Tarikh Permohonan Kemasukan Ke IPTA Sesi Akademik 2010/2011

TERKINI :

Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia telah menetapkan tarikh permohonan kemasukan ke Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) bagi sesi akademik 2010/2011 adalah seperti berikut;

Lepasan Matrikulasi KPM/ PASUM/ Asasi Undang-undang

  • Nombor unik ID boleh dibeli di BSN mulai : 10 Disember 2009
  • Tarikh permohonan dibuka (Fasa 1) : 10 Disember 2009
  • Tarikh tutup permohonan (Fasa 1) : 10 Januari 2010

Lepasan Diploma dan setaraf/ STPM/ Matrikulasi/ Asasi 2008 dan sebelum

  • Tarikh iklan : 3 Januari 2010
  • Nombor unik ID boleh dibeli di BSN mulai : 4 Januari 2010
  • Tarikh permohonan dibuka : 4 Januari 2010
  • Tarikh tutup permohonan : 4 Februari 2010

Lepasan AUSMAT, GCE A Level, HSC Foundation dan setaraf

  • Tarikh iklan : 3 Januari 2010
  • Nombor unik ID boleh dibeli di BSN mulai : 4 Januari 2010
  • Tarikh permohonan dibuka : 4 Januari 2010
  • Tarikh tutup permohonan : 4 Februari 2010

Lepasan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia 2009

  • Tarikh iklan : 31 Januari 2010
  • Nombor unik ID boleh dibeli di BSN mulai : 1 Februari 2010
    Secara pukal mulai 20 Oktober – 20 November 2009
  • Tarikh permohonan dibuka : 2 Februari 2010
  • Tarikh tutup permohonan : 30 Mac 2010

Lepasan STAM 2009/2008/2007

  • Tarikh iklan : 31 Januari 2010
  • Nombor unik ID boleh dibeli di BSN mulai : 1 Februari 2010
    Secara pukal mulai 20 Oktober – 20 November 2009
  • Tarikh permohonan dibuka : 2 Februari 2010
  • Tarikh tutup permohonan : 30 Mac 2010

Lepasan SPM dan setaraf

Kategori A, B, C, D

  • Tarikh iklan : 31 Januari 2010
  • Nombor unik ID boleh dibeli di BSN mulai : 1 Februari 2010
    Secara pukal mulai 12 Oktober – 13 November 2009
  • Tarikh permohonan dibuka :
    Fasa 1 – 2 November 2009 – 31 Disember 2009
    Fasa 2 – 2 Februari 2010 – 30 Mac 2010
  • Tarikh tutup permohonan : 30 Mac 2010
  • Tarikh akhir penghantaran dokumen : 30 Mac 2010 (Kategori C, D)

Diploma Pendidikan

Dimaklumkan bahawa mulai tahun 2010 semua ambilan latihan guru program Diploma Pendidikan (DP) bagi lepasan ijazah adalah ditangguhkan dan akan hanya akan diteruskan sekiranya wujud keperluan. Permohonan program Diploma Pendidikan telah dibuka semula sila rujuk Permohonan Program Diploma Pendidikan Ambilan Julai 2010.

Tarikh Pendaftaran Pelajar Baru

  • Lepasan SPM bagi mengikuti Program Asasi PASUM/USIM/UIAM/UPNM/UiTM pada 23 Mei 2010.
  • Lepasan SPM dan setaraf ke IPTA adalah pada 3 dan 4 Julai 2010.
  • Lepasan STPM dan setaraf adalah pada 3 dan 4 Julai 2010.
  • Lepasan Matrikulasi/PASUM/Asasi Undang-Undang¬†adalah pada 3 dan 4 Julai 2010.

Maklumat di atas diperolehi daripada Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar, Jabatan Pengajian Tinggi, Kementerian Pengajian Tinggi. Para pemohon dinasihatkan supaya sentiasa memantau laman web ini dan Kementerian Pengajian Tinggi untuk mendapatkan maklumat terkini.

78 thoughts on “Tarikh Permohonan Kemasukan Ke IPTA Sesi Akademik 2010/2011

  1. [...] Tarikh Permohonan Ke IPTA Sesi 2009/2010 nilam    Digg it Add to del.icio.us Stumble it 42 Comments google_ad_client = "pub-8350898501789570"; google_ad_width = 468; google_ad_height = 60; google_ad_format = "468x60_as"; google_ad_type = "text_image"; google_ad_channel = ""; google_color_border = "FFFFFF"; google_color_bg = "FFFFFF"; google_color_link = "000000"; google_color_text = "444444"; google_color_url = "444444"; Hello there! If you are new here, you might want to subscribe to the RSS feed for updates on this topic.Powered by WP Greet BoxTERKINI : Tarikh Permohonan Kemasukan Ke IPTA Sesi Akademik 2010/2011 [...]

  2. [...] This post was mentioned on Twitter by Adi Wira, Putra Nilam and Shaz Nilam, adiwangsa. adiwangsa said: RT @eputra Tarikh Permohonan Kemasukan Ke IPTA Sesi Akademik 2010/2011 http://bit.ly/28Vc0i [...]

  3. Social comments and analytics for this post…

    This post was mentioned on Twitter by Shaz Nilam: ePutra – Tarikh Permohonan Kemasukan Ke IPTA Sesi Akademik 2010/2011: Kementerian Pengajian Tinggi Mala.. http://bit.ly/8wMxh

  4. selamat sejahtera…saya nak tahu …say ambil spm 2007 and ulangan spm 2009..saya fasa ke berapa? boleh tolong jelaskan maksud fasa 1 fasa 2 fasa 3 dan sebagainya..

  5. Kevin,
    Fasa 1 adalah untuk pendaftaran pemohonan manakala Fasa 2 adalah untuk pengesahan permohonan. Oleh itu anda perlu melalui kedua-dua Fasa kerana ia melibatkan semua pemohon lepasan SPM tanpa mengira bila peperiksaan SPM diambil. Cuma sila ambil perhatian anda adalah Lepasan SPM Kategori D.

  6. salam…

    Nak tanya sikit…
    Klau misalnya, kita menolak twran ke uni sesi jun 2008/2009 bagi pelajar matrikulasi…bole ke lagi memohon tahun depan (Peringkat ijazah)???
    Terima kasih…

  7. Salam sejahtera,saya akan mengambil spm bulan ini dan saya berminat untuk masuk terus ke IPTA melalui spm, tetapi saya ingin mengetahui mengenai kategori-kategori A,B,C dan D, saya mungkin tertinggal maklumat,oleh itu saya nak tahu bagaimana nak tahu saya ni kategori yang mana satu?

  8. Siti,
    Salam… Memang boleh dan anda samada di bawah Kategori E (Aliran Sastera) atau Kategori F (Aliran Sains)

    Jennisa,
    Salam… Jika anda pertama kali ambil SPM tahun ini bermakna anda adalah di bawah Kategori A.

  9. salam…
    Terima kasih…
    maaf di sini saya ada satu soalan lagi..
    Beberapa bulan yg lepas, kawan saya telah menghubungi ums dan menanyakan perkara yg sama seperti saya.Tetapi, pihak universiti mengatakan bahawa pelajar( matrikulasi) yg telah menolak tawaran pada bulan jun tidak akan dapat memohon lagi dalam peringkat ijazah dan hanya boleh memohon peringkat diploma menggunakan spm.
    Adakah maklumat yg nilam terima adalah maklumat terbaru?

  10. salam…
    selain itu, adakah program-program yang ditawarkan di kategori E dan F adalah sama dengan kategori permohonan baru(stpm 2009, matrikulasi 2009/2010 ??
    Terima kasih…

  11. Siti,
    Salam… Sama-sama… Maklumat yang saya perolehi adalah dari laman web UPU sendiri. Sila semak di Kategori Permohonan. Memang ada beberapa IPTA yang tidak menawarkan sebarang program pengajian untuk lepasan Matrikulasi bukan tahun semasa.

    Secara amnya program pengajian yang ditawarkan adalah sama. Anda boleh mengetahui secara tepat program pengajian yang boleh anda mohon dengan menyemak laman web UPU di bahagian Syarat Khas. Mula-mula pilih program pengajian STPM/Setaraf, kemudian pilih IPTA yang anda ingin semak dan pastikan anda memilih kategori Diploma/Setaraf (bukan Matrikulasi) dan Aliran serta Fakulti yang berkenaan.

  12. Terima kasih sekali lagi.Nilam banyak membantu saya…

  13. Siti,
    Sama-sama… didoakan anda akan berjaya mendapat tempat di IPTA nanti.

  14. saya pelajar matrikulasi aliran perakaunan tahun 08/09, adakah saya layak untuk memohon Ijazah di IPTA ambilan 2010? bantulah saya….

  15. salam, soalan saya boleh atau tidak pelajar mtrikulasi 08/09 mohon smula IJAZAH di ipta pd thun 2010? dan pada kategori permohonan hanyalah dibenarkan plajar mtrikulasi 08/09 memohon untk diploma bkn IJAZAH.. Minta penjelasan nilam????

  16. Jojo8990 dan Buntu,
    Anda memang layak untuk memohon program pengajian peringkat Ijazah. Sila rujuk komen-komen saya di atas terhadap situasi yang sama dihadapi oleh Siti.
    Perlu difahami lepasan Matrikulasi selain daripada sesi 2009/2010 tidak boleh memohon dibawah kategori Matrikulasi tetapi perlu memohon dibawah kategori Diploma.

  17. salam…
    saya baru habis menduduki spm tengah hari tadi..
    saya dah beli nombor unik untuk masuk ke ipta..
    perlu ke saya beli no pin untuk politeknik juga?
    kalau boleh..bila boleh beli nombor tu??
    terima kasih…

  18. sy nak tnya 1 soaln…
    agk2nya bika kita boleyh memohon biasiswa
    ke ipta utk sesi 2010/2011?????

  19. salam…
    sye bru leps spm 2009.
    permhonan upu sye blum isi lg sbb mrkh koko sye blum dpt lg drpd ckgu sek.
    mungkin sblum tarikh tutup bru sye isi.
    tapi sye ade kemusykiln.?
    sye xfhm lar psl semakan n kemaskini. apa tu.
    dlm web tak tulis bila tarikh semak n kemaskini.
    harp nilam boleh explain n bantu sye..
    terima kasih.

  20. salam..
    nilam..saya amek foundation untk Ausmat programme..apply ipta mcm biase je ke? sebab bukan sume Uni yg approved n trima Ausmat kan?

  21. Fatin,
    Salam… Ya perlu jika anda ingin memohon Politeknik. Permohonan ke Politeknik dan nombor pin BSN untuk Politeknik akan hanya dibuka dalam bulan Mac nanti.

    Adiey,
    Biasanya tawaran permohonan biasiswa akan dikeluarkan antara bulan Mac hingga September.

    Ieqa1992,
    Salam… Semakan adalah melihat semula maklumat yang telah kita masukkan semasa membuat permohonan. Kemaskini adalah membetulkan atau mengubah maklumat telah kita masukkan semasa membuat permohonan. Semakan boleh dibuat banyak kali tanpa had tetapi kemaskini hanya boleh dibuat sebanyak 3 kali sahaja.

    Please Help,
    Salam… Anda boleh mendapat maklumat lanjut mengenainya pada 3 Januari nanti.

  22. salam
    nilam…. saya baru saja lepas spm baru2 ni saya dah apply utk matrikulasi dan ipta utk lepasan spm dan setaraf,saya nak tahu sekiranya saya menolak tawaran ipta bolehkah saya masuk atau mohon sekali lagi lepas habis matrikulasi atau stpm

  23. salam….mcm ne nak tahu syarat utk kemasukan lepasan diploma serta senarai kursus dan laman web utk mengisi borang tersebut

  24. nk tya..lau sy lepasan spm 2006..ley aply g ke utk msuk ke ipta..apa syarat2 nya..

  25. nk tnye sket,,sye ex spm 2007,mtrk 2008/2009 n skng tga wt degree kt ipta..
    tp,,sye rse cm nk benti n nk minx kos laen k u laen..
    bleh ke ek?cmne ek?

  26. macross_immortal says:

    salam..nk tnye..confius nie..sy lepasan dip in nursing college swasta..nk apply upu nex year..kalo dh ad dip,kne ad result muet jgk ke?cz sy rse sy xd amik exm muet dlu.hu3..n kalo apply upu,course ap yg leh sy apply clen deg in nursing?amik education leh x?

  27. salam…

    nilam,
    saya pelajar lepasan diploma dan nk mohon ipta untuk degree. sy nk tye ni, kalo x ambk muet xleh mhn ipta ke?

  28. ahmad arif says:

    salam, saya lepasan AUSMAT. Jika saya mahu apply ke ipta, kategori apekah saya ?

  29. Nilam,
    Saya lepasan SPM ’09 bukan bumiputra. Selain Program Matrikulasi dan STPM, apakan option Pra-uni lain yang ada yang boleh saya ikuti agar dapat memasuki jurusan perubatan di mana-mana IPTA?

  30. bang,,,sya nak tnya skit bang….sya adlh pljar stpm2007….dan sya nak apply utk intake upu 2010….msh blh gna lgi ke kptsn sya utk pengambilan bg tahun ni.??tlg bg komen ya bang…sya dlm dilema da ni….trima ksh ya ats bantuan abg

  31. assalamualaikum……..sy merupakan pelajar lepasn stpm 2007,result sy ok n melayakkn sy ke university bdasarkn syart khas kemasukan ipta tp sy lepaskn peluang sbb asyik bekerja ketika itu..sy mgmbil kputusan utk mgmbil semula stpm pd 2009 wlupn byk pnentgn dr byk pihak n skrg mnunggu result,bleh x sy apply university bdasrkn result 2007 wlupn result 2010 x kluar lg?

  32. salam……lg 1,sy terlalu minat undang2,syarat khas subjek sy layak tp sayag nyerr
    muet mestilh band 4
    tp sy band 2 jer;-( tp klu d university sy amik bidg lain dlu n amik muet lg skali bg
    dpt skurg2nya band 4,lps 2 bleh x sy tukar kos undang2?

  33. assalamualaikum.
    saya merupakan lepasan spm2005 dan ingin memohon kemasukan ke IPTA pada sesi jun2010.

    adakah saya masih layak untuk memohon melalui borang permohonan UPU?

  34. nurul hafizah says:

    salam…sy nk tanya…utk lepasan stpm 2009 yg ingin membuat permohonan ke ipta sesi2010/2011,perlu ke membuat permohonan fasa1?tolong jawab kerana saya tidak pasti

  35. assalammualaikum….

    sy merupakan pelajar lepasan diploma dr ipts…
    skrg ni sy belum mengambil MUET lg…
    kalau sy ambil ketika dapat masuk u boleh ke…

  36. Untuk permohonan ke IPTA.
    Saya tidak memohon pada fasa 1.
    Boleh saya terus memohon ke fasa 2?
    Saya harap ia boleh..

  37. saya ada mendaftar stpm 2009 tapi saya tidak menduduki sebab saya sakit ketika itu. bolehkah saya gunakan keputusan stpm 2003 bagi memohon ke ipta sesi 2010/2011

  38. salam…
    saya adalah pelajar lepasan gcse(uk) dan ingin memohon kursus diploma dlm negara. bolehkah saya memohon terus melalui upu? kalau boleh kategori apa kah saya?

    terima kasih

  39. selamat sejahtera..untuk permohonan ke IPTA, saya tidak memohon fasa 1..boleh saya mohon terus untuk fasa 2? Harap anda boleh membantu..terima kasih!

  40. a’kum.sy berumur 23 tahun dah mempunyai keputusan spm.selepas spm,sy tidak ada memasuki mana-mana ipta atau universiti.dan sekarang ini boleh kah saya hendak memohon untuk memasuki mana-mana ipta?dan macam mana nak memohon nye

  41. salam..
    saya nak tanye.. keputusan matriks akan diumumkn melalui surat ke atau kita perlu check di laman web matrikulasi itu sendiri??
    Bile KPM akan umumkn keputusan matriks??

  42. mr.hasutan says:

    tak payah belajar la buang masa jer, lebih baik korang gi belajar kat oversea then cari kerja kat sana lagi baik. negara kita ni xde peluang pekerjaan yang dapat memuaskan hati, sumernye kena pakai kroni.

  43. salam.
    saya nak menyambing pelajaran ke ipta, tetapi keputusan saya cuma LULUS (D)
    dalam subjek matematik dan english..
    apakah saya masih mempunyai peluang untuk ke ipta?
    tlg.
    terima kasih

  44. Eshvir,
    Salam… Memang boleh kerana anda perlu memohon semula IPTA melalui UPU selepas tamat belajar samada di peringkat Matrikulasi. Asasi, Tingkatan 6 maupun Diploma bagi pengambilan sesi Jun/Julai.

    Me2 dan Ainalyssa,
    Salam… Anda boleh rujuk laman web UPU di bahagian Syarat Khas untuk menyemaknya.

    Kiki,
    Saya tidak pasti pula samada pelajar IPTA sedang menuntut boleh memohon atau tidak, sila hubungi pihak UPU untuk mendapatkan kepastian.

    Macross Immortal,
    Salam… Anda perlu mempunyai MUET untuk mengikuti program peringkat ijazah di IPTA. Saya tidak pasti kursus lain yang layak, anda perlu semak syarat permohonan yang ditetapkan.

    Mulan,
    Salam… Setahu saya semua permohonan ke IPTA bagi program pengajian peringkat ijazah memerlukan MUET.

    Ahmad Arif,
    Salam.. anda di bawah kategori Lepasan Diploma dan setaraf.

    Shari,
    Saya rasa tidak ada dan pilihan terbaik untuk ke IPTA adalah dengan mengambil STPM.

    Ank Jati, Pap, Jacklie dan Ann,
    Memang boleh dan anda boleh mohon di bawah kategori Lepasan Diploma dan setaraf.

    Fatimah,
    Salam… memang boleh di bawah kategori Lepasan Diploma dan setaraf.

    Nurul Hafizah,
    Bagi lepasan STPM 2009 tiada fasa, anda boleh membuat permohonan sekarang sebelum tarikh tutupnya.

    Ara,
    Salam… Bergantung kepada universiti yang berkenaan, ada yang memberi tawaran bersyarat dan ada yang tidak menerima jika anda belum menduduki MUET lagi.

    Haikal dan Waneal,
    Bagi lepasan SPM 2009 yang tidak membuat pendaftaran/permohonan semasa Fasa 1 dahulu, masih boleh membuat permohonan semasa Fasa 2 ini.

    Mimiey,
    Salam.. Anda boleh memohon di bawah kategori Lepasan SPM dan setaraf.

    Lin,
    Keputusan permohonan ke Matrikulasi boleh disemak secara online dilaman web KPM. Biasanya diumumkan pada awal Mei.

    Zati,
    Salam… masih boleh tetapi pilihan amat terhad. Anda juga boleh pertimbangkan untuk memohon ke Politeknik.

  45. saya ambil spm tahun 2007 tapi kalau saya nak beli no upu pada tahun ini boleh tak?
    dan boleh infm pada saya tak tarikh pembelian no upu sebab saya kurang jelas…..

  46. salam..sy berumur 27 thn..sy dah apply upu bg lpasan diploma baru2 ni..tp blm amik muet lg..apapun mg tetap ada peluang..tlg doakan ye kawan2..sy juga nak komen semua peluang masa dpn sy cntinue dgree pddkn?tq

  47. Ieta,
    Nombor pin UPU ataupun nombor unik ID tersebut telah mula dijual semenjak 1 Februari 2010 yang lalu dan dukacita dimaklumkan tarikh akhir membelinya dan membuat permohonan adalah pada 30 Mac 2010.

    Hidayah,
    Salam… Peluang itu amat bergantung kepada pencapaian akademik dan syarat-syarat lain.

  48. muhd amin says:

    bila semakan untuk program asasi 2010/2011

  49. Muhd Amin,
    Keputusan permohonan dijangka boleh disemak pada minggu terakhir April atau awal Mei nanti, sila rujuk Semakan Keputusan Permohonan Kemasukan 2010.

  50. nilam..
    sye dah dpt result matrikulasi…
    n sye dah approve twrn tu..
    ok ke klu sye tbe2 xjdk peg matrikulsi tu??
    coz sye nk tgk kptsn upu jgk..

  51. young girl says:

    salam…blh sy tau ble result utk upu sesi2010 keluar????

  52. salam..
    nak tanya ne..
    boleh ka kalau kita da masuk mendaftar di u bg lepasan spm untuk asasi di u,
    boleh berhenti ka kalau dpt tawaran lain?

  53. salam..

    saya tidak diterima masuk ke sebarang ipta dan saya telah membuat rayuan.. tetapi saya telah mendapat tawaran ke politeknik.. soalannya, adakah pelajar yg mndpt tawaran ke politeknik, tidak akan di terima rayuannya ke ipta? dan bila tarikh rayuan ipta akan diumumkan?

    tq

    • Salam… Saya kurang pasti tetapi ada diberitahu bahawa mereka yang mengesahkan menerima tawaran ke Politeknik tidak akan dipertimbangkan untuk UPU. Mungkin ada dapatkan kepastian terus dari pihak Politeknik.
      Keputusan rayuan dijangka akan diumumkan pada 4 Jun.

  54. Salam. nilam, bilakah keputusan permohonan ke USM akan diberitahu? dengar kata..bulan 5 ni kan..

    Terima kasih.

  55. salam,,

    kwn saya dpt matrikulasi & ipta..

    dia pilih matrikulasi..

    nak tanya,,perlu ke tolak tawaran ipta 2??

    kalau yea,,bagaimana??

    sbb dia dgr cerita kalau dia tak tolak dia susah nak mohon untuk sambung ijazah nanti..

    betul ke??

    • Salam… Dengan mendaftar ke Matrikulasi dan tidak hadir ke pendaftaran IPTA secara automatik kawan anda telah menolak tawaran IPTA tersebut.
      Peluang ke peringkat ijazah nanti bergantung kepada keputusan CGPA Matrikulasi.

  56. salam
    saya nk tnye ble rayuan ipta 2010/2011 akn keluar>??????

  57. salam.cmner nk semak kptusan pra diploma uitm…ke result kua skali semkan upu?tlg

  58. salam..
    saya ada pertanyaan mengenai tawaran ke Politeknik…
    saya ingin belum memebuat permohonan bagi sesi 2010/2011…
    seperti yang saya maklum permohonan bagi kemasukan Jun telah tamat..soalan nya:
    1.bolehkah saya apply untuk sesi Nov 2010?bagaimana caranya?
    2.atau sya perlu membuat permohonan pada thn dpn bg sesi jun2011?

    segala maklumbalas sya dahului dgn Terima kasih…

  59. Nurul... says:

    salam,sy nak tanye…sy pljar lpasan matrikulasi..dgn pointer krng 3.5 tp lbih 3.0..biasiswa ape yg akn sy dpt..

    • Agak terhad… anda boleh semak syarat2 yang ditetapkan bila tawaran permohonannya dikeluarkan.
      Anda juga boleh memohon selepas anda mendapatkan keputusan semestar 1 di IPTA nanti tapi pastikan pointer anda lebih daripada 3.50.

  60. salam nilam…
    bile ye semakan untuk ke ipta kemasukan julai??
    dan ape ye link untuk semakan tu nanti??

    terima kasih,,

  61. nadzirah says:

    salam..sy nak tnye kemasukan ipta tuk sesi november bagi lepasan politeknik bagaimana ye? bila tawaran kemasukan bg bulan nov akan dibuka?

  62. tarikh tutup pemohonan kemasukan ke uitm intake dis – jun 2011 bila??

  63. BILA PERMOHONAN UNTUK UITM SESI DIS 2010 AKAN DBUKA?

  64. BILA NO PIN PERMOHONAN KE UPU BAGI AMBILAN DISEMBER BOLEH DIBELI

  65. tarikh ttup no pin bsn slalunya bile ek?

  66. Salam. Saya merupakan lepasan diploma politeknik tahun 1998. Saya bercadang menyambung ke peringkat Ijazah sesi Disember nanti. Bilakah iklan pengambilan sesi Disember 2010 akan keluar dalam suratkhabar utama.

  67. halloo… assalamulaikumm..!!
    bilakah permohonan ke ipta sesi disember 2010/2011 akan dibuka?
    nk memohonnya guna upu jgak ke?

  68. tumpang tanya ye!! tariq tutup masuk ke matrikulasi bila?

  69. hi, if i have finish my STPM since last year 2009 can i aply for the Dec intake ?