Permohonan Kemasukan Ke IKBN Sesi Januari 2012

Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN), Kementerian Belia dan Sukan telah membuka permohonan memasuki IKBN di seluruh negara bagi pengambilan sesi Januari 2012.

IKBN

Pengambilan IKBN bagi sesi Januari diuruskan sendiri oleh Bahagian Pembangunan Kemahiran Kementerian Belia dan Sukan. Manakala bagi pengambilan sesi Julai dikendalikan oleh Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar (BPKP), Jabatan Pengajian Tinggi, Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia atau lebih dikenali sebagai UPU.

Permohonan adalah terbuka kepada semua belia Warganegara Malaysia yang berumur 18-30 tahun bagi mengikuti Latihan Kemahiran peringkat sijil (SKM) Tahap 1 hingga 5, Persijilan JKKP dan Persijilan Suruhanjaya Tenaga (ST) di Institut Kemahiran Belia Negara, Kementerian Belia dan Sukan Malaysia.

Konsep Latihan

Konsep latihan di IKBN adalah berbentuk latihan bersepadu dengan pelaksanaan pendekatannya merangkumi latihan kemahiran (teori dan praktikal), keusahawanan, ketatanegaraan, kepimpinan, keagamaan / moral, sukan/rekreasi dan khidmat masyarakat.

Bidang Pengajian

  • Teknologi Mekanikal
  • Teknologi Automotif
  • Teknologi Awam
  • Teknologi Elektrik
  • Teknologi Elektronik
  • Teknologi Tekstil 
  • Teknologi Marin
  • Teknologi Makanan
  • Teknologi Fotografi
  • Teknologi Maklumat
  • Teknologi Personal
  • Teknologi Sukan

Syarat Umum

  • Warganegara Malaysia
  • Boleh membaca dan menulis
  • Berusia di antara 18 – 30 tahun semasa memohon
  • Berkelulusan sekurangnya Tamat Tingkatan 5
  • Belum berkahwin atau bujang
  • Sihat tubuh badan
  • Tidak pernah melakukan kesalahan jenayah dan penyalahgunaan najis dadah
  • Belum pernah mengikuti latihan kemahiran di mana-mana Institut Latihan Awam/Swasta (KECUALI calon yang mempunyai sijil lepasan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) dan Sijil Suruhanjaya Tenaga (ST) untuk menyambung pelajaran)
  • Sanggup menjalani latihan sehingga tamat dan dikehendaki mengikut segala peraturan yang telah, sedang dan akan ditetapkan.
  • Pemohon yang sedang menjalani latihan di mana-mana institut latihan kemahiran dan belum tamat latihan/belum memperolehi sijil ketrampilan SKM tahap 2/3 atau 3/4 tidak dibenarkan memohon untuk tahap selanjutnya.
  • Pemohon yang tidak tamat latihan / disingkir dari mengikuti latihan dari mana-mana Institut Latihan Awam lain tidak dibenarkan memohon.

Kemudahan

  • Tiket penerbangan bagi pelajar dari dan ke Sabah dan Sarawak.
  • Elaun bulanan RM100 – RM300 sepanjang tempoh pembelajaran.
  • Penginapan, makan minum dan pakaian disediakan.

Lokasi IKBN

  • IKBN Sepang, Selangor
  • IKBN Dusun Tua, Selangor
  • IKBN Pertak, Selangor
  • IKBN Seri Iskandar, Perak
  • IKBN Bukit Mentajam, Pulau Pinang
  • IKBN Alor Gajah, Melaka
  • IKBN Miri, Sarawak
  • IKBN Kinarut, Sabah
  • IKBN Pekan, Pahang
  • IKBN Nala, Kedah
  • IKBN Jitra, Kedah
  • IKBN Kuala Perlis, Perlis
  • IKBN Wakaf Tapai, Terengganu
  • IKBN Bachok, Kelantan
  • IKBN Chembong, Negeri Sembilan
  • IKBN Pagoh, Johor
  • IKBN Kemasik, Terengganu
  • IKBN Kuala Langat, Selangor
  • IKBN Temerloh, Pahang
  • IKBN Bandar Penawar, Johor

Permohonan

  • Permohonan untuk masuk ke Institut Kemahiran Belia Negara ini boleh dibuat secara online di laman web Sistem Online Permohonan Kemasukan ke IKBN.
  • Sila rujuk Iklan IKBN untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai bidang kursus, sijil dan tahap, tempoh kursus, pusat IKBN yang menawarkan kursus, kelayakan akademik dan sinopsis kursus sebelum membuat permohonan.
  • Permohonan yang tidak mendapat apa-apa jawapan selepas 2 bulan dari tarikh semakan dianggap tidak berjaya. 
  • Pemohon yang didapati memberikan sebarang butiran palsu boleh disingkirkan dari mengikuti latihan di IKBN.
  • Pihak Kementerian berhak memanggil calon lepasan sekolah ( Tamat tingkatan 5 untuk menghadiri proses temuduga).
  • Tempoh kursus yang dinyatakan pada iklan kemasukan tidak termasuk tempoh latihan industri bagi kursus-kursus tertentu.

Tarikh Tutup

  • Permohonan kemasukan ke IKBN sesi Januri 2012 ini ditutup pada 25 Oktober 2011.

Keputusan Permohonan

Maklumat

  • Pemohon dipelawa mengunjungi mana-mana IKBN dalam sebelum tarikh tutup permohonan bagi mendapat pendedahan awal tentang program kemahiran yang dilaksanakan di setiap IKBN
  • Sila rujuk laman web interaktif Kementerian Belia dan Sukan atau laman web utama KBS untuk mendapatkan maklumat yang lebih terperinci.
  • Sila rujuk juga komen-komen di Permohonan Kemasukan Ke IKBN Sesi Julai 2010 dan Januari 2011 untuk lebih maklumat.
  • Di samping itu sebarang pertanyaan boleh juga dibuat dengan menghubungi talian berikut 03-8871 3682/ 3513/ 3680/ 3685/ 3651.

344 thoughts on “Permohonan Kemasukan Ke IKBN Sesi Januari 2012

  1. nur emylia hanna bt abdullah says:

    salam….saya nak tanya,macam mna saya nak mohon masuk ke IKBN,,,, tapi saya msih bru nak mnduduki SPM……????

    • Leena Adeqnaa says:

      salam….lw adk bwu nk amek spm, adk kne apply tok sesi 2 nt…. taon ny adk exm kn?rslt kua lm lan 3 taon pan…sesi 2 bkk lm lan 4@5…….

      • salam mlaikum……ikbn ada tawar kan diploma ka…..sbab sya skrang skolah kat sekolah menengah teknik……..plu ka sya ulang tahap 1???? dan satu lagi masuk ikbn perlukan markah kokurikulum ka????

      • esya ullalla says:

        jd lau spm taun 2011,kne mohon bln 4 ngn 5 ke kak leena??
        lps dpt result ek??

    • asalamualaikum , macam mana nak daftar lepasan SPM 2011 untuk masuk IKBN nie ?

    • macam mana nak daftar lepasan SPM 2011 untuk masuk IKBN

  2. nur hasanah bt mohamad zohari says:

    sy nk tnya mcm mana nak mohon IKBN untuk thun 2012 klu melalui keputusan percubaan SPM ? sebab saya baru nak menduduki SPM . .

  3. salam sye ingin twu klu x dpt ikbn cmne nk uat rayuan..

  4. salam,kalau kita nak masuk IKBN tapi kerajaan panggil untuk PLKN macam mana pulak?,boleh teruskan ke?

  5. NOORSYAZWANI SAMADIN says:

    SBLOM NI sya msuk giat mara,tp temponya smpai bln 12 nie je,slps itu blh dak saya nk smbung msuk ikbn plk,nk ambk bdg fesyen..blh@tdk?

  6. salam…sy baru mohon di ikbn.harap dapat diterima…
    sy nk tahu tentang pembayarannya…

  7. siti khadijah says:

    salam sbelum nie sya da msuk institut skilltech n sya ada sjil tahap 1 dan 2 dlm bidang senibina landskap…xp sya confiuse adakah sy ble gnakan sjil sya tuk msuk dlm ikbn….

  8. Kalau result spm teruk, boleh masuk ke?

  9. kalau kptusan spm x dpt ap yg ikbn nak cmne nak wt ryu an ea encik

  10. haslindah muawan says:

    assalamualaikum, saya nak tahu bila pengambilan pelajar ikbn ini berapa kali setahun dan iklan pengmbilan pelajar ini akan dikeluarkan pada waktu bila??

    • salam… 2 kali setahun iaitu pengambilan januari & julai yg akan dibuka dlm bulan oktober & mac.
      utk pengambilan julai perlu memohon melalui upu

  11. salam saya baru hantar pmohanan ikbn tapi tarikh ttpnya smlm(25.11.2011)adakah pmohanan saya masih dtrima atau ditolak atau dbawa ke sesi 2

  12. SAYA SUKA SANGAT MENGIKUTI PROGRAM INI..KALAU SAYA DAPAT..SAYA TIDAK MAHU DAH YANG LAEN..BOTOL NI TIDK TIPU LANGSONG..TAPI DEN TAKOT DEN TETIPU YOOO..TOLONG DEN EHHH..

  13. SESI 2 ADER X?
    AKU TERLEWAT LAR..
    TOLONG LAR…

  14. SESI 2 ADER X?

  15. kalau xda sjil spm tpi kmahiran asas ada xkn xbleh nk msuk..?ssh la cmni

  16. Assalamualikum

  17. Assalamualaikum , sekiranya pemohon tidak mempunyai sijil spm ataupun lebih tepat lagi tidak bersekolah dan hanya tamat upsr sahaja . Adakah dia layak untuk memohon ?

  18. assalamualaikum,saya nak tanye kalau nak mohon kemasukan januari 2012 masih boleh lagi ke?

  19. salam. ikbn ada berapa intake dalam setahun? dan next intake bila?

  20. assalamualaikum…saya ada mengisi borang pemohonan kemasukan ikbn pd 30hb/10. sedangkan trikh pemohonan telah tutup tapi ia menyatakan ` pemohonan telah berjaya dihantar` adakah pemohonan saya diterima?

  21. salam,

    saya ingin mencari pekerja dr ex stdent2 sini yg berkelayakan.
    saya mempunyai bakery D bread station di no 25, jalan AU 2A/17, tmn sri krmat,54200 kl..
    jika berminat sila emel saya vna ([email protected]) tq

  22. salam..saya terlps pndang ttg kmskn ikbn sesi 2012 ni..intake seterusnya bile??

  23. salam…nak tanya la…saya ada diploma. mcm mn sy nak dapatkn skm guna diploma itu.
    terima kasih.

  24. salam , saya nak tyew skunk daa xbole na daftar khusus ney kea ?

  25. salam skrg ni dah boleh check ke…dpt ke x permohonan

  26. Kalo ada sijil dari kolej komuniti dan telah tamat dgn tahap 2. boleh kah sambung di IKBN untuk tahap seterusnya.. terima kasih.

  27. salam….sy dh try semak..tp xder rekot ditemui ble semakan…
    npe ekkk????kn start 1Dis dh blh semak….

  28. shazila rahman says:

    kalau saya nak jadi tenaga pengajar di IKBN bagaimana proses untuk mohon?

  29. salam….sy ad skm tahap 1..klu sy nk mhon untk smbung thap 2,3 blh k??

  30. salam,saye nk tahu keputusan kemasukkan ikbn 2012..saye dh masukkan no. ic tapi tidak dapat

  31. salam,,knapa sye dh daftar ikbn,,tp still xde pape respon pown,,mcm mne nak buat eah,,,?..

    tlng la,,sye nak sngt msuk lepas habis giat mara bln 12 ni,,,

  32. salam,,mcm mna nak dftar ikbn ni,,sye dh cri e borang,,tp x jmpe pown,,,
    sye nak sngt msuk lepas tmat giat mara bln 12 ni,,harap dpt tlonh larh yee,,,

    • salam… permohonan utk ambilan januari 2012 telah ditutup sebenarnya cuba call talian berikut 03-8871 3682/ 3513/ 3680/ 3685/ 3651 utk maklumat lanjut

  33. akum..sy nak tye..tanpa spm,b0le ke masuk ikbn??

  34. salam…law borang rayuan 2….hntr borg ryuan jew ker??takde dokumen lain??

  35. JULIA PETER says:

    haii…macam mna nak masuk ikbn tuk januari 2012…sya dah terlambat ker?nak ambik bidang lukis pelan…ada ke?

  36. hai…saya berminat untuk masuk ke ikbn……bagaimana cara untuk saya memohon????

  37. salam…saya bekas pelajar giatmara…krsus saya sblum nie pndawaian elektrik domestik…sijil giat dan ST kompeten pw1…bleh ke memOhon bg thun dpn…teringin nk msuk…

  38. salam~ saya nak tanya pemohonan kemasukan untuk januari 2012 adakah masih dibuka?

    • Salam… sepatutnya telah ditutup tapi borang permohona masih boleh diisi.
      Lebih baik call IKBN utk kepastian

  39. gilbert selvister says:

    adakah saya boleh sambung tahap 3 bahagian mekanik kenderaan motor di ikbn

  40. assalamualaikum,,sya nk tanye,, sya blajar sampai tingkatan 3,,adkah pihak ikbn akn mnrima,, tp saya ad sijil berhnti sekolah,,

  41. salam…nk tyer asal sy da isi borang permohonan tp apabila semak tiada rekod ditemui,,,, pas2 nak isi p'mohonan msuk nom ic da ad rekod sila semak blik…knpe 2?? Adakah sy kne isi blik….

  42. Salam, saya ingin bertanya adakah kemasukan ke IKBN ini ada mengenakan sebarang yuran pengajian? yang keduanya UPU tu ape? =).
    Terima kasih.

  43. salam…..saya nak tnya,sy adew diploma lam course len..tp sy nk mohon ikbn boley ker?

  44. Boleh mohon lagi ke?

  45. mcm ne nk msuk yew….hmm….sbb tarikh permohonan nya da tutup….xsempat saya nk mohon…

  46. salam klu result kurang memuas kn agak2 bole x diterima ?? saya arap2 dapat la masuk..

  47. assalamualaikum,saya nk tanya ni,buat masa ni mmg dah tak boleh nk mohon lgi ke??kalau tak boleh,bila boleh mohon ye??

  48. salam.. klu result kurang ok kn.. bole ke diterima?? saya da isi sume borang online tu.. saye just tggu bln 12 nie je.. tkot xdapat la.. :(..

  49. ksus pnyeliaan ladang ada x???

  50. salam…sya nk tny sya dh isi borang tp bla nk semak rekod tak ditemui….nk wat cm na….

  51. slm syo nk tnyo klu kte de sijil thp 1 kte kne mle blk tph 1 ko

  52. SALAM..SAYE ZULKHAIRI..EWMM NAK TNYE KALAW NK MASUK IKBN NY..APEW YG PERLU ADA EK..

  53. salam nk tnye skit la,,lau kte hnye ade sijil spm je,tp leh trus mohon tahap diploma ke?

    • salam… jika mempunyai spm dgn keputusan yg bersesuain memang boleh terus mohon tahap diploma

  54. ALIF BIN NAZAR says:

    akum…………saya alif,nak tanye……….berapa lame yer tempoh untuk pmohonan nie,saya memang nak masuk sgt IKBN nie,tunggu panggilan…moga2 cepatlah IKBN panggil untuk pdaftaran……………

  55. salam..20/21 bulan 12 nih sya exam kt giatmara..
    so klaw nk mohon kmasukan tahun 2012 tuh bile yer??
    saya amik course elektronik industry..nk amik thap 4 n 5..ikbn ade??

  56. Amirul Nashran says:

    Salam ..
    sy nk tanye ..
    ape perbezaan antara Giat Mara dengan IKBN ??

  57. salam.. macam mana kalau kita diterima masuk tetapi kita tolak tawaran. adakah nama kita disenarai hitam dari masuk ikbn di masa akan datang?

  58. alhamdulillah saye dpt ikbn kt bukit mertajam..kos elektrikal tp ade typo kt keputusan saye tu..tarikh lapor diri pada 4 jan 2011..

    • pagi nie check skali lagi dah betul dah tarik daftar nye..4 dicember 2012 mcm nur firdaus kt bawah nie..baru nk call office ikbn td..huhu..alhamdulillah syukur..

  59. MOHD NUR FIRDAUS BIN MUSTAPA says:

    assalamualaikum, saya dah check keputusan permohonan saya untuk bulan 12 ini alhamdulilah saya dapat . cuma saya nak tahu sewaktu saya checkn online kbs ia menyatakan tarikh lapor diri ialah pada 4 haribulan januari 2012 dan sewaktu pergi ke sana nanti tidak perlukah membawa apa apa dokumen -dokumen peribadi dan akademik untuk lapor diri di sana

  60. nk tnye..asl cek die ckp tiada rekod dtemui sdgkn dh dftr online dh….
    xm mne???….ckp 1 dis…

  61. nak tnye…saya dah daftar, tp kenapa bila semak tiada rekod dtemui…adakah pemohanan saya tidak diterima??

  62. salam,saya dah semak ikbn tadi tapi tiada rekod di temui sama la yer..sebenarnya terjadi 2x masa permohonan kktm jugak..kenapa ye terjadi macam ni..?

  63. bila iklan utk ambilan julai akan keluar?

  64. bila iklan untuk ambilan julai akan keluar?

  65. .sya nk tny sya dh isi borang tp bla nk semak rekod tak ditemui..pasal apa…saya bekas pelajar giatmara

  66. .sya nk tny sya dh isi borang tp bla nk semak rekod tak ditemui….saya bekas pelajar giatmara

  67. nurul huda says:

    .saya nak tanya dah isi borang tapi bila semak rekod tak ditemui……saya bekas pelajar giatmara

  68. saya nak tanya dah isi borang tapi bila semak rekod tak ditemui…..saya bekas pelajar giatmara

  69. Dzul Fadzrin says:

    :salam,,nak tnya,,saya da check kemasukan ikbn januari nie
    ari nie,,tapi rekod tak ditemui,,,pelik la

  70. salam, boleh x sy nk tny mcm mne untk membt rayuan..krna sy tdk dpt utk sesi 2012.

  71. nk tnye,knpe bile saya nk chek kmasukn ikbn januari nie ary nie,tapi rekod tak ditemui,,hairan la saya

  72. saya nak plkn untuk menimba ilmu !

  73. saya da diterima dalam ikbn.. boleh xklu saya mahu tuka kos?

  74. Nurul Hikmah says:

    Status Permohonan : BERJAYA
    Kursus Yang Ditawarkan : AK1MC-040-4X – Diploma Teknologi Mekanikal (Rekabentuk Produk Industri)
    IKBN : IKBN KUALA LANGAT
    Alamat : Institut Kemahiran Belia Negara Kuala Langat
    Jalan Sultan Abdul Samad,
    42700 Banting, Selangor Darul Ehsan
    Tel:03-31802128/03-318038
    Faks: 03-31801677
    Tarikh lapor Diri : 4 Januari 2012 (Rabu)

    (nak tuka tempat) jao gile niyh.. drpd MELAKE lak tuhh.. agk2 bley x??

  75. sy xsmpat nk isi ikbn…cm ner nk isi upu sdgkn sy nk isi ikbn je…phak atsan tlg sy sttle prob niy

  76. da 2 kali mohon ikbn..still xdpt =((

  77. salam…sy sdh dpat tawaran ikbn dekat ikbn alor gajah…
    tapi sy n tukar kt kemasik trngganu…
    bleh ke nk tukar tempat?

  78. blew lok pengambilan ikbn niey bkak???

  79. salam…sy dh dpat ikbn tapi sy nk tukar tempat leh x?

  80. salam…sy dh dapat ikbn,tapi sy nk tukar tempat leh x?

  81. salam,sy dah dpat ikbn…p boleh x nk tukar tempat?__

  82. salam,nk tnye nape sy xdpt ehh,padahal result spm sy ok dan memenuhi kehendak pihak ikbn,apa kesilapan sy ekk salah isi borang ke.hadoii tension ar..ish..

  83. boleh x sy nk tukar kos dan tempat?
    sy leh kos jahit kt wkf tapai tapi nk tkar kos pastri kt kemasik…
    leh x?

  84. alhamdulillah saya dpt tawaran masuk ikbn jan 2012 ni tp lanskap…..kalo nk tkr g kos len ble ke?

  85. sape dpt kt IKBN WAKAF TAPAI????

  86. juvinah sail says:

    Mcm na nak mohon ikbn trus tntukn tmpat yg kta pilih?

  87. salam, nk tnye…. npew lak bila sye check ikbn 2012… tapi saye dpat maklum blas "rekod tidak ditemui".. ttapi bila saye nk kemas kini elok2 jew fail sye keluar… ape mslah dia ae..????

  88. SALAM..saya dah berjaya dapat tawaran di ikbn..TAPI kursus yang di tawarkan bukan yang saya minta..saya minat ikbn tapi kursus tu boleh di tukar ke?di IKBN MIRI,SARAWAK..

  89. salam ,saya nk tnya ..knpe permohonan saya x bjaya ye ?? result saya okeyy je ..

  90. salam,..sy n hnye sklh agma rkyt swasta je,..blh mohon ikbn x???

  91. muhammad awis taib says:

    salam cmne sye nk wt surat ryuan utk kemasukkn siri 1/2012…ape mklumat yg dperlukan…sye mohn msuk ni dh lma kli xdpt2…sye btol2 smngt nk bljr smentra umur msih 27thun..cmnerenye tolong…

  92. saya nak masuk…tp cm mane nk mohon kemasukan thn dpn…sy nk sambung diploma bhgian pastry level 3 & 4 ada x?

  93. semekom ???

    ika nk tnyee niee …

    ika nk msok ikbn tp ika dh lmbat ..

    ika bukak2 jew dh 2tup …

    so ika kne mohon ikbn …

    cm new ekk …

  94. kenapa permohonan saya x b'jaya..kecewa sungguh klu saya buat rayuan adakah saya akan diterima tolongggg….lah saya

  95. salam…nak tanye…yuran pendaftaran nak masuk ikbn ne brape ye???

    • MOHD NUR FIRDAUS BIN MUSTAPA says:

      yuran pendaftarannya RM 200 dan tidak termasuk yuran kelengkapan yang boleh dibayar kemudian dalam lingkungan RM 260-500 [bergantung kepada jenis krusus yang diambil]

      • salam sy nk tnya..mcmana nk tau pmbyaran stiap kusus 2…leh gtau x…lau bdg dploma tklgi mkanikal ngansjil lnjutan tknologi maklumt bpa ekk pnbyaranya.

  96. suhaimi lokaman says:

    saya nak masuk…tp cm mane nk mohon kemasukan thn dpn…sy nk sambung diploma bhgian kimpalan level 2 & 3 ada x??

  97. mmm… teknologi personal tu camne ye???

  98. nak masuk..tp dye ckap simpanan..npe saya x diterima..

  99. As salam,,saya ingin memohon kemasukan ikbn di dalam negeri pahang sahaja,saya tgal di jerantut phg pelajar lepasan stam..saya harap permohonan saya diterima,terima kasih.

  100. salam,ikbn ad twarkn krsus kimpaln x???

  101. salam….saya mau tanya nh?
    cam mana mau masuk melalu on9……..tolong yh.

  102. salam..sy merupakan pemegang ijazah..bagaimanapun untuk melayakkan sy menjadi pegawai penilai di kolej kemahiran, sy perlu ada sekurang- kurangnya sijil kemahiran malaysia tahap 2 @ 3. Soalan sy ialah adakah program "fast track" untuk sy supaya cepat mendapat SKM tersebut.

  103. salam …mcm mne nk mohon melalui UPU? ..tolong la sy..trima kasih..

  104. mohd zulhusni b zainon says:

    saya boleh dan yakin

  105. dayahBLOSSOM says:

    salam . bila pemohonan ikbn sesi 2012 dibuka ? tlong inform kn kalau dah dibuka .

  106. ellyana mohamad says:

    sy nk tanye,sy ney lpasan spm..sy ingin msuk ikbn,tpi sy xthu nk but mcam mne…sy btul2 nk msuk ikbn..tlong lh sy…

  107. salam..sy nak tnya ad jawatan kosong x kat ikbn..sy lepasan skm tahap 4 ilpkt dlam bidang diploma teknologi binaan..

  108. jgn risau sape sape yang tak dapat masuk sambung blaja… aku senaraikan institutsi yg boleh sambung blaja:
    1.ILP/ADTEC/JMTI
    2.POLITEKNIK
    3KKTM/IKM

    yang paling senang nak masuk iatu KOLEJ KOMUNITI.kelulusan satu sahaja iaitu BAHASA MELAYU…

  109. salam..saya mewakili rakan.. saya ingin menanyakan sesuatu..adakah orang OKU diterima untuk kemasukan ikbn?? kategori OKU : tiada kemampuan untuk berjalan disebabkan kemalangan.

  110. norafifah bt yusop says:

    saya ingin memohon untuk masuk IKBN tp permohonan sudah tutup…..bla lg permohonan akan dibuka…saya berharap akan dapat masuk IKBN secepat mungkin

  111. MUHAMAD ATIQ says:

    Salam.. sy x fm.. macam mane nak isi borang ILKA melalui upu?? Lepas beli no.pin,, apa perlu dibuat??

  112. Salam.. sy masih x faham yg upu tu.. dah buka pautan teentang tu tp x mmbantu.. Bukan ke upu tu untuk universiti je?? Camne nak isi untuk ikbn??

  113. sy bdk lpsn spm 2011 so skg sy msuk giat mara dlu smntara tgu rsult..sy hbs giat mara bln 6 nti……sy amek kursus fashion and dressmaking..s0 klau rsult spm x ok sy ingt lps hbs giat mara,blh ke klau sy nk msuk ikbn dlm bdg pnyediaan mknn??borg pmohonan kmsukn bln julai buka ble ye???

  114. sy bdk lpsn spm 2011 so skg sy msuk giat mara dlu smntara tgu rsult..sy hbs giat mara bln 6 nti……sy amek kursus fashion and dressmaking..s0 klau rsult spm x ok sy ingt lps hbs giat mara,blh ke klau sy nk msuk ikbn dlm bdg pnyediaan mknn??borg pmohonan kmsukn bln julai buka ble ye???

  115. sy nk blaja di ikbm. tp sy sdh kawin. blh di terima ke?

  116. shahira binti sopi says:

    as salam,,saya ingin memohon kemasukan ikbm di dalam negeri kedah sahaja,saya tinggal di kuala kedah pelajar lepasan spm…saya harap permohonan saya diterima,saya berminat dalam bidang seni lukis,sekian terima kasih……

  117. adik saya baru lepas menduduki SPM..so mcm mane sy nk apply utk dia..even resault SPM blom dpt lg..?

  118. salam..nak taw mcm mana nak kemaskini mklumat balik kat ikbn?

  119. salam..nak taw mcm mana cra nak kmskini mklmt blik kat ikbn?

  120. assalam…. sy ada sijil SKM tahap 1,2,3 mekenik merin dan 1,2,3 penyaman udara dan sejuk beku.. bolehkah sy memohon kerja dgn IKBN dan bagaimana caranya? terima kasih..

  121. salam…. kt ikbn mne ade aliran automotif dan manikal enggenering

  122. salam kalau sya x ade spm baleh masuk ke

  123. slm sy nk tye klau ade sjil giatmra boleh x nk mhn ikbn ??

  124. rafiuddin khairudin says:

    assalammualaikum….
    tumpang tnya boleh..
    ikbn kt jb..
    kt mana ea…
    xd alamat lah…

  125. sekom .. sya nk tnya ikbn kat temerloh pahang ada aliran sukan tak .. ? kalau ada bulan brapa bleh daftar …

  126. as'ko0m sye nk tnye nie tntng ikbn !
    kl0w dftar scra onlaen mcm mne erk ?

  127. saya nak permohonan bulan julai 2012,permohonan dah ada ke belum saya bekas pelajar giatmara

  128. permohonan bulan julai 2012 ikbn bila

  129. maliza othman says:

    assalamualaikum…ikbn kt hulu langat ni,ad kos pereka gaya rmbut x??tlong sy…sy tdk pasti ad atau tdk kos 2..

  130. saya nak tahu bilakah boleh memohon untuk kemasukan sesi julai?adakah pembelian no pin di BSN?tarikh tutup untuk permohonan sesi julai bila?

  131. askum,saya nak tanya kemudahan apakah lagi yang disediakan selain tenpat tinggai dan duit saku bulanan.

  132. salam..sy nk jd ustaz..tp ad x tawaran kursus bidang syariah kat sini??

  133. anuar bin mohamad says:

    salam,sy nk tnya ni ikbn ada mnawarkan khusus sparuh masa tak atau hnya spenuh mase je???…sy da bkerja tp sy msih mahu mneruskan plajaran….

  134. Assalaimualaikum..saya nak tnye ble tarikh permohanan ke ikbn utk pljr spm2110?

  135. salam saya baru habis spmv kursus air-cond , ,tapi low saya nak tukar ambil design pakaian macam mana ekk??

    dekat ikbn ada x??

  136. salam…
    sye ingn tahu ikbn manakah yang ada menawarkan kursus jahitan pakaian wanita tahap 3..?
    dapat tak saya memohan untuk memasuki ikbn dalam tahun 2012 ni ye..?
    plessss eply ye…!!

  137. saya nak tanya saya da de skm tahap 3 utk cadd mekanikal. saya nak sambung di course diploma mekanikal pembuatan leyh ker?

  138. salam..lepasn diploma bleh x mohon mngikuti progrm ke IKBN? dan brape lme kursus ini?

  139. salam,,,sye nk tanye,skarang sye dh ade sijil tahap 2,boleh ke saye sambung di ikbn ni?

  140. bila permohonan ikbn bulan julai 2012 saya nak masuk ikbn

  141. salam,saya ada skm tahap 1,2,3 semburan cat,mcm mane saya nk sambung tahap 4??

  142. agnes laeng says:

    selamat petang,boleh sye tnya,kt sna da ada kursus pastry tahap 4 ke???tqvm.

  143. salam blh bntu sy..sy cnfusela..sy tnya ikbn ktanya kna byaran 500 prmulaan..yg kwn sy kta xpyh byr cma byr duit insuran 20 rgt…tlg da sapa leh bantu sy…sbb sy tringn sangt nk msuk ikbn ni:-(

  144. salam sy cnfuse ni ttg pmbayaran msuk ikbn ni..sy call ikbn kta kna byr 500 pmulaan nk dftar..kwn sy kta xprlu byar…please help me

  145. slam sy nk tau pmbayaran lau dploma teknologi mkanikal rekabntuk produk industri dengan sjil lnjutan teknologi maklumat bapa ekk pmbyaranya…please ada leh bntu sy…sbb sy nk apply untk kmasukn bln julai ni:-(

  146. noorwahida says:

    askm sy nk tanya prmohonan utk sesi pgambilan bln julai 2o12 utk ikbn ble ye

  147. mcm mn nk mohon ikbn..sya bru hbis spm…tpi sya ade sjil giat mara…?

  148. salam…………sye lpasan spm 2010,sye nk msuk ikbn.blakah sye leh brdftar untk kmasukan 2012?

  149. salam , sy nk tnye . sy nk masuk ikbn . tp sy xtahu nk daftar .
    yg sy thu pendaftaran sesi januari dh tutup , bile dia akan buka ?

  150. mcm na nk pohon ikbn julai 2012????

  151. Muhd aslam says:

    Salam,sya nk tanya,mcm mne sy nk mohon masuk IKBN,,,,,,,,,,,,,,,,tpi sy msih bru nk mnduduki SPM pd thn niy sbb tu sy mohon awl2.Kalu bleh sy nk secepat mungkin nk masuk awal thn 2013 nanti.

  152. noor amira says:

    umur sy da 19 taon , ley kew sy mohon tok kmasukan julai nanti ?

  153. bpe yuran pengajian utk jrsn sjl lanjutan penyediaan makanan?

    adakah yurannya akn dibiayai oleh ptptn?

  154. BILA KEMASUKAN IKBN TERBUKA LAGI PADA 2012?

  155. salam…nk tnya ni….bla ada prmhonan kmsukan IKBN sesi julay??

  156. [...] rujuk juga komen-komen di Permohonan Kemasukan Ke IKBN Sesi Julai 2010, Januari 2011 dan Januari 2012 sebagai [...]

  157. helmi effendi says:

    nk tnye pada semua,ikbn de dploma x,,klo de ikbn kt mne

  158. helmi effendi says:

    nk tnye pda smua,,ikbn mne de dploma,,klo ade,ikbn kt mne ea,,

  159. nabila huda says:

    blh x klu sy mgikuti kursus tanpa mginap di asrama..?

  160. law saye nk baru mohon…leh ag x?

  161. aiii saye baru nk mohon…leh x?

  162. aiii saye baru nk mohon leh x?

  163. sy ingin bertanya, boleh ke sy nak wat partime stdy dkt IKBN…??? sbb sy masih bljar tetapi akan menamatkan pengajian sy tidak lama lagi,.tetapi masih ada latihan industri tuk beberapa bulan…jika ada sy ingin membahagi masa sy,..

  164. eyka syafiqah says:

    blew ek twarn msuk ikbn untk lpasan spm????

  165. rogayah92 says:

    salam…tumpang tnye ckit,klau kta dpat msuk IKBM nie kta kne tmuduga dlu ke tidak??

  166. salam…sy nk tnye umm sy nk sambung belajar kat ikbn.. tp spm sy matematik n inggeris dpt G…kputusan spm sy: BM C+. PI C. SJ C.SASTERA C.SC D. PSV B+…. Adakah sy layak utuk memohon?>>.hrap ad maklum balas….

  167. Daryll_X93 says:

    Shalom.. Tmpang tanya, sya da SKM lvl 2 & 3 untk Mekatronik engineering, boleh sya mymbung tahap diploma/Lvl 4 di IKBN?

  168. AhmadNabilJanjori says:

    mekanikal… huhuh.. nak msok IKBN lah,.. ade sesapa ley bagi link nak mohon IKBN?

  169. bile tarih mohon ek?

  170. assalamualaikum .. sy nk tnya neyh . klu pmohonan
    d lluskan . dy akan hntar srat kt umah ke??

  171. Assalamualaikum,sye nk mohon tpy adew ke kemasukan sesi bulan julay..?

  172. kalau BI and Math Gagal Boleh Mohon Ke?

  173. BI and Math gagal still boleh mohon?

  174. bila boleh mohon kemasukkan sesi bulan july 2012???

  175. kemasukkan ikbn bulan july 2012 buka bila yup????

  176. siti nuraraijah says:

    salam .saya nak bertanya bagi peremohonan 2012 ..saya ingin memohon bg tahun nie ..saya ingin memohon di melaka atau pun di selangor jika berpeluang .

  177. salam..dimana sy boleh dapat no.telefon ikbn???

  178. salam saya nak tanye saya dah daftar sesi julai 2012 ..macam mane kita nk tahu kita layak ke tidak?? kat mana nk semak?

  179. mohd amir says:

    sye telah melanjutkan pengajian tinggi di malaysia,..sye akan graduate pada 11/2012..sya ingin menambahkan ilmu dalam bidang kemahiran..
    pengambilan sesi januari dibuka pada bulan berape?

  180. mohd amir says:

    sye telah melanjutkan pengajian tinggi di malaysia,..sye akan graduate pada 11/2012..sya ingin menambahkan ilmu dalam bidang kemahiran..

  181. salam,
    bila lagi pengambilan yang akan datang…

  182. assalamualaikum,,adkah prmohonn tok ikbn ni mmelukan no pin(skm)???

  183. salam, saya ingin kemasukan ikbn di pagoh,johor…macam mane nk mohon. . .ny no tel saya.lau ad maklumat tlong beri tahu. . .

  184. salam.saya ingin masuk ikbn pagoh,johor.macam mane nk mohon…sebarang maklumat tlong beri tau saya. . . 0177676640

  185. boleh tak mohon lagi untuk kemasukan sesi Julai 2012..baru lewat sehari…

  186. aslm..sy nk tnye..kalo sy xsempt nk mhon ikbn pd kmasukn blan julai..boleh xsy trus pegi ke tmpt ikbn trsbut dan mohon masuk pd sesi julai jugakk dkat sane??sy xsmpt nk mhon krana tarikh sudh tutup..jd boleh x sy nk prgi trus di ikbn trsebut dan mhon disane??adakah pihak disana akn melayan??

  187. salam .. saya terlewat untuk mendaftar IKBN ini.. masih boleh daftar masuk ke IKBN ni ?

    • Salam… dukacita tidak boleh tetapi cuba telefon IKBN yang terdekat untuk maklumat lanjut

  188. nazira jais says:

    sy da buat prmhonan utk sesi blan julai nii….klau dpat bler tarikh kemasukn utk plajr baru??

  189. ainaini wahidah says:

    salm erm .. cmer sy nk wat permohonan ni?

  190. nazira jais says:

    boleh x mhon dkat ikbn je trus????utk msuk pd sesi julaii..

    • Permohonan utk sesi Julai sudah ditutup, boleh cuba mohon utk sesi Januari 2013 yg dijangka akan dibuka dlm bulan Sept/Okt nanti.
      Boleh juga cuba menghubungi IKBN yg terdekat utk maklumat lanjut.

  191. alif syafiq says:

    assalamualaikum , tumpang tnya .. adakah sya msih boleh memohon kmasukan IKBN ?? adkah sya sudah trlewat ??

    • Permohonan utk sesi Julai memang sudah ditutup, boleh cuba mohon sesi Januari 2013 yg dijangka akan dibuka dlm bulan Sept/Okt nanti.
      Boleh juga cuba menghubungi IKBN yg terdekat utk maklumat lanjut.

  192. Mohd Shaiful Amri bin Yunus says:

    Aslkm… saya Mohd Shaiful Amri bin Yunus dari jurusan lsp p16 sesi 2/2010 ikbn bachok thp2…dan saya nk tanye cikit macane kalau nak smbung thp3 untuk bulan 7/2012???

    hubungi saya di 0179561429 @ email:[email protected]

    • Permohonan untuk pengambilan sesi Julai sudah ditutup.
      Utk maklumat lanjut sila hubungi IKBN yg terdekat

  193. em cam ne nk sing up e ?? xreti la

    • Permohonan utk pengambilan sesi Julai sudah ditutup, boleh cuba mohon utk pengambilan sesi Januari 2013

  194. assalammualaikum…saya nak tanya bila lagi kemasukan baru??

  195. [...] Permohonan Kemasukan Ke IKBN Sesi Januari 2012 [...]