran f6 sains…..tp rmai ckap klau f6 aliran sains ni ssah…then klau nk ambik sastera sy x de bacis sastera…..cam ner ni???sastera ni camner plak????

    • sarah_iman says:

      Insya Allah bley bwk punya..akk kita amek ekonomi n geo (sastera) tapi tader basic n dia punya pointer tinggi seh..jadi semua tuh terletak kt diri sendiri…akk kite ckp cuba cbr diri utk tgk sejauh mana kemampun kite..kalau spm bley amek sains rasa nyer nurul bley bwk kot form6 sastera…Insya Allah…

  177. salam….sy blur skrang ni….spm sy ambik kos sains…sy dapt twran f6 sains…rmai yg ckap f6 sains susah…then klau sy ambik f6 sastera sy x de basic..cam ner ni?????

  178. jika di bezakan antara f6 ngan matrik..f6 lagi byk kelebihanya..andai kata fail matrik, taraf yg ade hanya som. tp kalau f6 kita dah same taraf ngan diploma..f6 adalah landasan terbaik untuk ke u..tk de susahnya dnegan f6.. kami dah membuktikan..saya dan adik berjaya ke upsi dan usm melalui f6.. tkde yg mustahil jika itu yg kita nk..

  179. mimieee says:

    sy nak tnye f.6 course science mcmane? ramai org kate sush n x boleh bawak…saye suke tp saye takot x boleh bwak..help me,tell me about it

  180. sep ngotok says:

    salam..sy tgh buntu ni..xtau nk ambik aliran mane..sy dpt f6 alirn sains tpi sy xleh nk ikut klu sains coz f5 dlu pom sume sbjk sains sy truk..huh! hmm..sy ade trpk gk nk tkar ke sastra tp..kwn sy ckp klu sastra 6ti susah nk dpt tmpt bljr sbb sains lbih di utmakan ..btol ke ek??

    • bekas stpm 2010 says:

      xla,nnt ms buat degree,akn ade pengasingan…contoh lau nk amik degree akaun,xsemua pelajar sastera boleh amik…hanya yg amik ekonomi&akaun(ikot U la,ade yg nk eko je n ade yg nk 2x skali)…
      pelajar aliran sains langsung xlayak utk mohon bidang perakaunan…

  181. budak lower 6~ says:

    Saya budak baru . Banyak benda yang saya dapat dalam f6 nie . f6 ni tak macam ambek diploma , kita lagi rapat dengan cikgu2 . kalau diploma tu nak jumpe lecturer kompm2 la kena wat appoitment dulu . Kalau f6 ni hubungan cikgu n anak murid xde jurang.Jadi , sy semakin bersemangat nak teruskan f6 ni , walupun , kadang2 ayah sy kurang support dengan pilihan sy ni , ye lah , sebelum ni sy ada dapat tawaran UiTM dalam course pengurusan maklumat , tp saya tak pergi , sebab sy mmg xminat course tu , jadik sy berpendapat kalau dah xde minat dalam course tu dan memakan masa yang lama nak buat degree , kenapa sy pilih jalan tu , kepada Encik Ayah , sy harap Encik Ayah faham kenapa saya buat keputusan senekad ni . Doakan kejayaan STPM sy tahun hadapan ^__________^

  182. wawan LB2010 says:

    law aq lak F6 nie adlh plhn yg plg bek skl bab aq nie bkas dak F6, s0 aq taw la….
    dak lpsn F6 trus je amk ijzah , s0 x yah la nk amk dploma ag, dahla leh skip korgnye mse….
    dlu aq sgan gan kwn aq yg len bab dorg dah msuk U kan, tp skrg aq bgge bab aq dpt potong dorg bab aq trus ijzah, aq 1thn stgh beze nye gan dorg pastu gaji nye pon ag tggi drdorg mne la aq x bgge….
    s0000 ia tpulg gan korg, nk blrj0 taw nk men2 pas dah ggal lam SPM korg…..
    s00oo wat la plihan yg bjak dlm plhan subjk yg korg nk amk mse F6 nT jgn amk yg ssah nk bwk bab F6 nie jln yg mdh tp agak ssh klaw korg x seriusssssss……wawan

  183. Putera Watan says:

    Kalau dilihat, para pelajar pra-U lain seperti matriks KPM atau asasi KPT semuanya mendapat elaun atau bantuan kewangan, saya ingin bertanya kepada admin ataupun sesiapa sahaja, adakah tingkatan enam juga mendapat elaun ataupun bantuan kewangan?

    • dirext u says:

      elaun memang sorry lah kat f6..sbb kat f6 ada BIASISWA lah BEB!!! utk yg kurang berkemampuan je lah tau…

  184. Budak tingkatan 6 bawah tahun ni says:

    sy dpt tawaran ke U pahang…tp sy tolak sbb sy tak minat course dip sains komputer lps tu diploma 3 tahun kena belajar…so, trpaksa pulak hutang lagi..pstu nk ambil degree hutang lagi..kalau di campur2 bnyk dh hutang kita..sbb tu sy ambil tingkatan 6…tak payah hutang2…kalau nk hutang pun time ambil degree je..habis stpm kn terus ambil degree…jimat kos dn masa…masa masuk tingkatan 6 ni bnyk yg halang…biasalh..manusia…tapi sy tak putus asa…sy nk buktikan kt diaorg semua yg pandang rendah dgn tingkatan 6 ni…sy akan menjadi seorg pelajar cemerlang stpm tahun ni…jika Allah izinkan!!!! sy sokong tingkatan 6!!!!!!

  185. sy dpt matrik n u….
    p ttp memilih tg6…
    y?
    sbb sy rase tg6 nie lebih baik…
    kalo result bguz pon xpyh la pndg enteng sgt pd tg6 nie k…
    mgkn ad org yg ketawekn kite amek t6, p tgklh, diowg dpt ketawe lg x bile kite dpt U yg kite nk…
    kptsn terletak ditgn kita~~..
    hehe

  186. What U Say bout this says:

    huhuhu…bermacam-macam comment yang aku baca sampai habis…dah berjam2 duduk kat dpn laptop
    best juga dpt berkongsi pandangan…memang memberi banyak maklumat berguna…
    but…apa yang aku dapat buat kesimpulan nye….
    f6 sememang nya mempunyai byk kebaikan spt apa yg korang dah baca kat atas nie…
    tapi…korang mesti faham jugk kena institusi lain ditubuh kan mcm UITM,matriks,poli..
    nie semua adalah kerana "MINAT" yang berbeza..atau pun cita-cita setiap orang yg berbeza…
    sebagai contoh nya …..klu korang minat nak jd peguam,doktor,askar etc…pegi lah f6…
    klu korang minat nak jd cikgu pulak…pergilah UPSI…
    klu minat dlm bidang partikal…masuk lah politeknik…

    tp nie cuma adalah berdasarkan daripada pandangan aku sebenar nya…
    bukan bermaksud aku nie betul sgt…

    by the way…aku rasa f6 is still best decision…

  187. minta di izinkan coy yeaa 😉 .. nnti saya letak sumbernyaa

  188. pelajar STPM 2010 says:

    byk yg diaorg tak tahu pasal f6 ni…tau x yg sijil STPM ni setaraf ngan A-Level(yg org putih kat UK amik utk masuk U tu…)…A-level&STPM ni tersenarai antara top 5 exm pra-u yg tersusah di dunia…jd kualiti tu mmg tinggi…tu sbb ade yg ckp stpm ni mmg terlalu byk n terlalu detail kne belajar utk setiap topik…

    lg 1,kalau amik f6 even sastera pon,bila sambung degree,anda lg senang nk score sbb byk sbjk tahun pertama tu ialah ulangan dr f6 punya…contoh stpm klaz business(acc,eko,pp/math)—> ism pentadbiran perniagaan,korang akn rasa sngt senang cz just ulang balik je ape yg dh belajar…

    yg ni pengalaman mmbr aku kat matrik…dulu ms dia amik matrik sem 2,lect dia ade kumpulkan pelajar yg dapat Autk math final exm sem 1 n bg kuiz yg soalannya terdiri dr soalan past-year STPM…dia ckp dlm 20 org dak tutorial dia,hanya 3 org yg mampu jawab sampai habis sume soalan tp xde sape pon yg dpt full mark utk kuiz tu…nmpk x,even diaorg boleh dpt A pon,tp diaorg xbelajar secara mendalam…

    tp terpulang la kat adik2 sama ade nk msk f6 or x…lg pon utk sesi 2012/2013 ni kn dh mula sistem semester..jd senang la nk score….

  189. saya suka cdgan jika fm6 buat cm matrik…ala2 kolej utk stiap ngri…smart dude…baru laa fm6 naik pasnie…………….kdg2 plaja nie choose mtrik or dip coz fm6 hnya stdy kat skul aje n xsuka ngan uniform skul,besalaa dh bsaq kan……..sooo why not make a kolej….i think it would be better….namakan dgn nama y gempak……kalo matrik mampu ada kolej…napa tidak utk fm6?????????????????………..

  190. nampaknya mmg stpm lah harapan aku skrg,mmandangkn result spm aku hampeh. addmath sangkut, xleh lepas g matrix rasanya..so hi stpm…. thanks abg2 kakak2…smangat smula aku baca komen2 korang, bleh nampak lh stpm ni x sesusah n se buruk yg dikatakan org…aku xnak sia2kn pluang ni ^^

  191. siti hajar says:

    huhu…ble mta pndapat ta?
    sy ni bdk teknik .. amik kos kejuruteraan awam kt skul dlu..
    sesuai ke sy msk f6 ni? nk amik kelas pa kt f6? ~sy nk jdk engineer tp tanak amik dploma..
    huhu..thx

  192. wah…best giler komen2x korang suma. ok, honestly..aku pun pelajar f6 jugak, n kpurusan spm aku pun not bad la . . untuk msuk maktab matrik tu lepas la, tp aku tak dapt so aku masuk f6. 1st mmang frust habis . 1st year aku di form 6 mmang agar mencabr. tapi bila masuk 6 atas. everything change. form 6 senang la, cuma jangan tinggal pembelajaran di kelas sahaja, bnyak kan buat latihan, baru-baru ini keputusan sudah keluar dan alhamdullilah aku dapat pointer 3.7, aku di bidang kemanusiaan iaitu untuk subjek pengajian am, bahasa melayu, geogfari dan juga ekonomi. alhamdullilah senang aku nak skor, btw . .tingkatan 6 sangat2x terbaik. bayangkan sekolah aku semasa badge stpm 2010 seramai 48 orang pelajarnya dpat melanjutkan pelajaran ke U . n noe what it is 48 daripada 92 orang calon stpm tauk . . .STPM , kualiti jelas seali.

  193. Muzaffar94 says:

    Erm,saya bdak lpasan spm 2011 nih,rsuly saya 9a,saya cadang nk amek f6 dulu,bru degree,tpi parents saye sruh amek asasi kat nilam puri UM,saye sbnrnye malas gak nk msok U awal2 nih..hurm,boleh tlong saye x??adkah pilihan saye tepat??saye nk amek pengajian islam nih,huhu..tlong..

  194. […] Syarat Kelayakan Masuk Ke Tingkatan 6 2010, Semakan Tawaran Ke Tingkatan Enam Bawah 2010, 2011 dan Pandangan Mengenai Tingkatan Enam sebagai […]

  195. saya dah dpt twrn msk f6, tp saya ragu2, tkt tak bole bwk subjek mase f6 nnt, subjek eko saya tyme spm dpt lulis jea, so, subjek apa yang sesuai untuk kemanusiaan dan yang sesuai utk saya?

    • sarah_iman says:

      yasierah..eheh..sy pun dpt twrn form 6 dn InsyaAllah akn terima…saya nk amek ekonomi tapi sy tader basic..memula tuh mmg tk nk amek tapi akk sy amek ekonomi pun tanpa basic dan dia berjaya ngan cemerlang..pointer dia tinggi gak..and skrg dia buat master..dia ckp semua tuh tk mustahil asalkan kita ad semangt and pandai urus masa..n bykkan wat latihan..awk dah ada basic InsyaAllah blh bwk punya… hrp pndgn saya nih membantu… >.<

  196. hooreyyyyyyy aq dpt stpm.. i nk berusaha dgn penuh semangat.. stpm susah ke senang ke al dlm tangan kite.. so do yr best n be the best in stpm.. wish al gud luck in stpm.. thanks 2 god 🙂

  197. F6 / Matriks / Diploma bagi pendapat sy, semuanya ialah 'bridge to university'. Yg paling penting ialah dlm exam, kite dpt buat yg terbaik. Bila result mmg layak, tak kiralah anda dr mana, akan tetap ade peluang ke u. Begitu juga sebaliknya. Kalau masuk matrik pun tp result xachieve target, peluang anda tetap kurang utk dpt course yg anda mahu. Dan sebenarnya tiada diskriminasi dlm pemilihan ke u jika anda dr f6 / matrik. Pemilihan sekarang ialah berdasarkan pointer anda dan syarat2 am khusus yg termaktub. Teruskan berusaha walau di mana rezeki anda ditempatkan. Kerana ada kala setelah berusaha, di mana tempat kita, itu telah ditakdirkan. Dan jika kita terus berusaha, positif, berdoa, pasti akan ada hikmah dan kejayaan yg menanti. All the best semua.. 😀

  198. saya keliru says:

    kalau dapat dip kat poli..perlu ke pergi..?? atau stay fom6..?? mane yang terbaik

  199. hello guys . dalam banyak2 komen ni kan . korang cakap pasal stpm aliran science stream or umum ? confius la aku baca . korang macam compare budak mtrik dengan budak stpm aliran science je . kalau aliran kemanusiaan ni mcm mane pulakk ?

  200. deankapak says:

    perghh..!!!aku mmg memula rase segan gak masuk f6 ni..tapi lelame rase best gak x macam member aku yang len masuk matrik pastu tak sampai 2 minggu da stress giler..kirenya mmg blaja dye rilek la gak tp mmg memerlukan komitmen ….walau apa pun aku dah tak kesah ape org nak ckp pasal masuk form 6 nie sebab f6 nilah satu2nye jalan yg terbaik untuk meneruskan pelajaran lepas spm…

  201. assalamualaikum 🙂

    err saya pown pelajar lower six tahun 2012 . firtsly memang aku tak yakin nak masuk form six . tapi mak ayah dan kakak abang senior aku bagi nasihat yang form nih tak susah macam yang kita dengar . aku pown apalagi terus jelaa . emm ramai yang cakap study form six leceh , kena pakai baju sekolah dan blaa blaa biasala pemikiran orang kan . tapi kalau nak tahu yang leceh tu lagi bagus 🙂 tambah tahun nih form six dah mula dengan sistem modular iaitu satu sistem stpm secara penggal . semua calon kena exam stpm secara 3 penggal . penggal pertama bulan 11 nih , penggal kedua bulan 5 2013 dan penggal ketiga bulan 11 2013 . kira form six pown dah upgrate macam pembelajaran dekat u la . kalau ada students yang gagal mana2 paper masa penggal satu . paper tu boleh diulang masa penggal 3 nanti . tapi seboleh – boleh nya ia laa dapat pointer yang terbaikkk kan . haaha . sebab takkan laa nak ulang sedangkan masa tu nak fokus untuk penggal ketiga . lagi satu stpm modular nih students ada satu PBS . sistem pentaksiran berasaskan sekolah . so markah PBS nih boleh tolong kita untuk markah stpm . tapi kena struggl ejugak tahun nih sebab students masuk tahun nih bulan 5 . habis2 start kelas bulan 6 so kena laju laa nak abis kan sillibus . huuhu . aku pulak ambik GEOGRAFI , PENGAJIAN PERNIAGAAN , BAHASA MELAYU dan PENGAJIAN AM . tahun nih first batch guna sistem modular so tak tahu camana soalan nak keluar nanti . tapi aku yakin usaha tetap akan mendatang kan hasil . hahah . pada adik2 yang nanti bercadang nak masuk formg nih tak rugi korang belajar form six . banyak faedah korang dapat . bila masuk form nih kita akan dideh kan untuk bercakap , buat pembentangan . so memang syok arr .lagi satu jimat duit mak bapak . kalau yang keluarga kurang berkemampuan korang boleh mohon biasiswa . free jer korang takpayah bayar balik macam PTPTN . kan berbaloi ?? 😀 lagi satu pointer kena 3.0 keatas laa ye . 3.0 tu pown dah tahap didih , tapi better dari matrik deorang periksa dalaman . guna assigment jer . kalo pointer 4.0 pown belum tentu macam stpm . sebab stpm peperiksaan terbuka . pendapat aku laa . lagi2 tahun nih ramai senior aku batch 2010/2011 dapat masuk u . kebayakan nya dekat usm . uiam . ukm . upm . um dan lain2 . kira masuk form six nih satu kaki memang dah dekat u laa . cuma sebelah lagi jer kena buat terbaik dekat stpm nih . okay laa 🙂

    doa kan aku berjaya laa ea , untuk penggal pertama bulan 11 nih . assalamualaikum

  202. steel butterfly says:

    It's funny when people didn't do their research well -.-' instead keep jumping into bandwagon .Suka percaya segala benda yang korang dengar dari orang lain. STPM student should be proud, buangkan rasa rendah diri tu . Nak cakap STPM low class ? haha you bet ! Kalau betul la low class
    tak ada maknanya foreign institutions from developed nations UK,US,Singapore,Australia etc would want to accept Malaysian student with STPM qualification. Tolonglah buka minda sikit ,
    Patutnya tak payah nak fikir sangat apa cakap orang . Sebab apa ? take a look at them , belajar tinggi sangat ke sampai nak nasihat dekat orang tak payah ambil STPM . Mana-mana pun susah kalau malas belajar. That's it . Kalau yang still tak tahu menahu STPM is equivalent with A-level. which means being recognized globally, bukan nak perli, tapi hakikatnya matriks,diploma, asasi ada dapat pengiktirafan seluruh dunia ke ? STPM ada, so kalau dapat offer buat STPM tu, just go for it .Be proud, nothing comes easy in this world 🙂

    http://www2.warwick.ac.uk/services/international/http://www.bris.ac.uk/international/countries/malhttp://info.anu.edu.au/studyat/assets/Internationhttp://futurestudents.unimelb.edu.au/admissions/e

  203. Assalamualaikum..
    Sye lepasan SPM 2012 ..
    Baru2 nie ye dpt result yg sgt2 mengecewakan..
    Satu A pun sye tk dpt ..
    Kecewa mmg kecewa tp bnde dh jadik sye terima dgn redha ..
    Sye sbnrnye nak tanye pade senior2 sye yg kt ats nie apekah sepatutnye sye amek form6 dgn result sye yg cmnie ??
    Sedare mare sye , pakcik2 sye terutamenye parents sye sume suruh msuk form6 ..
    Sye terdetik kt hati jugk nk masuk form6 nie sbb senang nk msuk U..
    Bagi pendapat please ..

  204. Result sy

    PA=B

    Bm=c

    P.pern= c+

    Sej=c

    U mna yg sesuai ea?

  205. syahmie toek says:

    HAHAHAH ! sekolah aku baru buka fm6 taon ni ,2014 ..tak payah pkai baju skola daaaa . pkai bju biase mcm budak2 U ..huhuhu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title="" rel=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.